اعتراف مقام دولتی به استمرار تحریم قطعات هواپیما در پسابرجام

به گزارش بصیرنیوز،هفته گذشته خبری از سوی رسانه های آلمانی منتشر شد مبنی استنکاف فرودگاه های آلمان از سوخت رسانی به هواپیمای وزیر امور خارجه ایران، خبری که رسوایی عظیمی برای جامعه غربی به وجود آورد؛ اما در این بین، بررسی نظرات افرادی که مدعی بودند با برجام در پسا برجام، دیگر مشکل هواپیما، قطعات هواپیما و عدم اعتبار پاسپورت ایرانی وجود ندارد، را بررسی کردیم.

«اصغر فخریه کاشان» قائم مقام وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در سرمقاله روزنامه ایران نوشت: «متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».

اذعان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی به استمرار تحریم قطعات هواپیما در پسابرجام در حالی است که پس از وقوع حادثه تلخ سقوط هواپیمای ای تی آر ۷۲ در هفته‌های گذشته، روزنامه‌های اصلاح طلب در اقدامی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی، منتقدان دولت را عامل اصلی این اتفاق معرفی کردند.

اعتراف قائم مقام آخوندی به استمرار تحریم قطعات هواپیما در پسابرجام

بلومبرگ-اردیبهشت ۹۵- در گزارشی با عنوان «مدیران اجرایی نیز در مورد رفع تحریم‌های ایران گیج شده‌اند» به تحقیق و بررسی در زمینه نگرانی شرکت‌های اروپایی برای ورود به بازار تهران اشاره کرد و نوشت: «نیمی از کمپانی‌های بین‌المللی به شدت مشتاق‌اند تا با ایران وارد تجارت شوند و تحقیقات نشان داده است که تنها کمپانی‌های خارجی به علت اینکه همچنان تحریم‌های ایران به طور کامل برداشته نشده است، عقب کشیده‌اند».

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز -فروردین ۹۶- در گزارشی با اشاره به تداوم هراس شرکت‌های بین‌المللی از معامله با ایران به دلیل تحریم‌های پابرجا مانده آمریکا، تصریح کرد: «حتی مشتاق‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در ایران آهسته گام برمی‌دارند».

** امتناع آمریکا از صدور مجوز مکتوب

همچنین «آسوشیتدپرس» چندی پیش در گزارشی نوشت: «شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواسته‌اند با صدور یک دستورالعمل مکتوب به تشریح قواعد و قوانین تعامل با ایران بپردازد ولیکن دولت آمریکا به عمد از صدور هرگونه سند مکتوب در این باره امتناع کرده است بنابراین شرکت‌هایی که قصد ورود به ایران را دارند فعلاً در این باره دست نگه داشته‌اند».

گفتنی است بر طبق ماده ۲۲ برجام و پیوست‌های ۲ و ۵ برجام توافق شد که تحریم فروش هواپیما و قطعات آن از اولین روز اجرای توافق-دی ماه ۹۴- لغو شود. بر همین اساس آمریکا موظف بود تا شرایط فروش هواپیمای مسافربری به ایران را فراهم کرده و از هر اقدامی که شائبه سنگ اندازی در مسیر لغو تحریم هواپیما در آن باشد، پرهیز کند؛ اما آمریکا هیچگاه به این تعهد عمل نکرد. برای نمونه مجلس نمایندگان آمریکا- در تیرماه ۹۵ و در یکسالگی برجام- با ۲۳۹ رأی موافق در مقابل ۱۸۵ رأی مخالف لایحه منع فروش هواپیماهای «بوئینگ» را به ایران تصویب کرد.

اصلاح طلبان به این موضوع واقف هستند اما نمی‌خواهند نازکتر از گل به کدخدا بگویند و ترجیح می‌دهند که توپ را در زمین داخلی انداخته و آمریکا را بی تقصیر جلوه دهند.

روزنامه دولتی ایران (۲۵ دی ۹۵): برجام به ۴ دهه تحریم هوایی هم پایان داد

روزنامه‌های اصلاح طلب که سعی ویژه‌ای در توجیه عهدشکنی‌های مکرر آمریکا در برجام را دارند، در آذر و دی ماه ۹۵ با تیترهایی همچون «فرود تاریخی بوئینگ در ایران»، «پرواز بوئینگ از روی دیوار برجام»، «به افتخار برجام، تحریم‌های ۳۷ ساله شکسته شد»، «بن ژور مسیو؛ فرانسوی‌ها از زمین و آسمان به ایران برگشتند»، «ایرباس نو فقط یکی از دستاوردهای برجام است» با ذوق‌زدگی کودکانه‌ای از لغو تحریم فروش هواپیما و قطعات هواپیمایی به ایران خبر داده بودند.

روزنامه‌های اصلاح طلب بجای فرار به جلو باید به این سؤال پاسخ دهند که «چرا علیرغم اجرای کامل تعهدات ایران در برجام، طرف مقابل به هیچ یک از تعهدات خود از جمله لغو تحریم قطعات هواپیما اقدام نکرده است؟!».

روزنامه ایران– ۲۵ دی ۹۵- در گزارشی با عنوان «برجام به ۴ دهه تحریم هوایی هم پایان داد» نوشت: «عقربه‌های ساعت نزدیک به ۳ بعد از ظهر بود که در آسمان دودآلود پایتخت هواپیمایی نو رسیده با پرچم جمهوری اسلامی ایران رخ نشان داد. خیل عظیم جمعیت از ساعت‌ها پیش با حضور در فرودگاه مهرآباد، منتظر ثبت این لحظه بودند. نه تنها به خاطر ورود یک فروند هواپیمای نو بلکه برای پایان سال‌ها تحریم و دیدن نتایج برجام. این هواپیما که ساعت ۵ صبح فرودگاه تولوز فرانسه را به سمت ایران ترک کرده بود با سفر طولانی به آسمان ایران رسید. عکاسان داخلی و خارجی ثانیه‌ای را از دست نمی‌دادند و برای آنکه بهترین عکس را از آن خود کنند هیجان زده بودند. مدیران مدعو هم از اینکه چنین خوشحالی را باعث شدند در پوست خود نمی‌گنجیدند».

به تیترهای این روزنامه‌ها دقت کنید:

روزنامه ایران (۲۵ دی ۹۵): برجام به ۴ دهه تحریم هوایی هم پایان داد
روزنامه قانون (۲۵ دی ۹۵) از نوسازی ناوگان هوایی و ایمن کردن پروازها
و حضور غول‌های هواپیمایی در پسابرجام خبر داد
چرا علیرغم اجرای کامل تعهدات ایران در برجام
طرف مقابل به هیچ یک از تعهدات خود از جمله لغو تحریم قطعات هواپیما اقدام نکرده است؟!
ایرباس پرید، مخالفان نپریدند!
ترامپ با بوئینگ به برجام پیوست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا