جنجال ورود زنان به استادیوم؛ پوششی برای #رشت_الکتریک و #شبکه جاسوسی

به گزارش بصیرنیوز، روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه “ویژه‌های مشرق” نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** جنجال #زنان_در_آزادی، پوششی برای #رشت_الکتریک و #شبکه جاسوسی

روزنامه‌های اصلاح طلب در شماره امروز به صورت گسترده به موضوع حضور زنان برای تماشای بازی دربی در استادیوم آزادی پرداختند.

در همین رابطه، روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده خبر داد؛ تهیه شیوه نامه‌ای برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها» نوشت:

«زنان نتوانستند بازی دربی را در ورزشگاه آزادی به تماشا بنشینند… “معصومه ابتکار” معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده  در گفت‌وگو با روزنامه ایران…درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: دراین خصوص هم راه حل حقوقی لازم است. دولت شیوه نامه‌ای را تدوین کرده که نهایی شده و در حال اجراست».

روزنامه ایران در ادامه نوشت:

«ابتکار در ادامه با اشاره به این‌که  مسأله حضور زنان با کمک مراجع در حال پیگیری است. توضیح می‌دهد:”برای آیت‌الله مکارم درباره ورود زنان به ورزشگاه مفصل توضیح دادم. ایشان تأکید کردند که اصلاً نمی‌دانستند ماجرا این است. به من چیز دیگری گفتند که من آن واکنش را نشان دادم”».

لازم به ذکر است که دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی با صدور اطلاعیه‌ای هرگونه دیدار معاون رئیس جمهور در امور زنان با این مرجع تقلید و اعلام نظر مثبت ایشان نسبت به مقوله ورود زنان به ورزشگاه‌ها را تکذیب کرد.

روزنامه شرق نیز در مطلبی با عنوان «روایتی از زنان بازداشتی روبه‌روی استادیوم» نوشت:

«از ۲۰ روز قبل از داربی، توییت‌هایشان منتشر می‌شد. گفته بودند که باز هم می‌آیند؛ یعنی قرارشان این است که آن‌قدر جلوی استادیوم صف بکشند تا بالاخره درها باز شود. روز پنجشنبه، از ساعت ۱۲ مثل بازی‌های قبلی شال‌وکلاه کرده، با پرچم‌های آبی و قرمز روی صورتشان جلوی استادیوم بودند. بین آنها که حدود ۴۰ نفر بودند، تعدادی از فعالان حوزه زنان و روزنامه‌نگاران هم بودند؛ روزنامه‌نگارهایی که می‌خواستند از تلاش زنان بنویسند و فعالانی که سال‌هاست برای بازشدن درهای استادیوم تلاش می‌کنند، اما کمی پیش از شروع بازی خبر دستگیری دختران جلوی استادیوم منتشر شد».

روزنامه آرمان نیز در مطلبی با عنوان «مخالفت با ورود زنان در حضور رئیس فیفا» نوشت:

«اینبار هم نشد! حضور زنان در ورزشگاه، متاسفانه این بار هم به دلایلی امکانش فراهم نشد. مشخص نیست دوباره چه زمانی امیدها را به اوج می‌رسانند و معلوم هم نیست که امیدها در آینده ثمره می‌دهد یا باز هم فرو می‌نشیند. اخیراً نامه‌ای منصوب به مکاتبات ریاست‌جمهوری با وزیر ورزش درباره حضور زنان در ورزشگاه برای مشاهده بازی استقلال و پرسپولیس منتشر شد که البته روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان ضمن تکذیب چنین نامه‌ای آن را جعلی خوانده است».

دیگر روزنامه‌های اصلاح طلب نیز در صفحات اول با تیترهایی همچون «ورزشگاه آزادی؛ ورود ممنوع زنان»، «قفل دربی؛ گزارشی از حضور بانوان در مسابقات فوتبال»، «زنان پشت در آزادی»، «دختران انتظار» و… به موضوع حضور زنان برای تماشای بازی دربی در استادیوم آزادی پرداختند.

روزنامه‌های اصلاح طلب پاسخ نمی‌دهند که در دوره‌ای که بانوان جامعه دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی عدیده‌ای داشته و معضلات بسیار مهم‌تری برای حل و فصل دارند، آیا حضور بانوان در فضای نامناسب ورزشگاه به راستی دغدغه چند درصد از بانوان جامعه است؟! آیا یک زن سرپرست خانواده که با حجم مشکلات بسیار برای تغذیه، تحصیل و مسکن فرزندانش روبه‌روست، انگیزه‌ای برای رفتن به ورزشگاه و تشویق دارد؟!

به راستی جریانی که اینقدر برای حضور زنان در ورزشگاه در جایگاه تماشاچی خود را به آب و آتش می زند و نگران نشاط و سلامت روح و روان و جسم زن ایرانی هستند با خود اندیشیده‌اند که اولویت با کدام است؟ ورزش یا به تماشای ورزش نشستن؟ چقدر کار درست و درمان و اصولی برای رواج ورزشهای همگانی، سالم و کم هزینه زنان انجام داده‌اند؟ آیا زنان مسلمان جامعه ما بیش از آنکه مشتاق حضور در ورزشگاه باشند به دنبال مکانی مناسب و استاندارد برای ورزش کردن نیستند؟

براساس آمار موجود، سرانه فضاهای ورزشی و تفریحی اختصاصی برای زنان و دختران ایرانی به شدت با استانداردهای حداقلی فاصله دارد و کوچکترین جهت گیری برای جبران این فاصله دیده نمی‌شود. ورزشگاه‌های اختصاصی و مناسب‌سازی شده در دستور کار دولت نیست و پارک بانوان که زنان ما بتوانند آزادانه و با لباس غیررسمی و راحت در آن قدم بزنند در فهرست‌های دولتی و شهرداری جایی ندارند!

اما مسئله اصلی فراتر از اینهاست. انحراف افکار عمومی از موضوعات اصلی، یکی از مهمترین شگردهای عملیات روانی است. تلاش برای فعال کردن گسل‌های مختلف جامعه از جمله گسل‌های جنسیتی مدتهاست در دستور کار قرار گرفته است.

یکی از فعالین فضای مجازی در روزهای گذشته در مطلبی نوشت: «رفتن یا نرفتن به استادیوم باید مهمترین مساله دختر ایرانی بشود! با کدام پول مهم نیست! چند درصد مهم نیست! برای چه مهم نیست! مهم این است که او را پر از بغض کنیم نسبت به گروه دیگری از جامعه خودش! به او بگوییم مشکلات اصلی چیزی نیست! اگر تو بتوانی بروی استادیوم، هم شغل داری، هم شوهر داری، هم مسکن داری، هم بچه داری و … خلاصه همه چیز داری! اگر بتوانی بدون روسری راه بروی، به همه آرزوهای مادی و معنوی رسیده‌ای! دختر فلانی با پسر فلانی صرافی می زند و در حالیکه بابا جان حق اوقات فراغت می‌گیرد، با رانت کرباسچی و سهمیه دو میلیارد تومانی به لیست امید می‌رود و ازآنجا به کرسی مجلس می‌رسد! می‌بینید که مبارزه شما نتیجه داده و آنها بازهم ثروتمندتر شدند!».

جنجال #زنان_در_آزادی، پوششی برای موضوعاتی همچون #رشت_الکتریک است. کارخانه‌ای که در اواخر دوره اصلاحات یعنی سال ۸۲ کارخانه با حدود ۶۰۰ کارگر به مالکیت کرباسچی، همسر قبه، همسر عبدالله نوری و همسر شریعتی دهقان در آمد! کارگرانش بیکار شدند واز آن کارخانه فقط زمینش باقی ماند! حالا قرار است زمین باقیمانده از آن کارخانه پررونق با ۶۰ آپارتمان لوکس در جماران معاوضه شود!

جنجال #زنان_در_آزادی، پوششی برای موضوعاتی همچون #شبکه جاسوسی موشکی و هسته‌ای است. در هفته‌های گذشته یک تیم جاسوسی که در پوشش فعالین محیط زیست به جمع آوری اطلاعات مهم از مراکز حساس کشور اقدام کرده و آن را در اختیار بیگانگان قرار می‌دادند، دستگیر شدند. «کاووس سید امامی» یکی از نفرات اصلی این تیم در زندان اقدام به خودکشی کرد. فیلم خودکشی این جاسوس موشکی برای نمایندگان مجلس پخش شد و خانواده وی نیز خودکشی او را تأیید کردند.

پس از انتشار خبر دستگیری این تیم جاسوسی، رسانه‌های معاند از جمله بی بی سی فارسی، رادیو فردا، صدای آمریکا، من و تو و کانال ضد ایرانی آمدنیوز با دستپاچگی به تردیدافکنی و تبرئه جاسوس موشکی پرداختند؛ اما ماجرا به همین جا ختم نشد و روزنامه‌های اصلاح طلب و برخی از نمایندگان لیست امید نیز به جمع حامیان جاسوس موشکی اضافه شده و به مظلوم نمایی، تردیدافکنی و حمله به دستگاه قضا و نیروهای امنیتی پرداختند.

موضوعاتی همچون #رشت_الکتریک و #شبکه جاسوسی و نوع مواجهه اصلاح طلبان با آنها به خوبی نشان می‌دهد که جنجال #زنان_در_آزادی برای چیست.

** کدام جریان مشغول گرادادن تعلیق کشتی ایران است؟!

روزنامه بهار در سرمقاله امروز نوشت:

«فریاد “باید ببازی” مربی علیرضا کریمی سبب آن شد که فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) کشتی ایران را به تعلیق و این کشتی گیر و مربی‌اش را به محرومیت مادام العمر تهدید کند. تهدیدی که البته با دیپلماسی فشرده مقامات فدراسیون محقق نشد و تنها شاهد محرومیت شش ماهه کریمی و دوساله مربی‌اش بودیم. این اتفاق سبب آن شد که مسئولان فدراسیون کشتی و به خصوص شخص رسول خادم صریح‌تر به میدان بیاید و تاکید کند که در صورت تکرار چنین اتفاقی (مواجهه با ورزشکاران اسرائیل و عدم رویارویی با آن‌ها) که در ورزش کشتی محتمل هم هست قطعاً کشتی ایران تعلیق خواهد شد به همین دلیل عالی‌ترین مقامات کشور می‌بایست در این باره تصمیم تازه‌ای اتخاذ کنند و اگر قرار بر همان مسیر قبلی است تبعات آن را پذیرا باشند».

در روزهای گذشته، «محمدرضا یزدانی خرم» که ریاست فدراسیون کشتی را در کارنامه خود دارد در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته بود: «ماجراهایی که اخیراً درباره مبارزه یا عدم مبارزه با ورزشکاران رژیم صهیونیستی راه افتاده موضوعیت ندارد … در گذشته وقتی قرعه ورزشکاران ما به نماینده‌های رژیم صهیونیستی می‌خورد آنها راهش را بلد بودند. به پزشک مراجعه می‌کردند و نسخه‌ای می‌گرفتند که توانایی انجام مبارزه ندارند. یا دست‌شان را گچ می‌گرفتند. الان هم راه‌حل فنی دارد اما توطئه داخلی‌هایی باعث شده مشکلاتی به وجود بیاید. در زمان مدیریت بنده در فدراسیون کشتی هم بودند افرادی که از داخل به کمیته‌های تصمیم‌گیر خط می‌دادند. برخی می‌خواهند فشار بیاورند تا ما به این حرف که باید با نماینده‌های رژیم صهیونیستی رو به رو شویم، تمکین کنیم…ما این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسیم. ماجرا هم راه‌حل دارد. همانطور که در ۶ سال مدیریت من و ۵ سال مدیریت آقای طالقانی در فدراسیون کشتی راه‌حل داشتکشتی دنیا به کشتی ایران نیاز دارد و هیچ‌وقت ایران را به خاطر این مسائل تعلیق نمی‌کنند. آن‌ها حتی ناز ما را هم خواهند کشید. ما سال گذشته در مسابقات جهانی فرانسه نهم شدیم و قاعدتاً چون جزو ۸ تیم برتر دنیا نبودیم نباید به مسابقات جام‌جهانی دعوت می‌شدیم اما با این حال برای ما دعوتنامه فرستادند. کشتی ایران قابل حذف شدن نیست».

گفتنی است در ماههای اخیر روزنامه‌های اصلاح طلب با جنجال رسانه‌ای به موضوع مواجهه ایران با نماینده‌های رژیم کودک کش صهیونیستی پرداخته و بر لزوم تغییر رویکرد ایران تاکید کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا