جعبه سیاه هواپیمای تهران یاسوج به فرانسه منتقل می‌شود؟

به گزارش بصیرنیوز، یک عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که طبق نظر کارشناسان الزامی به انتقال جعبه سیاه هواپیمای تهران – یاسوج به فرانسه وجود ندارد و امکان بازخوانی آن در کشور فراهم است.

بهرام پارسایی اظهار کرد: ما در کشورمان تجهیزات رمزگشایی جعبه سیاه را داریم همچنان که در سوانح قبلی مثل سقوط هواپیمای ارومیه رمزگشایی جعبه سیاه در داخل کشور انجام شده است.
وی یادآور شد: طبق اصول سازمان هوانوردی بین‌المللی (اییکائو) به صورت رندوم جعبه سیاه همه هواپیما‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا هم از جهت سالم بودن آن و هم عملکرد خلبان ارزیابی انجام شود؛ بنابراین بازگشایی جعبه سیاه در داخل کشور امکان‌پذیر است به ویژه درباره هواپیمای «ای تی آر» تهران – یاسوج که ۶ سال فعالیت نکرده و بعد از شش سال وارد مسیر پروازی شده، قطعا چک سنگینی روی آن صورت گرفته که اگر این کار انجام نشده، نقض بزرگی محسوب می‌شود.
این عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نیازی به ارجاع جعبه تهران یاسوج به کشور سازنده آن وجود ندارد، گفت: اگر امکان رمزگشایی آن فراهم نباشد هم باید کارشناسان مربوطه به داخل کشور بیایند و تکنولوژی لازم را آموزش دهند. به هرحال این در شان هواپیمایی کشور نیست که بخواهد اقدام به انتقال جعبه سیاه خارج از کشور کند چراکه این امر موجب از دست رفتن زمان، پایین آمدن شان هواپیمایی و همچنین مخاطرات احتمالی برای جعبه سیاه خواهد شد.
پارسایی که مسوولیت پیگیری سقوط هواپیمای تهران – یاسوج را برعهده دارد، گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مصر بر نظارت خود در این زمینه است و همکاری با آن برای دستگاه‌های ذی‌ربط الزام‌آور است. طبق نظر کارشناسان نیز الزامی برای انتقال این دستگاه به خارج از کشور وجود ندارد.
رییس کمیته بررسی سانحه هواپیمایی تهران – یاسوج گفت که تا فردا مشخص می‌شود که آیا جعبه سیاه به فرانسه منتقل خواهد شد یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا