چرا اکبر زنجانپور «لیرشاه» شد؟

به گزارش بصیرنیوز،مسعود دلخواه، کارگردان تئاتر که اخیرا دست به اجرای نمایشنامه بزرگی به نام «لیرشاه» در ایران زده است، گفت: از سال گذشته با اکبرزنجانپور برای نقش لیرشاه صحبت کرده بودم و منتظر سالن مناسب بودیم تا کار را آغاز کنیم.

مسعود دلخواه، کارگردان و بازیگر تئاتر که اخیرا دست به اجرای نمایش لیرشاه در ایران زده است، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس عنوان کرد: من از چند سال پیش تصمیم داشتم لیرشاه را کارگردانی کنم، حقیقتا در ایران بازیگران زیادی نمی‌بینم که توانایی و ظرفیت بازی نقش لیر شاه را داشته باشند، این‌ها بسیار انگشت شمار خواهند بود، این را با اطمینان می‌گویم از بین انگشت شمارها، اکبر زنجان‌پور توانایی و ویژگی‌های بازیگری را دارد که بتواند نقش لیرشاه را بازی کند.

وی در ادامه افزود: بنابراین با توجه به تجربه، فیزیک و صدا و کاریزمایی که وی روی صحنه دارد، برای این نقش مناسب بود، البته او تنها فرد مناسب نبود، اما او از معدود کسانی بود که به نظرم می‌تواند به خوبی این نقش را ایفا کند.

دلخواه همچنین اظهار داشت: بنابراین از سال گذشته با او درباره این نقش صحبت کردم و منتظر سالن مناسب بودیم تا مذاکرات جدی‌تر صورت بگیرد.

این کارگردان با اشاره به اینکه با هر فردی که برای نقش‌های مختلف این کار صحبت کرده جواب منفی نشنیده، گفت: حتی یک بازیگر نبوده که پیشنهاد بدهیم و به توافق نرسیم از درک بالای این بازیگران و علاقه به کار مشخص است که کار خوبی خواهد شد، هنوز نیمی از بازیگران باقی مانده است به زودی و تدریجی نام آن‌ها را معرفی می‌کنیم من همین دیشب با دو نفر از آن‌ها جلسه دارم منتها تا قطعی شود به تدریج آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

دلخواه در پاسخ به این سؤال که به زودی طرح کتابخانه گردی از سوی نهاد کتابخانه‌ها آغاز می‌شود و نظر او درباره این طرح چیست، گفت:‌به نظرم کار جالب و خوبی است به شرطی که بتواند جوانان را به سمت کتاب و فرهنگ و هنر بکشاند. متأسفانه ما دانش آموزانی داریم که دبیرستان را تمام می‌کنند، اما کل عمرشان یک تئاتر هم ندیده‌اند چنین اتفاقی در کشور‌های پیشرفته رخ نمی‌دهد در این کشور‌ها بچه‌ها از مهد‌های کودک با گالری و سالن‌های تئاتر آشنا می‌شوند، ما هنوز بعد سال‌ها رشته تئاتر کودک و نوجوان نداریم، چون متخصص کودک و نوجوان هم نداریم آن‌هایی هم تخصص یافتند خودجوش بودند.

وی در ادامه گفت: ما درس هنر را در مدارس شاهد حذفش هستیم، اگر این دروس را حذف کنیم و سالی چند فضای نمایشی نداشته باشیم و بچه‌ها را از سنین پایین به گالری و کتابخانه و تئاتر نبریم فرهنگ درجا می‌زند و حتی عقب گرد می‌کند بنابراین همه این‌ها عوامل مختلفی هستند که باعث می‌شود کشوری درصد کتابخوانی‌اش بالا یا پایین باشد.

وی در ادامه گفت: من خارج از ایران کلاسی درس می‌دادم یک دختر نوزده ساله روسی در آن حضور داشت که من متوجه شدم این خانم همه آثار شکسپیر را با این سن و سال کم خوانده است، من از او پرسیدم و او پاسخ داد که دبیرستان اکثر تراژدی‌ها و کمدی‌های شکسپیر را می‌بایست بخوانند، پس در کشوری که این اندازه فرهنگ کتابخوانی دارند و تازه شکسپیر که خوانش آن بسیار دشوار است با برنامه‌ریزی خارج از توان یک نهاد می‌خواهد.

دلخواه افزود: من فکر می‌کنم سیاست‌های موازی در دستگاه‌ها وجود دارد شورای انقلاب فرهنگی برنامه‌های خوب تصویب کرده، اما آیا همه نهاد‌ها به آن‌ها عمل می‌کنند؟ تصور نمی‌کنم بنابراین یکپارچگی در سیاست آموزشی و فرهنگی به برنامه‌ریزی دراز مدت ما خیلی کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا