شایع‌ترین علل تغییر رنگ لثه‌ها

به گزارش بصیرنیوز،

روناک نیکان‌فر دندانپزشک اظهار داشت: تغییر رنگ لثه ها از شکایات رایج بیماران دندانپزشکی است. درحالت طبیعی لثه ها دارای قوام سفت،با رنگ صورتی روشن و حالت پوست پرتقالی هستند که گاها تغییر رنگ می‌دهند و باعث نگرانی بیماران می‌شوند.

وی افزود: لثه های تیره در افراد دارای پوستهای تیره تر و سیاه پوستان با توجه به پیگمان‌های پوست آنها،طبیعی و عاری از مشکل است.اما ضایعات قهوه ایی،آبی یا سیاه رنگ در مخاط دهان و لثه ها باید به صورت دقیق بررسی شوند.ایجاد این ضایعات میتواند دلایل متعددی داشته باشد.

نیکان‌فر افزود: یکی از شایعترین دلایل تغییر رنگ لثه ها سیگار است که به واسطه عوامل موجود در دود سیگار و نیکوتین تولید ملانین بیشتر شده و رنگ لثه ها و سطح دندانها را تیره تر میکند.علت شایع بعدی خال آمالگام است که پس از درمانهای دندانپزشکی دیده میشود.دراین حالت ضایعه ایی بدون درد و علامت به رنگ تیره روی لثه ایجاد می‌شود این ضایعه دائمی است و به علت ترمیم دندان با ماده امالگام و خراشیده شدن لثه حین کار و ورود آمالگام به زیر لثه ایجاد می‌شود.

این دندانپزشک ادامه داد: تغییر رنگ در لثه ها بعد از ضربه و حوادث ناگهانی هم شایع است و معمولا در بیماران پس از تصادف ،جراحی یا حتی تزریق ماده بی حسی دیده میشود.علاوه بر دلایل مذکور یک سری از تومورهای بدخیم و بیماری های خطرناک مثل ملانوم هم ایجاد تغییر رنگ در مخاط دهان می‌کنند.

وی گفت: در نتیجه تغییر رنگ لثه ها و مخاط دهان نیاز به بررسی دقیق دارد؛گاها مسمومیت با فلزات سنگین مثل جیوه و سرب هم باعث ایجاد رنگ قهوه ایی و آبی در لثه ها میشود غالبا فلزات سنگین به صورت نواری تیره رنگ روی لبه لثه ملتهب ته نشین می‌شوند.

نیکان‌فر تصریح کرد: این حالت معمولا در بیمارانی که نزدیک کارخانه ها و مراکز تولید مواد شیمیایی زندگی میکنند شایع است.تیرگی و بد رنگی لثه ها رامی‌توان با استفاده از جراحی یا لیزر درمان کرد.در لیزر سلولهای تولید کننده ملانین که عامل تغییر رنگ لثه ها هستند از بین می‌روند و جای خودرا به لثه ایی روشن تر میدهند.این روش یکی از کارامد ترین درمانهای بد رنگی لثه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا