آیا در میان اهل سنت هم سادات داریم؟

به گزارش بصیرنیوز،

حجت الاسلام دکتر مهدی فرمانیان، رئیس دانشکده مذاهب اسلامی طی یادداشتی درباره «سیادت در اهل سنت» نوشت:

در چند روز اخیر بحثی در تالار «مطالعات جریان های فکری جهان اسلام» پیرامون سیادت در اهل سنت شد. آیت الله واعظ زاده در کتاب کوچک خود درباره اهل بیت می فرماید: « در جهان اسلام یکصد میلیون سید سنی داریم.»بیراه هم نگفته است.

در سده دوم تا پنجم هجری در غرب آفریقا دو سلسله حکومت شیعی به وجود آمد به نام ادارسه یا ادریسیان و فاطمیان که یکی حسنی و دیگری حسینی بودند. از این دو، نسل های زیادی به وجود آمدند که با از بین رفتن این حکومت ها و جایگزینی حکومت های سنی، تمام فرزندان این دو نسل، سنی شدند و در شمال آفریقا با عنوان شریف از آنها یاد می شود. یادم نمی رود وقتی امام خمینی از شاه حسن در مغرب انتقاد کرد، پادشاه مغرب گفتند: ما از پسر عموی خود توقع نداشتیم.

بعدها فاطمیان به مصر آمدند و دویست سال در مصر و اطراف حکومت کردند و نسل های فراوانی از آنها پدید آمد؛ اما با ظهور ایوبیان و ظلم هایی که به آنها شد؛ اکثرا سنی شدند و نسل آنها در مصر اکنون به وفور یافت می شود.

این اتفاق در بسیاری از کشورهای اسلامی افتاده است.  سید محمد رشیدرضا. سید برزنجی. شریف حسین و شریف حسن در مکه و مدینه. شاه حسین اردنی در اردن از سادات اند.

عباسیان همه از سادات اند و پانصد سال بر جهان اسلام حکومت کردند. از نسل عباسیان بسیاری اکنون در جهان اسلام حضور دارند. در لبنان عده ای از سادات در دو قرن پیش مسیحی شدند.

آیت الله واعظ زاده در کتاب جایگاه اهل بیت در جوامع اسلامی می نویسد: متجاوز از یک میلیون سادات علوی در مراکش وجود دارند که ملقب به ادریسی و العلوی اند.

در اندونزی اسد شهاب منشی مخصوص سوکارنو رئیس جمهور اندونزی از سادات عُریضی حسینی است. می گفت اجداد ما از حضرموت به اندونزی مهاجرت کرده اند و در اصل شیعه بودند اما تدریجا سنی شافعی شدند. برخی از عُریضی ها در کشور عمان به حکومت رسیده اند.

حسن سقاف ناقد معروف وهابیت در اردن از سادات است. یکی از سادات اهل سنت خاندان آلوسی است. ملک فیصل پادشاه عراق و ملک عبدالله اردنی حسنی بودند. سید علوی مالکی صاحب کتاب مفاهیم یجب ان تصحح سید است. مشایخ صوفیه در مصر عموما از سادات اند. عباس عقاد سید و از جعافره مصر است که حدود دو میلیون هستند. طیف مهدی سودانی خود را به حسینی ها منتسب می کند. صادق المهدی  نخست وزیر سودان می گوید: ما از نسل ساداتیم.  سادات پنته در هند همه از ساداتند مثل خاندان سید ابوالاعلا مودودی. امام خمینی هم از نسل سادات پنته است و پسر عموی مودودی و میرحامد حسین.

از نسل امام سجاد ع در هند سادات زیادی داریم. سید عبدالله بخاری امام جمعه دهلی از سادات حسنی است. سر سید احمدخان روشنفکر مادی گرای اهل سنت و موسس دانشگاه علیگر از نسل امام هادی ع هستند. پنجاه سال پیش تعداد سادات ۶۰ میلیون نفر تخمین زده می شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا