۸ دلیل قانع کننده که کنار هم غذا بخورید

به گزارش بصیرنیوز،

رفتن به مدرسه، کلاس ورزشی، کار و دیگر قرار‌هایی که داریم باعث شده است خانواده‌ها کمتر بتوانند برای غذا خوردن دور هم جمع شوند؛ و حالا می‌بینیم که صبحانه فرزند خود را با عجله و در حال حرکت به او می‌دهیم، غذای اصلی خود را روی میز کار و یا در حال رانندگی می‌خوریم. به نقل از کرمانی با توجه به اینکه بعضی از ما فکر می‌کنیم وقت برای این دور هم بودن‌ها تنگ است، بسیاری از خانواده‌ها نیز هستند که حداقل ۵ بار در هفته دور هم غذا میل می‌کنند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که فکر می‌کنند دور هم جمع شدن خانواده کار دشواری است، این مقاله را دنبال کنید.

 

۸ دلیل قانع کننده که کنار هم غذا بخورید

 

کودکان یاد می‌گیرند سبزیجات را دوست بدارند

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۰ انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند کودکان ۹ تا ۱۴ سالی که در کنار خانواده غذا می‌خورند بیشتر میوه و سبزیجات استفاده می‌کنند و کمتر به طرف نوشابه‌ها و غذا‌های سرخ کرده می‌روند. همچنین برنامه غذایی این گروه از کودکان، مواد مغذی بیشتری مانند آهن، کلسیم و فیبر دارد. غذا خوردن در کنار خانواده روی هر دو بحث تغذیه و ارائه غذای سالم تاثیر دارد.

محیطی کامل برای غذا‌های جدید

غذا خوردن در کنار خانواده، بهترین موقعیت برای والدین است تا فرزند خود را با غذا‌های جدید آشنا کنند و سلیقه‌ی چشایی او را گسترش دهند. در تحقیقی که سال ۲۰۰۳ توسط کلینیک مواد مغذی اروپا انجام شد، به کودکان فلفل قرمز شیرین داده شد و از آن‌ها خواسته شد به طعم آن نمره دهند.

این کار ۸ روز انجام شد و در آن کودکان هر مقدار که دوست داشتند می‌توانستند فلفل قرمز شیرین میل کنند، در روز آخر دوباره از کودکان خواسته شد به طعم غذا نمره دهند که چه مقدار دوستش دارند. در پایان آزمایش، کودکانی که در کنار خانواده غذا می‌خوردند بیشترین نمره را داده بودند و بیشترین مقدار را نیز خورده بودند – حتی بیشتر از گروهی که با خوردن فلفل قرمز به آن‌ها قول پاداش داده شده بود. به کودک خود بیاموزید از غذایش لذت ببرد، حتی اگر در مرحله اول خوشش نیاید.

وعده‌ها را کنترل می‌کنید

خانواده‌های آمریکایی حدود ۴۰ درصد از خرج غذایشان را در بیرون از خانه مصرف می‌کنند. غذا خوردن خارج از خانه آسان است، اما کالری بالایی دارد، زیرا سایز وعده‌ها در رستوران‌ها همیشه در حال رشد است! یک وعده‌ی معمولی غذای رستوران ۶۰ درصد بیشتر از غذای خانه کالری دارد. تحقیقات نشان داده است وقتی با غذای زیاد روبرو می‌شویم، بیشتر هم غذا می‌خوریم و این بیشتر خوردن، منجر به چاقی منجر می‌شود.

وعده سالم، فرزند سالم

تحقیقات نشان داده است کودکانی که مرتب با والدین خود غذا می‌خورند کمتر دچار افسردگی و اختلالات تغذیه‌ای می‌شوند. وقتی کودک غمگین است و احساس افسردگی می‌کند، غذا خوردن در کنار خانواده می‌تواند برای او التیام بخش باشد. این مورد درباره اختلالات تغذیه‌ای نیز بسیار موثر است. خوردن مرتب غذا با والدین کمک می‌کند مشکلات خیلی سریع شناسایی و با آن‌ها مقابله شود.

وعده‌های خانوادگی به فرزندان کمک میکند بگوید نه!

خوردن حداقل ۵ وعده غذایی در کنار خانواده خطر استفاده نوجوانان از سیگار، مشروبات الکلی و مواد مخدر را تا حدود زیادی پایین می‌آورد. تحقیقات نشان داده کسانی که کمتر از ۳ بار در هفته با خانواده خود غذا می‌خورند، بیشتر در خطر استفاده از سیگار و مواد غیر قانونی و همچنین رفتار‌ها غیر اجتماعی هستند.

با اینکه استفاده از مواد مخدر می‌تواند در هر خانواده‌ای اتفاق بیفتد، صرف نظر از نژاد، سن، یا جنس، والدین می‌توانند خیلی ساده با دور هم جمع شدن خانواده سر میز غذا در این موضوع دخالت کنند و از اتفاقات بعدی پیشگیری کنند.

غذای خوب، نمره‌های خوب

آمار‌ها نشان می‌دهد نوجوانانی که سه بار کمتر در هفته کنار خانواده خود غذا می‌خورند، ۲۰ درصد نمرات پایین تری نسبت به دیگران دارند. تنها ۹ درصد کسانی که مرتب در کنار خانواده غذا می‌خورند نمرات ضعیفی می‌گیرند. وعده‌های خانوادگی به فرزندان این فرصت را می‌دهد تا بتوانند با والدین و بزرگ ترهایشان صحبت داشته باشند.

همچنین نحوه‌ی انتخاب رد و بدل شده بین والدین و بزرگسالان، هنگام صرف غذا روی انتخاب واژگان و نحوه‌ی صحبت فرزندان نیز تاثیر دارد. به همین دلیل این جمع خانوادگی بسیار در تربیت فرزندان تاثیر دارد.

شام میتواند مسکن استرس باشد

باور بکنید یا خیر، اگر کاری پر زحمت داشته باشید، زمانی که با خانواده غذا می‌خورید استرستان پایین می‌آید. در سال ۲۰۰۸، محققان در دانشگاه بریگهام یانگ تحقیقی را روی افراد شاغل انجام دادن و دریافتند نشستن در کنار خانواده برای غذا خوردن، به کاهش استرس حاصل از ساعات طولانی کاری والدین کمک می‌کند.

مقداری پول در جیب خود بگذارید

غذا خوردن در کنار خانواده و در خانه به غیر از تاثیراتی که گفته شد، روی هزینه‌ها هم تاثیر دارد. آمار‌ها نشان داده میزان هزینه پخت غذا در خانه بسیار کمتر از خارج خانه است. همچنین غذا‌های خانگی همیشه سالم‌تر از غذا‌های خارج از خانه بوده است. در واقع مصرف غذا در خانه، یک تیر و چند نشان است!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا