برای کاشت سنبل عید امسال دست به کار شوید

به گزارش بصیرنیوز،

کمتر از یک ماه دیگر نوروز از راه می‌رسد و حیف است سفره هفت سین‌تان سنبل نداشته باشد. به نقل از فوت و فن سنبل با بهار می‌آید و نماد آن است، پس ما هم آن را پرورش می‌دهیم تا خانه‌مان بهاری شود.

یکی از دوستداشتنی‌ترین بو‌هایی که در بهار می‌شنویم، بوی گل‌های سنبل است. سنبل در واقع از خانواده سوسن است و اگر از نزدیک نگاهی به هر کدام از گل‌های گیاه بیاندازید این شباهت را خواهید دید.

سنبل گونه‌های مختلفی دارد که می‌توانید از بین آن‌ها گونه سنبل مورد علاقه‌تان را انتخاب کرده و پرورش دهید.

شرایط رشد

نور

سنبل‌تان را می‌توانید از مکانی با آفتاب مستقیم، تا مکانی با اندکی سایه بکارید. مانند اکثر گل‌های پیازی که در بهار مشاهده می‌کنیم، گل سنبل هم خیلی زود و قبل از باز شدن کامل برگ درختان از بین می‌رود.

آبیاری

بعد از اینکه پیاز را کاشتید آن را به خوبی آبیاری کنید. اگر باران نیامد و یا گیاه را در خانه و در گلدان کاشته اید، در زمستان هم اندکی به گیاه آب دهید. اجازه دهید خاک در بین دو آبیاری به طور کامل خشک شود تا پیاز‌ها پوسیده نشوند. البته می‌توانید بعد از تمام شدن گلدهی سنبل، پیاز آن را از خاک درآورید و بعدا آن را مجددا بکارید.

دما

این گیاه باید در زمستان در معرض هوای سرد قرار گیرد تا با رسیدن بهار گلدهی را شروع کند. عمر گل سنبل بسته به واریته‌ای که می‌کارید متفاوت است، اما درکل همه آن‌ها عمر کمی دارند و چند روز بعد از گلدهی از بین می‌روند.

خاک

سنبل نسبت به پی اچ خاکی که در آن کاشته می‌شود حساس نیست، اما در خاکی که اندکی اسیدی‌تر است رشد بهتری دارد. سنبل از خاک خیلی خیس خوشش نمی‌آید.

زمان گلدهی

سنبل بسیار زود گل می‌دهد و بسته به گونه‌ای که تهیه کرده اید گل‌ها از اواخر زمستان تا اوایل بهار ظاهر می‌شوند. بعد از تمام شدن گلدهی گیاه ساقه گل را بچینید تا تمام انرژی آن درون پیاز جمع شود. تا زمانی که برگ‌ها شروع به زرد شدن نکرده اند آن‌ها را از گیاه جدا نکنید.

کود دهی

هر سال بهار بعد از مشاهده رشد جدید در پیاز‌ها آن‌ها را تغذیه کنید. برای تغذیه از کود‌های مخصوص گیاهان پیازی استفاه کنید. کاشت سنبل در خاکی که کود زیادی به آن داده شده، باعث شل شدن و افتادن ساقه گیاه می‌شود پس می‌توانید به جای کود دهی و تغذیه زیاد، مقداری مواد ارگانیک به خاک گیاه اضافه کنید.

کاشت پیاز

کاشت سنبل در زمین

سنبل‌ها موادی از خود ترشح می‌کنند که در صورت برخورد با پوست موجب التهاب آن می‌شوند، پس در هنگام کاشت پیاز آن از دستکش استفاده کنید. بعضی واریته‌های سنبل پیاز‌هایی درشت دارند و بعضی دیگر کوچکتر هستند. به هر حال عمق کاشت را از روی عرض پیاز هر گیاه مشخص می‌کنیم. به این ترتیب که پیاز را در عمقی ۳ برابر عرض آن در زمین می‌کاریم. در اکثر واریته‌ها این عمق چیزی در حدود ۱۷ تا ۲۰ سانتی متر است. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، می‌توانید عمق کاشت را کمتر در نظر بگیرید. در این مناطق باید پیاز را نزدیک‌تر به سطح زمین کاشت تا سرمایی که لازم دارد را دریافت کند. پیاز‌ها را در فاصله ۱۵ سانتی متری از هم بکارید تا جا برای گسترش داشته باشند.

کاشت سنبل در گلدان

همانطور که گفتیم گل سنبل برای گلدهی نیاز به یک دوره سرما دارد. اگر گیاه را در باغچه بکارید، خود به خود این سرما را دریافت خواهد کرد. اما اگر آن‌ها را درون گلدان و درون خانه کاشته اید بهتر است آن‌ها را مدتی بیرون از خانه نگهدارید تا سرمایی که نیاز دارند را دریافت کنند. اگر نمی‌خواهید پیاز گیاه‌تان را تکثیر کنید، می‌توانید آن‌ها را درون گلدان نزدیک‌تر به هم بکارید. تا زمانی که پیاز‌ها جوانه بزنند، خاک گلدان را مرطوب و نه خیس نگه دارید. آبیاری بعدی گیاه باید زمانی باشد که خاک گلدان به کلی خشک شده است. زمانی که گیاه جوانه زد آن را به مکانی با آفتاب غیر مستقیم ببرید.

اگر سنبل را در دما‌های خنک‌تر نگه دارید، گل آن عمر بیشتری می‌کند.

تکثیر

برای تکثیر گیاه می‌توانید پیاز‌های کوچکی را که در کنار پیاز اصلی رشد کرده اند از آن جدا کرده و جداگانه بکارید. ممکن است چند سال طول بکشد تا این پیاز‌های کوچک گل بدهند پس صبور باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا