۱۱ دلیل که در رژیم لاغری شکست می‌خورید

به گزارش بصیرنیوز،

هوس خوردن برای کسی که سعی دارد وزن کم کند مانند حرفی زشت می‌ماند. مهم نیست ” همین الان می‌خواهم ” شما چیست – پیتزا، برگر، بستنی، کیک – مطمئنا در این زمان درگیر کشمکش بین کاری که دوست دارید انجام دهید (خوردن غذایی که هوس کردید) و کاری که باید انجام دهید (خوردن سبزیجات) هستید.

متاسفانه اینکه بیشتر عادات ما در طول روز، منجر به تشدید و زیاد شدن هوس‌های غذایی می‌شود حقیقت دارد. اما به این معنا نیست که کاری از دستتان بر نمی‌آید. بیاموزید بزرگترین این اشتباهات کدام است تا آن‌ها را تصحیح کنید.

در مورد صبحانه کوتاهی می‌کنید

شاید صبح که بیدار می‌شوید احساس گرسنگی نداشته باشید، اما خوردن مقداری کالری کاری می‌کند در ادامه هوس‌های ناسالم غذایی به سراغتان نیاید. در یک تحقیق مشخص شد دختران دارای اضافه وزنی که صبحانه‌ای حاوی ۳۵۰ کالری که حداقل ۱۳ گرم آن پروتئین بود می‌خوردند، کمتر از کسانی که صبحانه را نادیده می‌گرفتند دچار هوس خوردن غذا‌های شیرین و اغوا کننده می‌شدند.

محققان مطمئن نبودند دلیل اصلی این رفتار چیست، اما احتمال داده می‌شود پروتئین باعث تحریک آزاد سازی هورمون دوپامین می‌شود، ماده‌ای شیمیایی که در قسمت پاداش مغز قرار دارد و به کنترل هوس خوردن کمک می‌کند. نصف فنجان پنیر محلی، دو تخم مرغ آب پز یا یک فنجان بلغور جو دوسر پخته شده با دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی می‌تواند چاره ساز باشد.

وعده‌ای که استفاده می‌کنید خیلی بزرگ است

دلتان هوس کیک کرده، می‌روید کمی بخورید و با این مسئله مشکلی هم ندارید. اما سه تکه برمی دارید، در صورتی که تنها نیمی از آن را می‌خواستید. در تحقیقی که روی ۱۰۴ دانش آموز انجام شد، مشخص شد کسانی که میان وعده‌های کوچک مانند چیپس، پای سیب و شکلات استفاده می‌کنند به اندازه‌ی کسانی که از همین غذا‌ها در سایز‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کنند راضی می‌شوند. گروه دوم ۷۸ درصد بیشتر کالری مصرف می‌کند. پس سایز وعده خود را پایین بیاورید و از آن لذت ببرید، سپس ۱۵ دقیقه صبر کنید تا ببینید میلتان فروکش می‌کند یا نه.

چیزی نمی‌خورید

دلتان شیرینی می‌خواهد؟ یک کاسه توت فرنگی (یا میوه‌ی شیرین دیگر) را امتحان کنید. چیپس هم می‌خواهید؟ پسته‌ی بدون نمک که هنوز درون پوسته است را امتحان کنید. ماریسا مور، سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی می‌گوید: تنها برای برآورده کردن میلتان کافیست جایگزینی سالم انتخاب کنید.

هوس‌های غذایی عمر کوتاهی دارند و زود فراموششان می‌کنید، اما با یک میان وعده‌ی سالم می‌توانید به سلامت خود کمک کنید. این یک کار دو سر برد است. اگر میل به چیپستان را فقط چیپس برآورده می‌کند مقدار مشخصی از آن را جدا و آرام آرام میل کنید و لذت ببرید. گاهی اوقات باید برای خودتان تفریح هم داشته باشید.

نمی‌دانید چرا دلتان هوس غذایی را کرده

کریستین پالومبو، عضو هیات علمی دانشگاه کنیاک می‌گوید: نمی‌توانید جلوی خود را بگیرید که پفک پنیری نخورید. تا ندانید چرا، نمی‌توانید کاری در موردش بکنید. پالومبو توصیه می‌کند دفترچه‌ی یادداشتی درباره هوس‌های غذایی تان درست کنید.

فقط کافیست وقتی میل به خوردن غذا سراغتان آمد بنویسید در آن لحظه چه حسی داشتید، استرس داشتید؟ بی حوصله، افسرده، و یا خسته بودید؟ در نهایت می‌توانید دلایل اصلی را پیدا کنید و با برطرف کردن آن‌ها جلوی این اتفاق را بگیرید.

غذایی را که هوس کردید، با غذایی سالم جایگزین نمی‌کنید

وقتی دلتان می‌خواهد غذایی را بخورید نباید طوری رفتار کنید که یا این غذا یا هیچ. می‌توانید شعله‌ی این میل را بخوابانید، کافیست این وعده‌ی کوچک و پرکاری را با یک وعده‌ی بزرگ و سالم جایگزین کنید. این کار جواب میدهد، چون هم توانسته اید بیشتر غذا بخورید و هم غذایی سالم و کم کالری میل کردید.

اما چگونه این کار را بکنیم؟

فرض کنید به یک رستوران رفته‌اید و به جای اینکه خودتان را با سیب زمینی سرخ کرده پر کنید، یک تکه مرغ سوخاری و سالاد میل کنید. هرچقدر بیشتر سالاد بخورید سریع‌تر میلتان فروکش می‌کند.

احساس گناه می‌کنید

اگر تولد دوستتان باشد و آنجا کیکی هم باشد که از آن یک تکه خوردید، احساس رضایت می‌کنید یا گناه؟ لذت بردن از یک غذای خوشمزه به جای احساس شرم و خجالت، می‌تواند کلید کار باشد. تحقیقات نشان داده کسانی که بابت خوردن غذا خود را سرزنش نمی‌کنند و از آن لذت می‌برند کنترل بیشتری روی برنامه و عادات خود دارند. دلیل می‌خواهید؟

وقتی احساس گناه می‌کنید می‌خواهید به نحوی افکار خود را نادیده بگیرید، و شاید همین کار اثری معکوس بدهد و به بیشتر غذا خوردن منجر شود.

قدرت اراده خود را امتحان می‌کنید

استفاده از قدرت اراده همیشه هم کار نمی‌کند. اگر تسلیم شوید باعث می‌شود احساس شکست خوردگی کنید. یک استراتژی برای پیروز شدن: حواستان را پرت کنید. یک تحقیق نشان داد سه دقیقه انجام بازی (تتریس)، قدرت هوس غذایی را کاهش می‌دهد و حتی از صبر کردن و تحمل کردن هم بهتر جواب می‌دهد. حتی ۱۵ دقیقه پیاده روی هم می‌تواند این هوس را از بین ببرد. هوس‌های غذایی لحظه‌ای هستند و زیاد دوام ندارند، فقط کافیست در این مدت خود را مشغول کنید.

اسباب وسوسه را اطراف خود نگه می‌دارید

نمی‌توانید هر روز با کلوچه‌هایی که در آشپزخانه و جلوی چشمتان است مبارزه‌ی ذهنی را ادامه دهید. از دل برود هر آنکه از دیده رود، اینجاست که خوب جواب می‌دهد. فرض کنید ساعت ۱۰ شب است و دلتان هوس کلوچه کرده، مطمئناً نمی‌روید بیرون تا یک کلوچه بخرید! از طرفی دیگر اگر چیزی مانند کلوچه همیشه جلوی چشمتان باشد و به صورتتان زل بزند، دست آخر می‌روید و کلوچه می‌خورید. اگر خانواده تان عادت دارد همیشه چنین غذا‌هایی را بخرد و داشته باشد حداقل می‌توانید آن‌ها را دور از چشم خود نگه دارید، و یا می‌توانید آن‌ها را پشت ظرف میوه و سبزیجات نگه دارید تا اول چشمتان آن‌ها را ببیند.

رژیم سخت می‌گیرید

نیت خوبی دارید: در تلاشید وزن کم کنید، با خود می‌گویید خوردن شیرینی و همبرگر گناه است و باعث چاقی می‌شود. اما درکتان از رژیم نیز مهم است. معمولا کسانی که رژیم‌های سخت می‌گیرند، روی بعضی غذا‌ها (معمولا نان، برنج، شیرینی) خیلی سختگیری می‌کنند و این سختگیری بیشتر از کسانی است که فقط می‌خواهند وزنشان ثابت بماند. اما این افراد خود را از غذا‌هایی محروم م. یکنند که تمام مدت دوست داشتند! حسرت نخوردن چنین غذا‌هایی کم کم جمع می‌شود و ناگهان با یک انفجار منجر به پرخوری می‌شود. در طول رژیم به خود هر روز فرصت نفس کشیدن هم بدهید. چه بخواهید وزن کم کنید، چه نخواهید قدرت هوس غذایی را نمی‌توان دست کم گرفت.

از اینستاگرام یا پینترست استفاده می‌کنید

دوستتان و یا صفحه‌ای که در آن مشترک هستید عکسی از یک غذای خوشمزه گذاشته! دیدن عکس غذا‌ها لذت بخش است، اما شاید مجبورتان کند بلند شوید و به اولین رستوران سر راهتان بروید. تحقیقات جدید نشان داده دیدن عکس غذا‌های پرکالری باعث افزایش فعالیت در بخش پاداش دهی مغز می‌شود.

اگر نمی‌توانید در برابر چنین عکس‌هایی مقاومت کنید، حداقل عکس‌هایی ببینید که غذایی سالم را به نمایش گذاشته اند و یا می‌توانید در این برنامه‌ها کسانی را دنبال کنید که عادت به خوردن غذایی سالم دارند (حتی میتوانید Health را در اینستاگرام و پینترست دنبال کنید). شاید دلتان خواست غذایی جدید و سالم را امشب امتحان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا