۱۰ راه ساده برای کاهش یکی از عوامل اصلی ایجاد سرطان

به گزارش بصیرنیوز،

بشیر قلی زاده سرچشمه: استرس و اضطراب می‌تواند یکی از عوامل مهم ایجاد سرطان در بدن باشد. امروزه با توجه به صنعتی شدن دنیا وجود استرس و اضطراب، بیشتر از قبل احساس می‌شود، از رو باید با این دو عامل به صورتی مطلوب و کارساز مقابله کرد تا کمتر با مشکلات ناشی از آن‌ها روبرو شویم. در ادامه این مطلب شما را با ۱۰ راه ساده برای کاهش استرس و اضطراب که یکی عوامل اصلی ایجاد سرطان در بدن هستند؛ آشنا می‌کنیم.
ورزش کردن منظم روشی موثر برای رهایی از شر استرس
ورزش کردن یکی از مهم‌ترین روش‌های مبارزه با استرس و اضطراب است که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. ایجاد تنش فیزیکی در هنگام ورزش کردن به بدن ما این امکان را می‌دهد تا برای لحظاتی از تمرکز روی مواردی که باعث استرس می‌شوند، فاصله بگیریم. البته بد نیست بدانید، کسانی که به صورت منظم ورزش می‌کنند با استرس و اضطراب کمتری در زندگی روبرو می‌شوند. با این تفاسیر اگر می‌خواهید از شر استرس و اضطراب در امان باشید؛ ورزش کردن منظم را در برنامه روزانه خود لحاظ کنید. در ادامه با چند دلیل برای ورزش کردن منظم آشنا می شوید.
هورمون استرس: ورزش کردن باعث کاهش سطح هورمون استرس یا همان کورتیزول در بدن می‌شود. البته این کار باعث آزاد شدن اندورفین‌ها، در بدن نیز می‌شود. بد نیست بدانید آزاد شدن اندروفین‌ها در بدن خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد.
خواب: ورزش همچنین می‌تواند کیفیت خواب شما را بهبود ببخشد، همان طور که می‌دانید خوابیدن یکی از روش‌های موثر برای دوری از استرس و اضطراب‌های روزانه است.
بالا رفتن اعتماد به نفس: همان طور که می‌دانید اشخاص که ورزش می‌کنند اعتماد به نفس شان تقویت می‌شود. این امر به نوبه خود می‌تواند باعث بهبود در روحیه آن‌ها نیز شود. برای اینکه به مزایای ورزش کردن دست یابید به دنبال ورزش‌هایی باشید که دوست دارید، مانند پیاده روی، دویدن، شنا کردن و یا هر نوع فعالت ورزشی که علاقه دارید.
مکمل‌ها را در نظر بگیرید
مکمل‌های طبیعی بسیار زیادی برای کاهش استرس و اضطراب وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه با چند مورد از این دست مکمل‌ها آشنا می‌شوید.
اسید‌های چرب امگا ۳: یک مطالعه بر روی دانشجویان پزشکی نشان داد که مصرف مکمل‌های امگا ۳ می‌تواند تا ۲۰ ٪ علائم اضطراب را در بدن کاهش دهد.
چای سبز: چای سبز دارای بسیاری از آنتی اکسیدان‌های پلی فنول است که مزایای سلامتی فراوانی دارند. خوردن چای سبز باعث افزایش سطح سروتونین در بدن می‌شود. این عامل می‌تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد.
والریان: ریشه والریان به دلیل تأثیر آرامش بخش که دارد، می‌تواند سطح استرس و اضطراب را در بدن کاهش دهد. این ریشه دارای اسید والرنیک است که با تغییر در گیرنده‌های GABA باعث کاهش سطح اضطراب را در بدن می‌شود.
تذکر: از یاد نبرید استفاده از برخی از مکمل‌ها می‌توانند عوارض جانبی بر بدن ایجاد کنند از این رو قبل از استفاده از مکمل‌های داروی حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید و به هیچ عنوان به صورت سر خود از این گونه مواد برای کاهش استرس و اضطراب خود استفاده نکنید. معمولا استفاده از برخی از گیاهان می‌تواند سطح استرس و اضطراب را کاهش دهد با یک سرچ ساده در اینترنت می‌تواند به خواص این گونه گیاهان پی برد.
رایجه درمانی راهی برای رسیدن به آرامش
استفاده از اسانس‌های طبیعی و خوشبو نیز می‌تواند راهی برای کاهش اضطراب و استرس در بدن باشد. برخی از اسانس‌ها مانند؛ اسطوخدوس، گل سرخ، برگاموت و شکوفه‌های نارنج علاوه بر رایحه دل نشینی که دارند، خواص تسکین دهندگی نیز دارند. از این رو شما با استفاده از اسانس این گیاهان می‌توانید سطح استرس و اضطراب بدنتان را کاهش دهید. این روش را به اصطلاح رایحه درمانی نیز می‌گویند. همچنین یکی دیگر از مزایای استفاده از رایحه درمانی این است که خلق و خوی شما با این روش بهتر می‌شود و آرامش حاصل از استنشاق اسانس‌ها می‌تواند سطح استرس را به میزان چشم گیری کاهش دهد.
نکته: برخی افراد با توجه به آلرژی‌ای که دارند بهتر است از این روش برای درمان استرس و اضطراب خود بهره نبرند. چرا که حساسیت‌های ایجاد شده بر اثر رایحه موجود در فضای خانه می‌تواند مشکلاتی را برای افراد حساس به وجود آورد.
کاهش مصرف مواد کافئین دار برای در امان ماندن از استرس و اضطراب
همان طور که می‌دانید کافئین یک محرک است که در قهوه، چای، شکلات و برخی از نوشیدنی‌های انرژی زا وجود دارد. دوز‌های بالای کافئین در این گونه مواد می‌تواند باعث افزایش سطح اضطراب در بدن شود. از این رو توصیه می‌شود؛ وقتی مضطرب هستید، به هیچ عنوان از این گونه نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها استفاده نکنید. گرچه بسیاری از مطالعات نشان داده است که مصرف قهوه نمی‌تواند مشکلی برای بدن به وجود آورد، اما مصرف بی رویه آن می‌تواند، با افزایش سطح استرس و اضطراب در بدن مشکلاتی را برای بدن به وجود آورد. با این تفاسیر به هیچ عنوان در مصرف موادی که دارای کافئین هستند زیاده روی نکنید.
با نوشتن میزان استرس را در بدن کاهش دهید
یکی از راه‌های مقابله با استرس نوشتن است. همانطور که می‌دانید وقتی شما شروع به نوشتن می‌کنید حواستان از مواردی که باعث استرس شما می‌شود، فاصله می‌گیرد. این امر به تنهایی به شما کمک می‌کند تا کمتر دچار استرس شوید.
آدامس جویدن روشی برای دور شدن از استرس
بی‌شک آسان‌ترین راه برای کاهش استرس آدامس جویدن است. یک مطالعه در این باره نشان می‌دهد؛ افرادی که روزانه آدامس می‌جوند با استرس کمتری روبه‌رو می‌شوند. این افراد بیشتر از دیگران احساس رفاه و شادمانی می‌کنند. توجه داشته باشید که از آدامس‌هایی استفاده کنید که از میزان قند کمتری برخوردار باشند. همان طور که می‌دانید مصرق مواد قندی علاوه بر مشکلاتی که برای سلامتی به وجود می‌آورند، می‌توانند باعث خرابی دندان‌ها نیز شوند.
گذراندن وقت بیشتر با دوستان و خانواده
حمایت اجتماعی از دوستان و خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا سطح استرس و اضطراب را در بدن خود کاهش دهید. از یاد نبرید که حمایت خانواده و دوستان یک پشتوانه بسیار محکم برا رهایی از شر استرس و اضطراب است. یک مطالعه جالب در این‌باره نشان می‌دهد که زنان وقتی با فرزندان و دوستان خود هستند، سطح اکسی توسین بدنشان بالا می‌رود. ترشح این ماده در بدن حس دوست داشتن را بالا می‌برد و همچنین سطح استرس و اضطراب را نیز پایین می‌آورد. البته یک تحقیق جامع درباره ارتباط زنان با خانواده و دوستان نشان داده است که هر چقدر ارتباط بین زنان و خانواده و دوستان کمتر باشد، این گونه افراد بیشتر به افسردگی و استرس دچار می‌شوند. البته ثابت شده است که چه مردان و چه زنان هر چقدر با مردم تعامل بیشتری داشته باشند، راحت‌تر زندگی می‌کنند و در نتیجه با استرس و اضطراب کمتری روبه‌رو می‌شوند.
خندیدن روشی جذاب برای دور شدن از استری و اضطراب
بسیار دور از انتظار است؛ افرادی که می‌خندند، دچار استرس و یا اضطراب باشند. از یاد نبرید که خندیدن برای سلامتی شما مفید است. شما با خندیدن اکسیژن بیشتری وارد بدن خود می‌کنید. معمولا خندیدن باعث تحریک و تسکین درد‌های شما نیز می‌شود. هر چقدر بیشتر بخندید عضلات شما بیشتر تحریک می‌شود و این تحریک می‌تواند به آرامش شما ختم شود. البته گفته شده است، خندیدن می‌تواند سطح ایمنی بدن را نیز بالا ببرد. بی‌شک افرادی که در طول درمان خود بیشتر می‌خندند، زودتر بهبود می‌یابند؛ چرا که خندیدن می‌تواند زمان درمان را کاهش دهد و میل به زندگی را در افراد افزایش دهد. نگاه کردن فیلم‌های طنز یک روش آسان برای خندین است. البته صحبت کردن با افرادی که باعث شاد شدن شما می‌شوند، نیز روشی موثر برای خندیدن است.
عمیق نفس کشیدن راهی برای دوری از استرس و اضطراب
استرس ذهنی سیستم عصبی سمپاتیک بدن تان را فعال می‌کند. در چنین شرایطی بدن‌تان به حالت مبارزه در می‌آید. معمولا در طی این واکنش، هورمون‌های استرس آزاد می‌شوند و در چنین شریطی قلب سریع‌تر می‌زند و تنفس نیز شدید‌تر شده و شخص علائم فیزیکی استرس را تجربه می‌کند. وقتی شما دست به تمرینات تنفس عمیق می‌زنید؛ این عمل به سیستم عصبی پاراسیمپاتیک شما کمک می‌کند تا بتوانید کنترل بیشتری روی آن داشته باشید. از این رو وقتی تمرینات تنفس عمیق را تجربه می‌کنید با استرس و اضطراب کمتری روبه‌رو می‌شوید. با تنفس عمیق ضربان قلب شما کاهش می‌یابد و در نتیجه احساس آرامش بیشتری خواهید کرد و این احساس آرامش به شما این امکان را می‌دهد تا با استرس و اضطراب کمتری روبه‌رو شوید.
رفتن به کلاس یوگا
امروزه انجام یوگا به یک روش محبوب و موثر برای کاهش استرس و اضطراب در بین تمام گروه‌های سنی تبدیل شده است. در حالی که انجام سبک‌های یوگا متفاوت هستند، اما تقریبا در تمام سبک‌ها حفظ آرامش و ایجاد یک محیط مناسب برای دور شدن از استرس‌های روزانه در سر لوحه کار‌ها قرار دارد. یوگا راهی برای کنترل بر تنفس و اندام‌های بدن است. از یاد نبرید هر چقدر تمرکز شما بالا برود به همان اندازه می‌توانید بر ذهن خود کنترل داشته باشید و در نتیجه از عوامل استرس زا نیز فاصله می‌گیرید. چرا که در بیشتر موارد این ذهن شما است که شما را به استرس و اضطراب وادار می‌کند تا محیط اطراف. در برخی از مطالعات ثابت شده است که انجام ورزش یوگا علاوه بر اینکه می‌تواند خلق و خوی شما را بهتر کند؛ از ایجاد افسردگی و اضطراب در بدن نیز جلوگیری می‌کند. انجام تمرینات یوگا می‌تواند سطح کورتیزول بدن را کاهش دهد. با کاهش سطح کورتیزول در بدن، میزان استرس و اضطراب نیز کاهش می‌یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا