خواص درمانی عسل در کلام امام رضا(ع)

به گزارش بصیرنیوز،

عسل ماده مغذی است که در روایت و احادیث اسلامی نیز به فواید آن بسیار تاکید شده است. امام رضا (ع) نیز احادیث جالبی درباره فواید این مواد غذایی سالم دارند.خداوند در قرآن و در سوره نحل آن را به عنوان ماده شفابخش برای انسانها معرفی نموده است.

عسل را باید در زمره غذاها دانست . خداوند در قرآن و در سوره نحل آن را بعنوان ماده شفابخش برای انسانها معرفی نموده است: «فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ»؛«خوردن عسل برای مردم شفاء است».

پیامبر اکرم (ص) هم درباره این ماده حیاتبخش فرموده اند: «لم یستشف المریض بمثل شربة العسل»؛ «هیچ مریضی، به مانند نوشیدن عسلشفاء پیدا نمی‌کند.»

برای استفاده بهینه از آثار و فواید عسل شناخت عسل خوب و بد اهمیت زیادی دارد.

امام رضا (علیه‌ السلام) در مورد عسل های زیان آور هشدار داده و می فرماید: واعلم ان للعسل دلایل یعرف بها نفعه من ضره و ذلک ان منه شیئاً اذا ادرکه الشم عطش ، ومنه شی ء یسکرو له عند الذوق جراقه شدیده فهذه الانواع من العسل قانله؛ برای شناخت عسل مفید از مضر نشانه هایی است ، بعضی از عسل‌ها هستند که وقتی بویشان به مشام انسان برسد عطسه می زند، بعضی از عسلها سکر آوردند و مزه بسیار تند و سوزنده ای دارند، این نوع عسل‌ها کشنده اند.

امام رضا (علیه‌ السلام) در بیانی دیگر عسل را شفای دردها و بیماریها دانسته اند. عن الرضا (ع) عن آبائه عن رسول الله (ص): قال ان یکن فی شیئی شفاء ففی شرطه حجام اوشربه عسل. از امام رضا (علیه‌ السلام) از پدرانش از پیامبر (ص)نقل شد که فرمود: اگر در چیزی شفا باشد در حجامت و نوشیدن عسل است.

در روایتی از امام رضا (علیه‌ السلام) از اهمیت عسل سخن به میان آمده است. عن الرضا (ع) عن آبائه عن رسول الله (ص) قال: لا تردوا شربه العسل علی من اتاکم بها. از امام رضا (علیه‌ السلام) از پدرانش از پیامبر (ص) نقل شد که فرمودند: به هر کس از شما که عسل تعارف کردند رد نکند.( بگیرد و بنوشد)

امام رضا (علیه‌ السلام) در جایی دیگر عسل را راه درمان و پیشگیری از سرماخوردگی معرفی کرده اند. آن حضرت می فرماید: هر که می خواهد در همه ی زمستان از سرماخوردگی دور بماند ، هر روز ، سه لقمه شهد (عسل) بخورد.

و در روایتی دیگر آن را درمان دردها برشمرده اند. عن الامام الرضا علیه السلام: پیامبراکرم صل الله علیه و آله و سلم فرمودند : خداوند برکت را در عسل قرار داده است . درمان دردها ، در آن است و هفتاد پیامبر دوام سودمندی آن را از خداوند خواسته اند.

امام رضا (علیه‌ السلام) در روایتی دیگر عسل را مایه تقویت حافظه برشمرده می فرماید: سه چیز حافظه را زیاد می کند و بلغم را از بین می برد ، قرائت قرآن ، عسل.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا