ضرورت برخورد واقع‌بینانه در مورد بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار

به گزارش بصیرنیوز، آذر ماه سال جاری بود که محمد اسلامی استاندار مازندران در مصاحبه‌ای عنوان کرد حمایت نمایندگان مردم، برخی تریبون‌های خاص و ضعف مسئولان اجرایی عامل اصلی بحران شکار پرندگان در فریدونکنار است.

اشاره تلویحی اسلامی به حسین منفردی فرماندار وقت، ولی‌الله نانواکناری نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام جلالی امام جمعه شهرستان فریدونکنار و حجت‌الاسلام جعفری دادستان وقت مرکز استان مازندران بود که همواره با نگاهی عمیق که حاصل شناخت آنان از وضعیت منطقه بود در مقابل هجمه‌ها ایستادگی می کردند، زیرا با توجه به بافت جمعیتی و گروه‌بندی اجتماعی مردم منطقه هرگونه اقدام ضربتی علیه صیادان نه تنها گره‌ای از کار باز نمی‌کرد بلکه قابلیت بحران‌زایی جدیدی را به وجود می آورد.

اما در ادامه روند پیگیری موضوع شکار پرندگان در فریدونکنار مسولان اجرایی کلان استان سیاستی را در پیش گرفتند که محوریت آن همراهی و هم‌افزایی با افکار عمومی برای به کرسی نشاندن دیدگاه خود و رهایی از موج انتقادها بود، در همین زمینه از اقدامات ایذایی مرکزنشینان می‌توان به انتشار خبر انهدام چند صد پایه دام در روستای سوته از توابع فریدونکنار اشاره کرد که به طور وسیعی انتشار یافت اما خبری که هیچ وقت منتشر نشد( و یا نباید انتشار پیدا می‌کرد) اقدام تلافی جویانه مردم آن منطقه در صید پرنده بود آن هم دقیقا همان روزی که یگان حفاظت از محیط زیست اقدام به انهدام دام‌ها کرده بود، اما پرسش مهم فارغ از درست یا غلط بودن اقدام هر دو طرف اینجا است که اگر یگان حفاظت از محیط زیست در ساعت شلوغی با صیادان مواجه می‌شد چه فاجعه‌ای رخ میداد؟  به بیانی دیگر وقتی می‌توان گره‌ای را با دست باز کرد با دندان چرا؟

نکته جالب تر موضوع اینجاست که حال، بعد از مدت‌ها که با گفت‌وگو و رایزنی نماینده مردم و فرماندار، صیادان داوطلبانه دام‌های خود و در ادامه بازار پرنده فروشان را با کمک شهرداری جمع آوری کردند این مرکز نشینان بودند که سند این افتخار را به نام خود نوشتند که در این زمینه یادآوری چند نکته به استاندار مازندران الزامی است.

فریدونکنار جزیی از حوزه استحفاظی استانداری است و بلاشک تا موضوعی به طور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته است نباید مورد قضاوت قرار بگیرد، لذا بهتر بود جناب استاندار همراه با برخورد واقع بینانه با مسئله مقابل تهمت‌ها به شهروندان فریدونکناری موضع مناسب اتخاذ می‌کردند.

در مورد موضوعی مهم همانند صید پرندگان که سابقه تاریخی دارد و جزیی از هویت مردم منطقه به شمار می‌رود بهتر بود به جای همگرایی با برخی جوانان احساسی و فاقد بینش لازم، از نقطه نظرات نخبگان و راهکارهای آنان در این زمینه بهره‌مند می‌شد.

با تدابیری که سازمان محیط زیست در مازندران در قبال صیادان و مردم منطقه در پیش گرفت اعتماد مردم را نسبت به خود از بین برد و یقینا با توجه به بافت طبیعی و جغرافیایی منطقه اعمال سیاست‌های دیگر این نهاد در فریدونکنار با چالش مواجه خواهد شد و بهتر بود این سازمان در قبال مردم منطقه نه از طریق کانال‌های مجازی بلکه با لمس حقیقت محض مواجه می‌شد.

آقای استاندار ای کاش از فرصت استفاده می‌کردید و به افکار عمومی حقیقت را بیان می‌کردید،چرا نمی‌گویید بازار پرنده فروشان و برخی دامگاه‌داران تورهای خود را با دستان خود به طور داوطلبانه بعد از گفت‌وگو و رایزنی‌های مقامات بومی جمع‌آوری کردند؟ همان‌هایی که مدت‌ها علیه این افراد در افکار عمومی سم پاشی شد و محکوم به چه تهمت‌هایی که نشدند امروز با دستان خود همه چیز را جمع کردند، اما برخی با بداخلاقی و به دور از انصاف این پیروزی را به نام خود فریاد زدند.

سخن بسیار است اما کوتاه باید کرد این درد را، در پایان امیدواریم نگاهی که در میان مردم فریدونکنار، در رسانه های بومی شهر و صیادان فریدونکنار وجود دارد که نشات گرفته از وضعیت اعتماد امروز این مردم نسبت به مسئولان است به درستی در اختیار استاندار مازندران قرار بگیرد تا در اتخاذ تصمیمات خود در آینده برای مردم این شهر بهترین تدابیر را لحاظ کنند.

 

محمد قنبرنیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا