دو پروژه مهم تلویزیون به راه افتادند

به گزارش بصیرنیوز، با حضور علی عسکری رییس رسانه ملی، مرتضی میرباقری معاون سیما، معاونان و مدیران شبکه‌های مختلف و جمع کثیری از هنرمندان مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره تولیدات تلویزیونی جام جم در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

بیشترین نامزدی جشنواره جام‌جم در دستان «کیمیا»

الف‌ ویژه‌ها به‌ راه‌ می‌افتند؟

رییس سازمان صداوسیما یکی از سخنرانان این مراسم بود. علی عسکری رییس سازمان صدا و سیما در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر افت کیفی سریال‌ها و برنامه‌های ترکیبی در سال‌های اخیر گفت: از الان به شما وعده می‌دهم که عید نوروز شاهد برخی برنامه‌های طنز و ترکیبی خواهید بود.
وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران گفت: سال آینده بیشتر به سمت مخاطب محوری خواهیم رفت. همچنین شرایط تولید سریال‌های بزرگی چون موسی و سلمان که سال‌های سال مهیا نشده بود، را فراهم کردیم. عسکری ادامه داد: بودجه صدا و سیما هنوز به جایی که باید نرسیده و باید با همین بودجه‌ای که به ما تعلق گرفته سر کنیم و چاره‌ای نداریم.

گزارش داوود از سلمان

پس از سخنان علی عسکری در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم ازآقای داوود میرباقری خالق مجموعه‌های ماندگار تلویزیونی «امام علی»، «معصومیت از دست رفته» و «مختار نامه» تقدیر شد.داوود میرباقری با اشاره به سفرش به کشور مغرب برای انتخاب لوکیشن سریال سلمان فارسی گفت: این سریال سه بخش ایران باستان، بیزانس و عربستان دارد که تنها بخش عربستان آن بزرگ‌تر از مجموعه مختار است. وی افزود: من به تازگی از سفر مغرب آمدم و سوغاتی برای شما آوردم. کشور مغرب توانسته بافت تاریخی و فرهنگی خود را حفظ کند و نکته‌ای توجه مرا جلب کرد که روی در بسیاری از خانه‌های قدیمی دو دست به شکل مینیاتوری حک شده بود و من وقتی سؤال کردم گفتند اینها دستان حضرت زهرا؟سها؟ است که اگر بر هر خانه‌ای باشد آن خانه را از بلا حفظ می‌کند. وی افزود: بخشی از جهان به بازخوانی افکار ما نیازمند است و ما باید در جهت افزایش استانداردهای تولید تلاش کنیم. میرباقری گفت: ان‌شاءالله تمامی دوستانی که با آنها درباره پروژه «سلمان» صحبت کردیم سر قول و قرارشان بمانند. این روزها خیلی تلاش کردم تا خودم را بازسازی کنم و پر انرژی باشم. کارگردان سریال «مختارنامه» بیان داشت: سریال «سلمان» سه پروژه تو در توست که فقط بخش آخر آن (ورود به عربستان) به اندازه کل سریال مختار است و دو فصل اول آن چیز دیگری است. وی در پایان گفت:‌ آنچه از دستم برآمده تا به حال انجام داده‌ام و در ادامه هم تلاش می‌کنم تا به بهترین شکل ممکن این سریال را پیش ببرم امیدوارم دوستان هم به قول‌هایشان عمل کنند تا این کار به سرانجام برسد.

بیشتر بخوانید:

تلویزیون برگزیدگانش را شناخت

پوریای ناکام

از اوایل دهه۸۰ مفهومی با عنوان سریال‌های فاخر بین مدیران و هنرمندان تلویزیون مطرح شد. این عنوان بعدتر، خصوصاً به منظور مشخص شدن سطح بودجه‌ای آن، با عناوین دیگری مثل الف ویژه نیز تکرار شدند. اگر تاریخ تولید این دست مجموعه‌ها در سیمای جمهوری اسلامی بررسی شوند به تعداد زیادی اثر برنمی‌خوریم. بسته به سال تولید و وضعیت بودجه‌ای تلویزیون این مجموعه‌ها با هم تفاوت‌های زیادی دارند. شاید مهم‌ترین این مجموعه‌ها که در استاندارد رسانه ملی، بیگ پروداکشن تعریف می‌شوند، سریال‌هایی مثل امام علی؟ع؟، ولایت عشق، درچشم باد، مختارنامه، وضعیت سفید، یوسف پیامبر، کلاه پهلوی و معمای شاه جزو این بخش هستند. دربین تولیدات الف ویژه یا به قول برخی مدیران فاخر، برخی مانند درچشم باد، وضعیت سفید، یوسف پیامبر و مختارنامه ماندگار شده‌اند و هر یک، سالی چندبار به بازپخش می‌رسند.
البته برخی هم شکست سنگینی را متحمل شدند و درزمان پخش، انتقادات زیادی را پذیرا شدند. گروه‌هایی در تلویزیون وجود دارند که از بین ده‌ها طرح پیشنهاد شده، براساس بنیه مالی سازمان، به اولویت‌بندی تولید سریال‌ها می‌پردازند. درسال‌های اخیر عناوین مختلفی برای ساخت مطرح شده بودند که از جمله آن‌ها سلمان فارسی، پوریای ولی و موسی بودند. با توجه به داستان و پروداکشن تعریف شده این سه سریال، میزان بودجه مورد نیاز آن‌ها مبلغ قابل توجهی عنوان شد که به همین خاطر ساخت هریک از این مجموعه‌ها فقط تا مرحله پیش تولید چند سالی به طول انجامید. هر چند که پروژه پوریای ولی به کارگردانی آقای مسعود جعفری جوزانی که قبلاً مجموعه ماندگار درچشم باد را ساخته بود، حتی به همین مرحله هم نرسید و اخیراً جوزانی فیلمنامه این سریال را درقالب یک کتاب منتشر کرد تا احتمالاً این پروژه هم مانند سینمایی کوروش، فعلاً به بایگانی برود. از چند ماه پیش و پس از پیگیری‌های فراوان، بالاخره دو پروژه سلمان و موسی به آهستگی وارد پیش تولید شدند و داوود میرباقری استارت پروژه مورد علاقه‌اش را زد.

تصمیم استراتژیک

هرچند در تعیین اولویت‌ها شوراهایی موثرند که حرف آخر را آنها می‌زنند ولی شاید اگر روی کاغذ این پروسه بررسی می‌شد، عقل حکم می‌کرد که پروژه ملی و جذابی مثل پوریای ولی که توسط کارگردانی جواب پس داده پیشنهاد شده بود را درکنار سلمان در اولویت ساخت بگذارند و ریسک ساخت موسی را از گردن خود بازکنند اما به‌هرحال امروز اولویت رسانه ملی دو پروژه موسی و سلمان است. هردوی این دو پروژه و به‌طور ویژه سلمان آقای داوود میرباقری، به لحاظ مقاطع مهم تاریخی، حوادث و همچنین اتفاقات عجیب و جذاب، می‌تواند در شرایط کنونی جهان و منطقه نقش مهمی در دیپلماسی فرهنگی ایران داشته باشد. نکته مهم و استراتژیک در خروجی این آثار، توجه ویژه مدیران و سازندگان به مسائل کیفی آن‌ها در کنار مباحث محتوایی است. میرباقری با ساخت مجموعه‌های موفقی چون امام علی و مختارنامه، نشان داده هم به استاد کارگردانی است و هم به شرعیات مسلط است. باید دید که مدیران سازمان صداوسیما به قول و قرارشان با میرباقری پایبند می‌مانند و دست این این فیلمساز متعهد را برای کارش باز می‌گذارند، یا با سنگ‌اندازی و ایرادهای بنی‌اسرائیلی ساخت این سریال استراتژیک را چندین سال به طول می‌انجامند. امروز سریال‌سازی به یک صنعت مهم در کنار سینما تبدیل شده و کمپانی‌ها برای ساخت آثارشان پول‌های زیادی صرف می‌کنند. برای مثال به‌طور متوسط برای ساخت هرقسمت از مجموعه «بازی تاج‌وتخت» HBO حدود ۱۰میلیون دلار هزینه کرده و البته پاسخش را نیز گرفته است. درست است که جام‌جم با کمبودبودجه مواجه است اما اگر عقل سلیم مدیریتی درآن سازمان باشد متوجه می‌شود که نه صرفاً برای رضای خدا که در بعد مدیریتی هم ارزشش را دارد که به جای هزینه برای برنامه‌ها و تولیدات بی‌ارزش، با مدیریت درست مالی و همچنین همکاری با اسپانسرها، پروژه‌های مهم به سرانجام برسند؛ ۲۵۰ میلیارد یا ۳۰۰میلیارد تومانش خیلی مهم نیست. مهم خروجی و کیفیت کار است. گاهی سریالی مثل مختار و درچشم باد با بودجه میلیاردی ساخته می‌شوند ولی تلویزیون سال‌ها از آن بهره می‌برد. عرصه‌ای که شاید با قدری تدبر بتواند به صنعت بلاک باسترسازی اسلامی منجر شود. صنعتی که می‌تواند بازارش فراتر از مرزهای جغرافیای ایران و به گستره منطقه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا