حمایت سفیر آمریکا در یمن از جنگ‌افروزی عربستان

به گزارش بصیرنیوز،سفیر آمریکا در گفت‌وگو با یک روزنامه سعودی، از جنگ‌افروزی ریاض در یمن دفاع کرد و مدعی شد ایران است که دنبال جای پا در یمن می‌گردد.

«متیو تولر» سفیر آمریکا در یمن در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق‌الاوسط» با نادیده گرفتن حملات نظامی عربستان به یمن با سلاح‌های آمریکایی، گفت، ایران دنبال جای پا در یمن است.

تولر مدعی شد: زمانی که به شکل کلی به وضعیت یمن نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که ایران دنبال پیدا کردن جای پایی برای خود در یمن است و معتقدم این، منطقی است که عربستان در برابر بلندپروازی‌های ایران، این را مشکل [خود]بداند.

تولر بر همکاری واشنگتن و کشور‌های عضو ائتلاف عربی به ویژه عربستان و امارات در آنچه مبارزه با تروریسم در یمن نامید، تأکید کرد و گفت: با عربستان و امارات در راستای آموزش، فراهم کردن تجهیزات و حمایت از نیرو‌های یمنی در خلاص شدن از القاعده کار کردیم، اما باید بگویم چهار سال گذشته زمان مفیدی برای القاعده در «جزیرة العرب» بود و دلیل این موضوع، تضعیف قدرت مرکزی، رشد جریان‌های فرقه‌ای و طایفه‌ای و به تبع آن افزایش اسلحه در کشور (یمن) بود و همه این عوامل بر رشد القاعده در یمن کمک کرد.

الشرق‌الاوسط در ادامه نوشت: سفیر آمریکا در ادامه از بهره‌برداری ایران در یمن ابراز نگرانی عمیق کرد و گفت: بیم آن می‌رود که پروژه ایران به نمایندگی حوثی‌ها در یمن به نسخه دیگری از گروهک القاعده مانند افغانستان تبدیل شود؛ من بسیار نگرانم، این منطقه‌ای است که ایران از طریق آن میخواهد از جامعه یمن و به تبع آن برخی مناطق دورافتاده دیگر در جهان بهره ببرد.

تولر در پاسخ به این سوال که آیا «مارتین گریفیتس» سفیر جدید سازمان ملل در امور یمن که جایگزین «اسماعیل ولد الشیخ» شده با تکنیک‌های جدیدی کار خواهد کرد، گفت: معتقدم که اسماعیل نهایت تلاش در نشست‌های خود با حوثی‌ها را به کار گرفت، اما حوثی‌ها در پی حمایت اسماعیل ولدالشیخ از هژمونی ایران بودند که در این قضیه «همراهی» نخواهد یافت.

وی ادامه داد: آیا حوثی‌ها از سال ۲۰۱۴ تا کنون برای تعامل با این مسأله «پخته‌تر» شده‌اند؟ اگر پختگی سیاسی بیشتری از آن‌ها دیده شود و اگر آماده دادن امتیاز باشد فرصتی خوبی برای حل موضوع (یمن) خواهد بود.

تولر سپس تصریح کرد: از تعیین نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن استقابل می‌کنیم، زیرا فرصتی برای دیدگاه تازه به امور و نیز تشکیل هسته‌ای برای حل مسایل پیچیده فراهم می‌کند، اما عصای سحرآمیزی برای حل این مسایل وجود ندارد؛ اصل مشکل در یمن، نزاع بر سر حکومت میان طرف‌های یمنی است، این طرف‌ها به دو طرف محدود نمی‌شود بلکه گروه‌های متنوعی هستند؛ در نهایت حل دائمی مسأله مذکور این را می‌طلبد که تمامی گروه‌ها از چشم‌انداز خود برای تسلط کامل بر تمام یمن دست بردارند؛ خوشبین هستیم که در ۲۰۱۸ شاهد پیشرفت در موضوع یمن باشیم.

مداخله نظامی در یمن در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ میلادی برابر ۶ فروردین ۱۳۹۴ با حملهٔ هوایی ائتلافی از کشور‌های منطقه به رهبری عربستان سعودی به یمن با نام عملیات «توفان قاطعیت» آغاز شد و از ۲ اردیبهشت با نام عملیات «احیای امید» ادامه یافت؛ این جنگ تا کنون هزاران کشته و زخمی در یمن داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا