پرتاب‌کنندگان مواد منفجره مرتکب جرم می‌شوند

به گزارش بصیرنیوز،

کارشناس متخصص در زمینه مواد محترقه و منفجره گفت: عمده سوختگی که بر اثر انفجار مواد منفجره به وجود می‌آید، سوختگی‌های درجه سه با عمق زیاد است همچنین گاز‌های ناشی از احتراق این مواد می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی، ریوی یا خفگی افراد شود.
محمدرضا شصتی درباره مخاطرات موادمحترقه و انفجاری که در ایام چهارشنبه آخرسال استفاده می‌شود، اظهار کرد: موادی که به عنوان ترقه شناخته می‌شوند عمدتاً موادی با عنوان “پیروتکنیک” هستند که به آن‌ها موادآتش‌افزوز و مواد آتش بازی نیز می‌گوییم.

این کارشناس رسمی دادگستری که در زمینه مواد محترقه و منفجره نظریه کارشناسی می‌دهد، ادامه داد: ماهیت این مواد به صورت اکسیدان است و مواد اکسیدکننده‌ای هستند که به صورت ترکیبی با چند ماده دیگر می‌توانند خطر آتش‌سوزی بسیار سریعی را پیش آورده و در محیط‌های بسته یا مکان‌هایی که فرآیند تولید آن‌ها مناسب نباشد، دچار انفجار نیز شود.

وی خاطرنشان کرد: این مواد خطرناک باید در طی فرآیند تولید به صورت مرطوب (Wet) تولید شده و عمده خطر این مواد می‌تواند بر اثر اصطحکاک، ضربه و الکتریسیته ساکن بدن فعال شود.

شصتی افزود: فعالیت این مواد به صورتی است که ابتدا آتش بسیار شدید در آن‌ها ایجاد شده و اگر محیط بسته باشد می‌تواند انفجار نیز به دنبال داشته باشد، عمده سوختگی که بر اثر این مواد به وجود می‌آید، سوختگی‌های درجه سه با عمق زیاد است و معمولاً منجر به از بین رفتن بافتها، عناصر بدن، قطع عضو و حتی مرگ می‌شوند همچنین گاز‌های ناشی از احتراق این مواد می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی، ریوی یا خفگی افراد شود.

این کارشنان رسمی دادگستری خاطرنشان کرد: علت عمده حوادث چهارشنبه آخر سال این است که مواد خطرناک در محیط و شرایط نامناسب نگهداری شده و عدم اطلاع از ماهیت این مواد نیز می‌تواند منجر به بروز حادثه شود البته یکی دیگر از علل بروز این حوادث این است که درآمد ناشی از فروش این مواد نیز به خاطر جاذبه آن بسیار بالا است، حدود پنج کیلوگرم از این مواد می‌تواند باعث تخریب یک اتاق ۱۲ متری شده و بیش از این مقدار باعث بروز تخریب‌های گسترده‌تری می‌شود.

وی با بیان اینکه طیف مواد پیروتکنیک یا آتش‌افروز بسیار وسیع است، تصریح کرد: نمونه عمده‌ای از این مواد که استفاده می‌شود ماده شیمیایی اکلیل است و این ماده، حساس کننده ماده دیگری به نام سرنج است، این دو ماده پس از ترکیب با یکدیگر نسبت به هرگونه ضربه حساس شده و ضربه وارد شده به آن‌ها ابتدا باعث انفجار و سپس بروز آتش می‌شود، اما در مابقی طیف مواد پیروتکنیک ابتدا شاهد آتش هستیم و سپس انفجار رخ می‌دهد.

شصتی یادآور شد: در یک پرونده که من به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در آن اظهار نظر کردم، در یک زیرزمین در اسلامشهر ۶ پسر جوان کشته شدند، در آن حادثه فعالیت پنهانی در زیرزمین خانه تحت تولید رنگ انجام می‌شد و چند جوان به علت نیاز‌های مالی دست به این کار زده و با توجه به دستمزد بالایی که به آن‌ها پیشنهاد شده بود (روزی حدوداً ۱۰۰ هزار تومان) این کار را انجام داده و حین اختلاط این مواد انفجار رخ داده بود.

پرتاب‌کنندگان مواد منفجره مرتکب جرم می‌شوند

این کارشناس رسمی دادگستری با بیان اینکه از نظر قضایی افرادی که اقدام به پرتاب این مواد می‌کنند مرتکب جرم می‌شوند، گفت: اگر اقدام این افراد منجر به مرگ دیگران شود، می‌توان برای متهمی که دانسته یا نادانسته مرتکب آن شده، حکم قصاص درنظر گرفت.

وی تصریح کرد: باید در رسانه‌ها کار‌های فرهنگی انجام شود، خطرات استفاده از این مواد بیان و جوانب این حادثه‌ها برای مردم به خصوص جوانان و نوجوان عنوان شده تا شاهد فرهنگ‌سازی و پیشگیری از حوادث باشیم، باید از واردات این مواد خطرزا جلوگیری شود، نمونه‌های مشابهی از این مواد وجود دارد که خطرآفرین نیستند و فقط نور و رنگ‌های مختلف تولید می‌کنند و در بازار کشور نیز توسط مراکز مجاز به فروش می‌رسند.

شصتی متذکر شد: این چالش بزرگ همواره وجود دارد، زیرا این مواد سودهنگفتی برای فروشندگان آن دارد و برای کاهش خطرات، نیازمند فرهنگ‌سازی در طول زمان هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا