رئیس جدید سیا کیست؟

به گزارش بصیرنیوز،

«وینسنت وارن»،‌ مدیر اجرایی مرکز حقوق قانون اساسی آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده: «جینا هاسپل را باید تحت پیگرد قرار داد نه آنکه ارتقای سمت داد».

سازمان ديده بان حقوق بشر مستقر در نيويورک هم با انتقاد از معرفي وی به عنوان رئيس جديد سيا گفته وی حمايت از خشونت و شکنجه را در کارنامه خود دارد و سناي آمريکا بايد جلوي اين انتصاب را بگيرد. جینا هاسپل، افسر کهنه کار اطلاعاتی آمریکا پرونده قطوری در شکنجه دارد و گفته می‌شود در چند مورد شخصا و از نزدیک شاهد شکنجه قربانیان خود بوده است! رسانه‌های آمریکا می‌گویند او زمانی مسئولیت اداره آزمایشگاهی برای تحقیق درباره شکنجه را به عهده داشته است.

هاسپل که در صورت کسب تأییدیه سنا اولین زنی خواهد بود که به صندلی ریاست سیا تکیه می‌زند، زمانی ریاست یک زندان غیرمعروف در تایلند را هم به عهده داشته است. گفته می‌شود این زندان، در واقع به عنوان آزمایشگاهی برای تحقیق درباره «فنون شکنجه» مورد استفاده قرار گرفته است.

طبق گزارش‌های متعددی که بعدها منتشر شده، در این زندان، تحت مسئولیت هاسپل، روی زندانیان مضنون به عضویت در القاعده شکنجه‌هایی چون «غرق مصنوعی» به صورت مرتب و متعدد اجراء می‌شده است. هاسپل بعد از این، مدیر دفتر «خوزه رودریگز»، مسئول وقت «مرکز ضدتروریزم سیا» شد. رودریگز هم در کتاب خاطرات خود نوشته که هاسپل در سال ۲۰۰۵ دستور داد چند صد نوار ویدیویی را که از روند بازجویی‌ها در زندان مخفی سیا در تایلند (تحت مسئولیت هاسپل) تهیه شده بود و در واقع اسناد محکومیت خود او بودند، نابود کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا