انگلیسی‌ها مُهره‌های سفارتشان در تهران را جابجا کردند

به گزارش بصیرنیوز،انگلیسی‌ها مُهره‌های خود را در سفارتشان در تهران جابجا کردند تا مشخص شود که به دنبال تحقق اهدافی خاص در ایران هستند.

ساعاتی پیش رسانه‌های خبری اعلام کردند که «راب مکِر» (Rob Macaire) به عنوان سفیر جدید انگلیس در ایران منصوب شد. وی جایگزین «نیکلاس هاپتون» شده است.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس نیز در بیانیه‌ای به مناسبت تغییر سفیر لندن در تهران اعلام کرد: ایران نقش مهمی در خاورمیانه دارد؛ اما ضروری است که این کار را به نحوی سازنده انجام دهد. این چیزی است که من در سفر دسامبر سال گذشته ام به تهران آن را شفاف اعلام کردم.

در ادامه بیانیه صادره از سوی وزیر خارجه انگلیس در این باره آمده است: توافق هسته‌ای ایران یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک و حاصل سال‌ها دیپلماسی صبورانه و مستمر بوده است.

این رویداد اما؛ تنها چند روز پس از حادثه تعرض به سفارت ایران در انگلیس و اعتراض شدیداللحن تهران به تسامح پلیس این کشور در مقابله با تهاجم عوامل فرقه شیرازی به این مکان دیپلماتیک به انجام رسید.

سه سئوال مطرح در اذهان عمومی و خواص رسانه‌ای درباره این جایگزنی به شرح زیر می‌باشد:

۱- «راب مکِر» کیست و چه پیشینه‌ای دارد؟

وی در سال ۱۹۸۷ به وزارت دفاع انگلیس پیوست و به موضوعاتی از قبیل: حمایت از نیرو‌های ویژه و سیاست گذاریِ تأمینی پرداخت.

«مکِر» در سال ۱۹۹۰ به وزارت خارجه این کشور رفت و به عنوان سفیر در بخارست پایتخت کشور رومانی از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ به ایفای نقش دیپلماتیک مبادرت ورزید.

وی پس از بازگشت به لندن، درباره موضوعات مربوط به خاورمیانه کار کرد و در ادامه مأموریت‌های خود به عنوان مسئول امور خاورمیانه و مبارزه با تروریسم به ویژه تبعات حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر در واشنگتن از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ میلادی نقش آفرینی کرد.

«راب مکِر» در بازگشت از این سفر و پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، رئیس اداره مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه انگلیس شد و در ادامه در دهلی نو از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ مشاوره سیاسی سفارتخانه کشورش را عهده دار بود.

او فعالیت‌های دیپلماتیک و اقتصادی در کشور‌های آفریقائی از قبیل: نایروبی، کنیا وسومالی را نیز با عنوان «دیپلمات آرام» و کمک دهنده به تدوین قانون اساسی در کنیا در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

۲- «نیکلاس هاپتون» که بود و چه سوابقی داشت؟

* «نیکلاس هاپتون» پیش از انتصاب در ایران، سفیر سابق این کشور در یمن و قطر بود و پیش از پیوستن به وزارت خارجه انگلیس در سال ۱۹۸۹ هم در سمت‌های گوناگونی فعالیت داشت. وی در دولت انگلیس تصدی هائی در ارتباط با امور امنیت ملی را برعهده اشت و از این رو به عنوان یک نیروی امنیتی شناخته می‌شد.

وی پس از بازگشایی سفارتخانه‌های انگلیس و ایران از ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۵ مصادف با ۱۰ دی ماه ۱۳۹۴، کاردار جدید لندن در تهران شد.

فعالیت‌ها و اظهارنظر‌های وی درباره «تحریم‌های ایران؛ تنها راه برای مجبور کردن تهران به حضور پشت میز مذاکرات هسته ای» در سال ۲۰۱۰، «درخواست وی از دولت برزیل برای رأی مثبت به تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه ایران» درمارس سال ۲۰۱۰، رایزنی با برخی کشور‌ها در حوزه‌های مختلف درباره ایران و … وی را به یک عنصر امنیتی نشان دار مبدل کرد.

۳- چرا «راب مکِر» به عنوان جایگزین «نیکلاس هاپتون» منصوب شده است؟

بررسی سوابق فوق درباره این دو نفر، به وضوح نشان دهنده واقعیت‌های زیر است:

* هاپتون یک عنصر امنیتی نشان دار بود؛ اما «راب مکر» یک دیپلمات با پیشینه‌ای نسبتاً مبهم است که امور ویژه وی در کنیا و سومالی حکایت از بسترسازی نرم برای تغییر ساختار سیاسی دارد.

* بر این اساس، جانشینی «مکر» به جای «هاپتون» حکایت از کار ویژه «نفوذ نرم» به جای یک عنصر امنیتی محرز دارد.

* «راب مکر» برخلاف «نیکلاس هاپتون» که بیشتر امنیتی بود، سابقه آشکار نظامی و تا اندازه‌ای سابقه اقتصادی دارد و لندن با توجه به هجوم فرانسه به بازار ایران در دوران پسابرجام، قصد دارد از رقابت با پاریس در این حوزه نیز عقب نماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا