قوچان‌نژاد: می‌توانیم رقبای خود را سورپرایز کنیم

به گزارش بصیرنیوز،رضا قوچان‌نژاد در گفت‌وگو با مجله « Voetbal International» که قدیمی‌ترین مجله فوتبالی هلند به شمار می‌رود، با اشاره به گلی که در تاریخ ۱۸ ژوئن در بازی مقابل کره جنوبی به ثمر رساند و تیم ملی ایران را راهی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل کرد، گفت: آن گل مقابل کره به نام من درآمد. پیش از آن بازی هم دو گل مهم برای تیم ملی به ثمر رسانده بودم، اما گل‌ مقابل کره زندگی و دوران حرفه‌ای من در ایران به عنوان یک فوتبالیست را تغییر داد. با پیروزی مقابل کره جنوبی به طور مستقیم جواز حضور در جام جهانی را کسب کردیم و آن بازی و آن گل همیشه در خاطر من می‌ماند.

بیشتر بخوانید

قوچان‌نژاد: مردم ایران دیوانه فوتبال هستند

وی با یادآوری دعوت شدنش از سوی کارلوس کی‌روش به تیم ملی فوتبال ایران اظهار داشت: پذیرفتن دعوت کی‌روش کاری دشوار بود. در واقع دیدگاه عموم مردم این بود که «چه نیازی به بازیکن اروپایی در تیم ملی‌مان بود؟ ما خودمان به اندازه کافی بازیکن خوب داریم»، آنها بر این عقیده بودند که من و اشکان دژاگه و دو بازیکن اروپایی دیگر چیزی به تیم ملی اضافه نخواهیم کرد. دو یا سه اردوی اول دشوار بود، اما خوشبختانه اوضاع خیلی سریع تغییر کرد چون مردم متوجه شدند که تجربه و کیفیت بازی بازیکنان ایرانی‌الاصل شاغل در فوتبال اروپا به تیم ملی کمک کرد. سپس اوضاع بهتر شد و من چند گل زدم که گل آخر هم مقابل کره جنوبی بود.

قوچان‌نژاد در مقایسه محبوبیتش در ایران و هلند یادآور شد: در شهر لیوواردن هلند گاهی اوقات برخی من را می‌شناسند و تنها در حد یک سلام است. در ایران اما اوضاع متفاوت است. من در آنجا به عنوان یک فوتبالیست شناخته شده هستم. در ایران مردم عاشق فوتبال هستند و قطعاً در آنجا به عنوان یک فوتبالیست خیلی محبوب خواهید بود. فوتبال در ایران به کلی با هلند متفاوت است و نمی‌توانید فوتبال این دو کشور را با هم مقایسه کنید. اگر شما در سه تیم بالای جدول اردویژه بازی کنید و تیم‌تان چه برنده چه بازنده شود، به راحتی می‌توانید به خانه بروید، اما در ایران اوضاع اینطور نیست. دنیای موازی؟ بله، شما می‌توانید اینطور بنامید. ایران کشوری شلوغ است و در مقابل استان فریزلند (واقع در هلند) آرام و زیبا است.

ببینید

فیلم/ گل رضا قوچان نژاد به ویلم

مهاجم ۳۰ ساله تیم ملی فوتبال کشورمان از اینکه محبوبیت زیادی در بین هواداران ایرانی پیدا کرده، مغرور نشده است. او گفت: (محبوبیت در بین ایرانی‌ها) خاص است، اما من این را برای خودم خاص نکرده‌ام. اگر کسی بیاید و بخواهد با من عکس بگیرد یا صحبت کند، این را دوست دارم، اما قرار نیست که بروم و بگویم که به من نگاه کنید. من واقع‌بین و آرام هستم. برای من فوتبال از هر چیزی مهمتر است. هر چه هم بعد از این اتفاق بیفتد، شخصیت من را تغییر نمی‌دهد.

وی با اشاره به حضور خبرنگارن و عکاسان زیاد در میکسدزون ورزشگاه در تهران پس از یک بازی‌ ملی گفت: جو آنجا واقعاً عجیب و بی‌نظیر است. در ایران برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و روزنامه‌های ورزشی زیادی هستند که همه به فوتبال می‌پردازند. بعد از بازی‌های هیرنوین اما اوضاع اینطور نیست. در ایران فوتبال باشگاهی هم از محبوبیت زیادی برخوردار است و در دربی تهران صدهزار تماشاگر در ورزشگاه حضور پیدا می‌کنند.

قوچان‌نژاد که دو بار مراسم عروسی برگزار کرد، یکی در ایران و دیگری در هلند، گفت: مراسم عروسی در ایران گرمتر و خودمانی‌تر است و کلی به ما در مراسم ایران‌مان خوش گذشت، اما در هلند این مراسم رسمی‌تر است. در ایران مراسم‌های عروسی معمولاً خیلی مفصل گرفته می‌شود، اما ما خودمان از قصد جمع‌وجورتر گرفتیم. تنها تعدادی را به مراسم عروسی‌مان دعوت کردیم که مطمئن بودیم برای همیشه بخشی از زندگی‌مان خواهند بود.

مهاجم تیم ملی ادامه داد: خواهر همسر من، ساره بیات یک چهره سرشناس در ایران است. او در فیلم‌های زیادی بازی کرده که یکی از این فیلم‌ها هم برنده جایزه اسکار آمریکایی شد. او چهره‌ای شناخته شده در ایران است.  در ایران مجلات و برنامه‌های تلویزیونی زیادی هستند که شایعات زیادی مطرح می‌کنند، اما ما نمی‌خواهیم توجهی به شایعاتی که در ایران می‌شود داشته باشیم و روی زندگی خودمان تمرکز کرده‌ایم. اگر در این شرایط کنترل‌تان را از دست بدهید، اوضاع علیه‌تان می‌شود.

گوچی در مورد مهاجرت خانواده‌اش به هلند در دوران کودکی وی گفت: خانواده من بنا به دلایل سیاسی از ایران فرار نکردند. در واقع آنها با مهاجرت به هلند به دنبال آینده‌ای بهتر برای من و برادرم بودند. در اروپا چشم‌انداز بیشتری برای پیشرفت وجود دارد.

مهاجم ایرانی هیرنوین که اکنون خانواده‌اش در مرکز شهر لئوواردن رستوران دارند، برادرش (مهدی) به عنوان فیزیوتراپ مشغول فعالیت است و خود او نیز یک فوتبالیست حرفه‌ای است، تأکید کرد: با شرایطی که ما داریم می‌توان گفت که برنامه خانواده‌ام برای مهاجرت به هلند، بی‌نقص بوده است. به شخصه قدردان انتخاب پدر و مادرم هستم. آنها به اینکه من عضو تیم ملی ایران هستم، خیلی افتخار می‌کنند. نمی‌توانم از بین ایران و هلند یکی را انتخاب کنم. بسیار سپاسگزارم که از هر دو کشور بهترین چیزهایش را گرفته‌ام.

وی در خصوص بهترین ویژگی ایرانی‌ها اظهار داشت: بهترین ویژگی ایرانیان، میهمان‌نوازی و خونگرمی مردمانش است. ما یکی از فرهنگ‌های متمدن در آسیا را داریم. درِ خانه‌ها به معنای واقعی کلمه به روی شما باز است و همه سعی می‌کنند به یکدیگر کمک کنند. این در خانواده ما هم یک اصل مهم به شمار می‌رود و به آن افتخار می‌کنم.

قوچان‌نژاد در مورد چهره‌ای که در غرب از ایران به اشتباه به تصویر کشیده می‌شود گفت: بابت این موضوع عصبانی نمی‌شوم، اما همیشه از ایران دفاع می‌کنم. چیزی که غربی‌ها از ایران در رسانه‌های‌ خود به تصویر می‌کشند، درست نیست و به نوعی کلیشه‌ای و غرض‌ورزی است، این در حالی است که حقیقت چیز دیگری است. اگر با مردم ایران صحبت کنید، کاملاً متحیر و شگفت‌زده خواهید شد. من حقیقت را می‌دانم و به ایران افتخار می‌کنم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص همراهی تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل اظهار داشت: حضور در تیم ملی ایران دوران حرفه‌ای من را غنی کرد. بازی در جام جهانی و گلزنی در این تورنمنت، چیزهایی هستند که شما رویای دوران کودکی‌تان به شمار می‌روند، چیزی که هر کسی آن را تجربه نمی‌کند، اما من آن را تجربه کرده‌ام و باید بگویم فوق‌العاده بود. این لحظات و خاطرات هرگز از ذهنم پاک نمی‌شود.

گوچی با اشاره به همگروهی ایران با پرتغال، اسپانیا و مراکش در گروه B جام جهانی ۲۰۱۸ تأکید کرد: در یکی از سخت‌ترین گروه‌ها قرار گرفته‌ایم، اما این می‌تواند چالشی جالب برای ما باشد. تیمی هستیم که کسی از ما انتظاری ندارد. در مرحله انتخابی جام جهانی روسیه عملکرد خوبی داشتیم و بازی‌های تدارکاتی خوبی هم انجام دادیم و اکنون می‌توانیم رقبای خود را سورپرایز کنیم. نسبت به جام جهانی قبلی پیشرفت کرده‌ایم. اگر برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه دعوت شوم، پس از جام جهانی ۲۰۱۴ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ سومین تورنمنت بزرگی خواهد بود که با تیم ملی ایران تجربه می‌کنم. تجربه خیلی مهم است و به دنبال حضور در جام جهانی هستم.

قوچان‌نژاد در پایان با اشاره به اینکه مشخص نیست که در پایان قراردادش با هیرنوین چه اتفاقی خواهد افتاد، در خصوص آینده حرفه‌ای‌ خود گفت: توافق این بود که من تا جام جهانی ۲۰۱۸ برای هیرنوین بازی کنم. چه اتفاقی پس از آن خواهد افتاد؟ من پایان این داستان را باز می‌گذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا