کنکور محک علمی است نه زندگی

به گزارش بصیرنیوز، پیش از این آزمون های سراسری برای ورود به دانشگاه ها و موسسه های علمی، خوشایند افراد علاقمند به تحصیل بود که می خواستند از این معبر، در برنامه های توسعه ای مشارکت داشته و سطح علمی خود را افزایش دهند و سایر افراد جامعه در مشاغل دیگر روزگار می گذراندند.
گذر زمان و گرایش روز افزون مردم به ادامه تحصیل در کنار تغییر بافت استخدام و چینش سازمان های دولتی و غیر دولتی، مطالبه جامعه برای شرکت در کنکور و حضور در دانشگاه را افزایش داد تا آنکه امروز کمتر خانواده ای می توان یافت که دغدغه موفقیت دلبند خود در کنکور را نداشته باشد و فرزندی نیست که کنکور را سازنده سرنوشت نبیند.
بر همین اساس، هر ساله تصور قبول شدن یا نشدن در این آزمون، استرس زا، هزینه بر و در پاره ای موارد به اختلالات روحی روانی و گاه خودزنی کشیده می شود. موضوعی که خبرنگار علمی ایرنا را بر آن داشت تا در تحلیل و بررسی این موضوع، با «سید حسن موسوی چلک» جامعه شناس و رییس انجمن مددکاری اجتماعی گفت و گو کند.
این کارشناس، اصلاح نگرش و ذهنیت نسبت به کنکور را بهترین راهکار کاهش استرس و تغییر موضع نسبت به آن عنوان کرد که با همراهی فرد داوطلب و حمایت های خانواده و رسانه ها امکان پذیر خواهد بود.

**راه های رسیدن به سرنوشت مطلوب، بسیار است
۳۶۵ روز تست زدن، خواندن و مرور کردن، با نیم روز آزمون خاتمه می یابد و داوطلب از تمامی دغدغه ها فارغ می شود. از روزهایی که دنیای اطراف را چهارگزینه ای می دیده و تمام رویای خود را در قبول شدن در یک رشته چشمگیر.
حال آن که کنکور جاده صاف کن سرنوشت نیست و از مسیرهای هموارتر و ساده تری هم می توان به سرنوشت مطلوب رسید. موضوعی که موسوی چلک در گفت و گو با ایرنا به آن اشاره کرد و گفت: برای بسیاری از دانش‌آموزان، کنکور نخستین عرصه جدی زندگی محسوب می‌شود. کارزاری سرنوشت ساز که در آن کمر همت برای رقابت با تعداد بیشماری از همسالان بسته اند و در اثبات خود، از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.
به بیان چلک، دانش آموزانی که این عرصه را سرنوشت ساز می بینند، در صورتی که نتیجه آزمون چیزی نباشد که انتظار دارند، نگران هزاران برچسبی می شوند که احتمال برخورد ترکش های آن از سوی اطرافیان می رود؛ بنابراین شرایط استرس و اضطراب، فشارهای بسیاری بر آنان تحمیل می کند. بر همین مبنا، باید این تصور که شرکت درکنکور و قبول شدن در دانشگاه معتبر، آینده و اعتبار بهتری رقم می زند از میان برود.
این جامعه شناس افزود: داوطلبان باید بدانند که قبول نشدن در کنکور، پایان زندگی نیست و اگر بنا بر قبولی همه افراد بود، دیگر چه نیازی به برگزار کردن آزمون بود. پس نباید خود را با دیگران مقایسه کنند و غیرمنصفانه است که بر اساس یک عدد خود را قضاوت کنند بلکه باید به توانایی های دیگر خود که هیچ ربطی به کنکور ندارد بیاندیشند.

**اصلاح نگرش به کنکور در سایه حمایت داوطلب و اطرافیان
به یقین ایجاد فضای عاری از استرس و دلهره بسترساز رشد و نمو بهینه است و غنچه های زندگی در آن به بار شکوفایی می نشینند. در مورد آزمونی همانند کنکور هم ایجاد فضایی امن و فارغ از هر نگاه و توصیه های تکراری، می تواند زمینه های اصلاح نگرش و ذهنیت نسبت به کنکور را تغییر دهد تا داوطلبان، آن را محکی برای برآوردسنجی علمی ببینند نه مقیاسی برای داشتن توانایی یا ناتوانی. موضوعی که موسوی چلک درباره آن گفت: با توجه به نزدیک شدن به مقطع زمانی کنکور، سه گروه نقش تعیین کننده ای در ایجاد آرامش بیشتر برای متقاضیان شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه ها دارند.
به بیان وی،گروه نخست، خود دانش آموزان هستندکه باید واقع بین باشند و بدانند این عرصه، پایان همه زندگی آنان نیست بلکه فقط یک آزمون است و قرار نیست همه کسانی که شرکت می کنند الزاما پذیرفته شوند. با این تعریف، خود بیش از هر کس دیگری میتوانند به خود کمک کنند تا آن آرامش لازم برای شرکت در کنکور را بدست بیاورند.
«گروه دیگر خانواده و اطرافیان هستند که می توانند بر بار استرس بکاهند یا بیافزایند. تجربه نشان داده که بسیاری از این استرس هایی که وارد می شود توسط خانواده و با رفتارهای تصنعی و غیر واقعی آنان صورت می گیرد و فضا را ملتهب می کنند. در این مورد، ضرورت آگاهی بخشی به خانواده ها از سوی مشاوران دوچندان است. »
موسوی چلک، رسانه ها را از دیگر گروه های موثر در ایجاد آرامش برای داوطلبان کنکوری عنوان کرد و گفت: برزگنمایی از کنکور سراسری در سریال ها و برنامه های رسانه ها، به نوعی به ترس فرزندان از کنکور دامن می زند و تداعی کننده این مساله است که اگر قبول نشدید دنیا به آخر می رسد. بر همین اساس، رسانه به دلیل داشتن مخاطبان میلیونی، ابزارهای لازم و فراگیری اثربخشی بسیاری در تغییر دهنیت ها به کنکور سراسری و در نتیجه کاهش بار استرس داوطلبان دارد.
در آخر می توان گفت آنچه داوطب کنکوری در این روزهای پایانی بیش از همه نیاز دارد، آرامش خاطر است تا بر اضطراب کنکور غلبه کند و سربلند از صندلی آن برخیزد. این که بداند کنکور آینده شغلی را ضمانت نمی‌کند، موضوعی که با اندک تمرکز در میان دوستان و آشنایان فارغ التحصیل دانشگاه می تواند دریابد. باید بداند که به عنوان یک جوان توانایی بسیاری دارد که می تواند در مسیرهای مختلف دیگر آن را از بالقوه به بالفعل تبدیل کند.
تازه ترین دوره این آزمون سراسری روزهای ۷ و ۸ تیرماه (پنجشنبه و جمعه پیشرو) با شرکت یک میلیون و ۱۱ هزار و ۸۲۵ نفر برگزار می شود؛ از این تعداد، ۵۹۹ هزار و ۳۱۳ نفر زن و ۴۱۲ هزار و ۵۱۲ نفر مرد هستند و به عبارت دیگر ۵۹٫۲۳ درصد داوطلبان زن و ۴۰٫۷۷ درصد مرد هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا