ساخت میکرو سوزن با الهام از نیش پشه

به گزارش بصیرنیوز، بر اساس این تحقیقات پشه ها از مواد موجود در بزاق خود برای بی حس کردن محل گزش استفاده می کنند، هنگام مکیدن خون، اندام مورد استفاده برای این کار را می لرزانند تا نیروی لازم برای این کار کاهش یابد و نیش آن ها دارای دندانه هایی است که نفوذ به درون پوست قربانی را ساده تر می کند.
علاوه بر این مشخص شد نیش پشه های ماده Aedes vexan که متداول ترین نوع پشه در آمریکای شمالی هستند، دارای ساختاری است که پوسته خارجی آن در نزدیکی نوک نیش نرم تر از سایر قسمت ها است تا نیروی لازم برای سوراخ کردن پوست کاهش یابد.
نوک نرم تر به معنی کاهش تغییر شکل پوست در زمان گزش و در نتیجه احساس درد کمتر توسط قربانی است.
پشه ها با استفاده از این راهکارها با استفاده از یک سوم نیروی مورد نیاز برای سوراخ کردن پوست با استفاده از یک میکروسوزن مصنوعی به سادگی می توانند پوست قربانیان خود را سوراخ کنند.
اکنون محققان با استفاده از این راهکار یک میکروسوزن جدید ساختند که درواقع متشکل از دو سوزن است. اولی بلافاصله یک ماده بی حس کننده را به محل تزریق می کند و دومی که دارای دندانه هایی است و برای گرفتن خون یا تزریق داروی موردنظر به بدن مورد استفاده قرار می گیرد، با یک حرکت لرزشی پوست را سوراخ کرده و وارد آن می شود و هیچ احساس دردی ایجاد نمی کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Mechanical Behavior of Biomedical Materials منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا