بورس ۲ هزار و ۲۰۲ پله پایین آمد

به گزارش بصیرنیوز، شاخص بورس برای دومین روز پیاپی، کاهش یافت و به کانال ۱۱۱ هزار واحدی رسید که برخی از آن به عنوان پایان روند صعودی و برخی دیگر نیز به عنوان مرحله استراحت و اصلاح کوتاه مدت، نام می برند.
عوامل تکنیکال (تحلیل فنی شاخص)، خرید هیجانی و شتابزده در روزهای اخیر، تکذیب فروش ارز پتروشیمی ها و فلزی ها به نرخ آزاد، پیش بینی افت قیمت دلار و تمایل خریداران تعهدی (قرض از کارگزاری ها) به فروش سهام از مهمترین عواملی به شمار می روند که باعث تشدید فشار فروش در بازار و به تبع آن افت شاخص شده اند.

** ارزش ۵٫۷ هزار میلیارد ریالی ارزش معاملات
براساس معاملات امروز ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و ۷۸۱ میلیارد ریال در ۱۰۵ هزار و ۹۹۵ نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۶۷۲ واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۲۱۸ واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۱۵۸ واحد افت کرد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
همچنین شاخص آزاد شناور ۲ هزار و ۶۱۲ واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) یک هزار و ۵۸۰ واحد و شاخص بازار دوم بورس نیز چهار هزار و ۶۰۵ واحد کاهش یافت.

** فلزی ها همچنان در صدر معاملات
گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۳۶۶ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۳۹۹ میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه کانی های فلزی به ارزش ۷۵۳ میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش ۷۳۲ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز، گروه چند رشته ای صنعتی با دادوستدی به ارزش ۳۳۵ میلیارد ریال قرار گرفت و گروه فراورده های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش ۲۹۶ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.
علاوه براین در معاملات امروز، نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، فملی (ملی صنایع مس)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین) و وغدیر(سرمایه گذاری غدیر) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص وارد کردند.

** افت ۲۶ واحدی فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز بیش از ۲۶ واحد افت کرد و در جایگاه یک هزار و ۲۶۹ واحدی قرار گرفت. در بازار فرابورس، بیش از ۸۱۶ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از ۲ هزار و ۶۰۶ میلیارد ریال دادوستد شد.
برپایه معاملات امروز، نمادهای میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، ذوب (ذوب آهن)، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) و زاگرس بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را بر جای گذاشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا