استاندار مازندران: کشاورزان مجاز به کشت دوم نیستند/رئیس جهاد کشاورزی: کشت دوم ممنوع نشد

به گزارش بصیرنیوز، کشت مجدد برنج از جمله فعالیت‌های کشاورزی است که کشاورزان مازندرانی پس از برداشت اولیه در زمین‌های شالیزرای انجام می‌دهند تا بتوانند برای افزایش بهره‌وری اقتصادی و سطح محصول خود از این فرصت استفاده کنند.

همچنین محصولی که از کشت دوم به دست می‌آید دارای مرغوبیتی بی‌نظیر است که این امر در جلب مشتری بسیار تاثیرگذار بوده و می‌تواند از نظر اقتصادی و همچنین افزایش سطح کیفی برنج برای کشاورزان مفید باشد.

اما امسال با افزایش سطح گرما و خشکسالی به وجود آمده این نگرانی برای کشاورزان به وجود آورد که آیا می‌توان برای کشت دوم اقدام کرد یا اینکه باید قید این کار را زد.

در همین رابطه و با نگرانی‌های به وجود آمده مسئولان پای کار آمدند و با بخشنامه‌ای که از سوی روسای جهاد کشاورزی شهرستان‌ها صادر شد آب پاکی را بر روی دستان کشاورزان ریختند و تمامی آن‌ها را از کشت دوم منع کردند.

پس از بارش باران در اواسط خردادماه، کشاورزان برای کشت دوم امیدوار شدند و همین امر هم موجب چندصدایی مسئولان شد.

کشاورزان مجاز به کشت دوم نیستند

محمد اسلامی استاندار مازندران در حاشیه رونمایی از ثبت ملی نشان جغرافیایی برنج فریدونکنار در گفت‌وگو با بلاغ با اشاره به کیفیت مناسب برنج این شهرستان، اظهار کرد: برنج فریدونکنار با اصالت، کیفیت، تداوم تولید و رعایت عیار مورد انتظار شناخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اتحاد و همبستگی مردم باید موجب تولید یکپارچه برنج شود، خاطرنشان کرد: اگر تولید یکپارچه شود زنجیره ارزشی که مورد انتظار است در بحث بسته بندی، مدیریت ارگانیک و استفاده از ضایعات برنج می‌تواند ایجاد شود و برنج فریدونکنار را به یک برند طلایی تبدیل کند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه نام‌گذاری پایتخت برنج برای هیچ شهری قابل قبول نیست، تصریح کرد: در هر شهری که برنج کشت می‌شود می‌تواند برندسازی را انجام داد و این امر موجب حمایت استانداری مازندران خواهد بود.

اسلامی یادآور شد: فریدونکنار با ثبت برنج خود به عنوان برند، گام خوبی را برداشته و نیاز است که شهرستان‌های دیگر محصولات خود را برندسازی کنند چراکه برند می‌تواند از کار غیرکیفی جلوگیری به‌عمل آورد.

وی افزود: برند کمک می‌کند تا همه بر طبق یک شخصیت و اصول فعالیت کرده، تداوم تولید به وجود آید، مشتری‌های وفادار وجود داشته باشند و بازار دائمی ایجاد شود.

استاندار مازندران گفت: اگر برند وجود نداشته باشد اتحاد و هبستگی بین تولیدکنندگان نخواهد بود و عدم وجود اتحاد و همبستگی موجب پراکنده کاری، تقلب و بدنام شدن محصول می‌شود.

اسلامی با اشاره به اینکه کشاورزان امسال مجاز به کشت دوم نیستند، اظهار کرد: امسال سال کم آبی است و به خاطر اینکه آب وجود ندارد کشاورزان مجاز به کشت دوم نیستند و هر جا که آب نیست کشت دوم هم نخواهد بود.

کشت دوم برنج در مازندران ممنوع نشده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به وجود کم آبی در اراضی کشاورزی استان گفت: کشت دوم در استان محدود است اما ممنوع نیست.

عزیزالله شهیدی‌فر اظهار کرد: اراضی مناطق شرق استان در شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر، نکا و میاندورود که اراضی پایین دست سد شهید رجایی هستند به دلیل کمبود منابع آبی نباید کشت دوم انجام شود.

وی افزود: در زمین‌های حوزه آبریز رودخانه هراز در صورتی که آبندان‌ها و روان آب‌های کافی وجود داشته باشد ممنوعیتی برای کشت دوم برنج نیست.

شهیدی‌فر با اشاره به اینکه نباید از آب چاه برای کشت دوم استفاده کرد، افزود: به کشاورزان نوار ساحلی توصیه می‌شود در صورتی که از چاه‌های عمیق یا نیمه عمیق برای کشت دوم استفاده می‌کنند؛ به دلیل لب شور بودن چاه‌ها، به هیچ وجه کشت دوم صورت نگیرد.

وی به کشاورزان توصیه کرد: برای کشت دوم خزانه‌گیری و نشای مجدد انجام ندهند چون به دلیل نیاز به آب زیاد، برای ادامه زراعت قطعا با کم‌آبی روبه‌رو می‌شوند.

* رهاسازی آب از سدها تنها برای کشت اول

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز اظهار کرد: رهاسازی آب از سدهای مازندران تنها برای کشت اول برنج است و بعد از برداشت هیچ آبی برای کشت دوم در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد.

محمدابراهیم یخکشی بیان کرد: با توجه به اینکه برخی شالی‌کاران از آب زیرزمینی برای کشت دوم برنج استفاده می‌کنند، اگر موردی از کشت دوم مشاهده شود فرد علاوه بر مطالبه خسارت به مراجع قضایی نیز معرفی خواهد شد.

وی افزود: پروانه صادرشده برای بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی تنها برای انجام کشت اول است و اگر فردی با داشتن پروانه برداشت از آب‌های زیرزمینی اقدام به کشت دوم کند، در تمدید پروانه برای سال آینده تجدیدنظر شده و امکان دارد پروانه برای سال آینده تمدید نشود.

به گزارش بلاغ، در حال حاضر این چندصدایی مسئولان، کشاورزان را بر سر دوراهی کشت مجدد نگه داشته و در حالی که بسیاری از کشاورزان زمین‌های شالیزاری خود را آماده کشت مجدد کرده‌اند اما نگرانی‌هایی برای تامین آب و احتمال برخورد از سوی مسئولان وجود دارد که باید این نگرانی با یک صدای واحد برطرف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا