پرده‌برداری از مانع اصلی ایجاد شهر جدید در فریدونکنار/ بخشدار دهفری: بدون بنه‌کنار، آستانه‌ نو می‌سازیم

به گزارش بصیرنیوز، حدود ۱۰ سالی است که از عمر طرح موضوع اضافه شدن یک شهر به شهرستان فریدونکنار می‌گذرد و در حالی که اجرایی شدن “شهر آستانه نو” تا چندی پیش در پیچ و خم اداری گیرکرده بود اما در جدیدترین اظهارنظر که از سوی نماینده مردم فریدونکنار مطرح شده بود صفحه‌ای جدیدی از مشکلات پیش روی شهر آستانه نو رونمایی شد.

بنابر تعریف قانون تقسیمات کشوری، “شهر محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی بخش واقع شده و از نظر بافت ساختمانی، اشتغال و سایر عوامل دارای سیمایی با ویژگی‌های خاص خود بوده به طوری که اکثریت ساکنان دائمی آن در مشاغل کسب تجارت، صنعت، کشاورزی، خدمات و فعالیت های اداری اشتغال داشته و در زمینه خدمات شهری از خودکفایی نسبی برخوردار و کانون مبادلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حوزه جذب و نفوذ پیرامون خود بوده و حداقل دارای ۱۰ هزار نفر جمعیت باشد” که بنابراین تعریف و از سوی وزارت کشور، سه روستای کاردگرمحله، شیرمحله و بنه‌کنار در شهرستان فریدونکنار قابلیت شهر شدن را دارند.

ولی‌الله نانواکناری نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با عنوان بررسی مشکلات بخش دهفری در بخشداری دهفری برگزار شد و همچنین در نشست خبری خود، اظهار کرد: اختلاف بین روستاها موجب بلاتکلیفی شهر آستانه نو شده است و اگر سه روستای مورد نظر با هم موافقت کنند شهر آستانه‌ نو از فردا ابلاغ می شود.

پس از این اظهارنظر واکنش‌های مختلفی از سوی مسئولان محلی در بخش دهفری صورت گرفت که نشان از چنددستگی و نظرات متفاوت دارد.

برخی از مسئولان روستایی به دنبال تخریب اذهان مردم هستند

علی‌اکبر شهیدنیا رئیس شورای اسلامی روستای کاردگرمحله و عضو شورای بخش دهفری در گفت‌وگو با بصیرنیوز اظهار کرد: هیچ اختلافی بین روستاهایی که در انتظار شهر شدن هستند وجود ندارد اما روندی توسط برخی افراد دنبال می‌شود که موجب تخریب ذهنیت‌ها شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از مسئولان روستایی از خود استقلال نظر ندارند خاطرنشان کرد: در حالی که مسئولان روستایی منتخب مردم هستند و باید دارای استقلال نظر باشند اما متاسفانه برخی از مسئولان در هر اقدامی به دنبال موافقت تمامی افراد هستند که این امر برای هیچ کاری امکان‌پذیر نیست.

عضو شورای بخش دهفری تصریح کرد: در حالی که شهر شدن یک منطقه موجب توسعه می‌شود اما افرادی با تخریب ذهنیت مردم نقاط منفی را بیان می‌کنند و مانع از اجرایی شدن شهر آستانه نو می‌شوند.

شهیدنیا با بیان اینکه از سال ۸۷ موضوع شهر آستانه نو مطرح شده است، گفت: در حالی که ابتدای امر قرار بود روستای کاردگرمحله به تنهایی تبدیل به شهر شود اما از سوی مسئولان و بزرگان روستاهای شیرمحله و بنه‌کنار درخواست های متعددی مطرح شد تا سه روستا با هم تبدیل به شهر شوند اما متاسفانه همان افراد در حال دامن زدن به اختلافات و مانع از اجرایی شدن شهر می‌شوند.

وی افزود: اگر یک شهر به فریدونکنار اضافه شود موجب پیشرفت خواهد شد که می‌توان مدعی بودجه‌های بیشتری برای شهرستان شد و تزریق این بودجه‌ها می‌تواند کمک زیادی به توسعه منطقه کند.

شورای بنه‌کنار مخالف شهر است

مسعود محمدی عضو شورای اسلامی روستای بنه‌کنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: شورای جدید روستای بنه‌کنار موافق شهر شدن نیستند و برای اجرایی شدن شهر آستانه نو هیچ دخالتی نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه اکثر مردم روستای بنه‌کنار حاضر به این کار نیستند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد مردم روستای بنه‌کنار مخالف شهر شدن هستند هیچ اقدام مثبتی از سوی مسئولان این روستا برای شهر آستانه نو انجام نخواهد گرفت.

عضو شورای اسلامی روستای بنه‌کنار با بیان علت مخالفت اهالی این روستا، تصریح کرد: مردم روستای بنه‌کنار بر این عقیده هستند که با توجه به پایان کارهای عمرانی و خدماتی روستا هیچ نیازی به قرار گرفتن در محدوده شهر نیست و اگر این اتفاق بیافتند هزینه های زیادی مانند عوارض شهرداری را باید متحمل شویم.

محمدی از علاقمندی خود به زندگی در روستا اشاره کرد و گفت: هنوز مشخص نیست اگر منطقه ما تبدیل به شهر شود مفید خواهد بود یا خیر و بنده از مخالفان شهر شدن هستم.

وی یادآور شد: دوره قبلی شورای روستای بنه‌کنار بدون نظرخواهی از مردم با شهر شدن موافق بودند اما با مخالفت مردم، دوره جدید شورا تصمیم به عقب نشینی گرفت.

قاطعانه به دنبال شهر آستانه نو هستم

محمدعلی رحمانزاده بخشدار بخش دهفری فریدونکنار درخصوص وضعیت شهر آستانه نو اظهار کرد: شهر آستانه نو در مجموعه تقسیمات وزارت کشور است و اختلافی هم که مطرح شد نظر یکی از روستاها بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر روستای بنه‌کنار مخالف شهر شدن است با ارسال نامه کتبی مخالفت خود را اعلام کند تا دو روستای دیگر تبدیل به شهر شوند.

بخشدار دهفری با اشاره به اینکه حتی یک روستا هم می تواند تبدیل به شهر شود، تصریح کرد: روستای کاردگرمحله بنابر قانون با توجه به اینکه روستای مرکز بخش است قابلیت این را دارد که به شهر تبدیل شود.

رحمانزاده یادآور شد: در حالی که این موضوع برای چندین سال قبل است و اگر روستای بنه‌کنار مخالف شهر شدن بود باید همان سال‌های ابتدایی اعلام می کرد نه اینکه پس از مدت ۱۰ سال به این نتیجه برسد که شهر فایده ای ندارد.

وی با بیان اینکه به صورت قاطع برای شهر شدن آستانه نو تلاش خواهد کرد گفت: اگر روستای بنه‌کنار نخواهد شهر شود هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد و روستای کاردگرمحله حتی به تنهایی می‌تواند به شهر تبدیل شود.

بخشدار دهفری تاکید کرد: اگر روستای کاردگرمحله طرح جدا از دو روستای دیگر بدهد می توانیم تا پایان سال شهر آستانه نو را اعلام کنیم.

به گزارش بصیرنیوز، در حالی که تبدیل شدن چند روستا به یک شهر می تواند نقش فراوانی در توسعه شهرستان داشته باشد اما این چند دستگی و عدم اطلاع دقیق مسئولان از وضعیت منطقه مانع پیشرفت است و لازم است که مدیران ارشد از دست روی دست گذاشتن نسبت به یک موضوع پرهیز کنند و در انجام امورات با جدیت مراتب توسعه و پیشرفت را فراهم کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا