بندر فریدونکنار، فرصت‌ها و تهدیدها / نانواکناری: فریدونکنار به واسطه بندر دچار مشکل شد

به گزارش بصیرنیوز، فریدونکنار یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران است که در سال ۸۶ و پس از ۱۷ سال پیچ و خم اداری صاحب یک بندر شد و مردم این شهر خوشحال از اینکه توسعه و پیشرفت به فریدونکنار رو کرده است.

خوشحالی مردم »خطه مبارک« را نمی‌توان بدون دلیل دانست چراکه شهری با وجود بندر، یکی از عوامل مهم پیشرفت و توسعه را درخود دارد و می‌تواند موجب رشد اشتغال، افزایش بهره‌وری اقتصادی و سرمایه‌گذاری شود.

در حالی که ظرفیت‌ها و فرصت‌های زیادی از ایجاد بندر می‌شد برای شهر درنظر گرفت اما بندر فریدونکنار در گام اول با استخدام تعداد زیاد نیروهای غیربومی و مشکلات شرکت‌های سرمایه‌گذار دچار بحران های خرد و کلان زیادی شد و امید مردم فریدونکنار برای اینکه این بندر بتواند برای آن‌ها سودآوری داشته باشد به ناامیدی تمایل پیدا کرد.

پس از چندین سال که شهروندان و مسئولان فریدونکنار از بندر برای توسعه این شهرستان قطع امید کرده بودند کم کم آسیب‌ها و معضلات وجود بندر برای شهر نمایان شد.

حقوق عقب مانده چندین ماهه کارگران، اعتراض کارگران به مسئولان شهری فریدونکنار برای تحقق مطالبات خود، ترافیک و بدهکاری میلیاردی به شهرداری از جمله مشکلاتی بوده که به واسطه بندر به وجود آمده و بسیاری از مسئولان و مردم را به خود درگیر کرده است.

هیچ نیازی به مطالعات سازمان بنادر برای حل مشکلات بندر فریدونکنار نداریم

ولی‌الله نانواکناری نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی در نشستی که با حضور مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی در فرمانداری فریدونکنار برگزار شد با انتقاد تند از وضعیت این بندر اظهار کرد: بعد از این همه سال و به واسطه بندر، شهر فریدونکنار دچار مشکل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که بندر میبایست منافع و عایداتی را به ارمغان می‌آورد و ۶۰ هکتار زمین توسط مردم واگذار شد تا پیشرفتی برای شهر حاصل شود اما هیچ اقدام مناسبی صورت نگرفت.

نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف از کار مطالعاتی که در حال انجام است مشخص نیست تصریح کرد: در ظاهر هدف کار مطالعاتی این است که گام های مثبتی برای شهر برداشته می‌شود اما برداشت ما از این مطالعات این چنین نیست.

نانواکناری افزود: در حالی که بیش از ۱۰ سال از عمر بهره‌برداری بندر می‌گذرد اما به خاطر عدم لایروبی صحیح کشتی‌ها نمی‌توانند پهلوگیری داشته باشند.

وی ادامه داد: مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی عملکردی مناسبی را در بهره‌گیری از راه‌های دسترسی به بندر نداشته است و خطرات زیادی این بندر و مردم شهر فریدونکنار را به علت اجرا نشدن پدافند غیرعامل تهدید می‌کند.

این مسئول با اشاره به اینکه مطالعات کنونی هیچ نتیجه‌ای را در برندارد، گفت:  در حالی که سالیان زیادی از مطالعات برای بهبود شرایط بندر می‌گذرد اما هیچ نتیجه‌ای را به دنبال نداشته و ضعف شرکت خصوصی که مدیریت بندر به آن واگذار شده مردم را به دردسر و سردرگمی انداخته است.

نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی باید بداند که ما هیچ نیازی به این مطالعات نداریم و مشکلات این شهر و بندر به صورت واضح مشخص است.

نانواکناری خاطرنشان کرد: مشخص نیست که چرا سازمان بنادر و اداره کل بنادر استان به وضعیت نامطلوب مدیریت بندر فریدونکنار رسیدگی نمی‌کند.

وی با ابراز گلایه از جلسات بدون خروجی با مسئولان سازمان بنادر تصریح کرد: در حالی که جلسات متعدد با مسئولان سازمان بنادر و مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گرفته شد اما هیچ نتیجه‌ای را به دنبال نداشت و مشخص نیست که خدمات آنها برای بندر فریدونکنار چه زمانی محقق خواهد شد.

به گزارش بصیرنیوز، باتوجه به اینکه این روزها وزارت راه و شهرسازی که متولی اصلی بنادر و دریانوردی کشور است حال و روز خوشی ندارد و با استعفای آخوندی گره کوری بر این وزارتخانه زده شد؛ حال مسئولان فریدونکنار و مدیران بندر این شهر باید کورسوی امید خود را به اسلامی که برای این وزارتخانه درنظر گرفته شده و مدت کوتاهی سکان‌دار استانداری مازندران بود و به احتمال زیاد با مشکلات بندر فریدونکنار آشنا هست بدوزند تا شاید فرجی حاصل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا