به نام فوتبال به کام فردوسی پور/ فردوسی پور بعد از ۲۰ سال نمک خوردن، نمکدان را شکست!

به گزارش بصیرنیوز، سالهاست که روند تکراری برنامه‌های فوتبالی در دست افراد خاص و ثابت قرار دارد. این برنامه‌ها که اغلب کم‌هزینه و روند مشخصی دارند با تهیه‌کنندگانی ثابت سال‌ها از شبکه ۳ به روی آنتن می روند. در میان این برنامه‌ها برنامه نود پرمخاطب‌ترین، با سابقه ترین و با نفوذ ترین برنامه ورزشی به ویژه در حوزه فوتبال است.

این برنامه در سال ۱۳۷۸ توسط عادل فردوسی‌پور بنیان‌گذاری شد. اولین قسمت برنامه نود در تاریخ ۲۳ مرداد ۷۸ در حالی پخش شد که عادل فردوسی پور تهیه کننده و مجری این برنامه ورزشی و فوتبالی بود و البته با گذشت ۱۹ سال همچنان مجری و تهیه کننده این برنامه عادل فردوسی پور است.

طی شب های گذشته بعد از آنکه به خاطر بازی انگلیس ـ اسپانیا برنامه نود به تعویق افتاد، فردوسی پور به نشانه اعتراض از پخش این برنامه سر باز زد؛ بلافاصله مسؤول روابط عمومی شبکه ۳ اعلام کرد: با عنایت به رفتار غیرحرفه‌ای تهیه کننده و مجری برنامه نود در عدم پخش این برنامه بعد از بازی انگلیس ـ اسپانیا و همچنین استمرار رفتار خارج از عرف ایشان در مصاحبه خلاف ابلاغ گروه ورزش، برنامه مذکور این هفته پخش نمی‌شود.

بنا بر این گزارش، این تصمیم بنا بر نظر مدیران تلویزیون و پس از اتفاقاتی که هفته گذشته افتاد، گرفته شده است.

بازخوانی رفتارهای فردوسی پور نشان می دهد علیرغم اعتماد مدیران صدا و سیما در ۲۰ سال گذشته، وی نتوانسته است آنگونه که باید قدردان این اعتماد باشد؛ فردوسی پور اگرچه یک شخصیت فوتبالی شناخته شده است اما همواره جنجال های زیادی به دنبال اسم او بوده است.

 

مصاحبه جنجالی با ظریف و تلاش برای پخش آن در ۹۰

سابقه سیاسی فردوسی پور مشخص و مسئله دار بوده به‌طوری‌که فردوسی‌پور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از میر حسین موسوی حمایت کرده بود. در دولت یازدهم هم وی اقدام به مصاحبه با برخی از اشخاص سیاسی از جمله محمد جواد ظریف کرد.

این مصاحبه اگرچه در نهایت منتشر نشد اما جزئیات آن در رسانه ها دست به دست چرخید و در نهایت بیشتر از قبل تأثیر سیاسی خود را گذاشت به‌طوری‌که بعد از مخالفت صدا و سیما با پخش آن، نه تنها جزئیات مصاحبه رسانه‌ای شد بلکه انگشت اتهام به سوی مسئولان صدا و سیما نشانه رفت و در نهایت صدا و سیما محکوم به سانسور برنامه نود ورزشی شد!

تلاش های حاشیه دار برای حضور زنان در ورزشگاه

فردوسی پور در مراسم افطاری روحانی با برخی از شخصیت های ورزشی هم حضور داشت؛  وی در مراسم افطاری حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، با ورزشکاران هم حاشیه‌هایی درست کرد؛ محمد پنجعلی در این خصوص در برخی رسانه ها گفته بود: «عادل از رئیس‌جمهور پرسید قصد ندارند بحث ورود زنان به ورزشگاه را حل کنند؟ بعد از او بقیه افرادی که حاضر بودیم هم درباره این موضوع مهم بحث کردیم. همه حضار پیگیر این موضوع بودند و متفق‌القول می‌گفتند حضور زنان در ورزشگاه فوتبال می‌تواند کمک زیادی به زیرساخت‌های فرهنگی در این رشته بکند. در آنجا و در حضور آقای روحانی، مطرح شد که حضور زنان برای تماشای مسابقه والیبال، تجربه مثبتی بوده و اقدام فرهنگی خوبی صورت گرفته است؛ به‌ویژه در میان تماشاگران که دیگر نه شاهد بداخلاقی بوده‌ایم نه فحاشی».

قطعاً تاکیدات مجری یک برنامه ورزشی پر مخاطب بر این موضوع بی ربط به پیگیری های شدید دولت برای حضور زنان در ورزشگاه نبود، چرا که بعد از این درخواست، حضور زنان در ورزشگاه تبدیل به یکی از سیاست های دولت و نخستین سیاست معاونت امور زنان شد. تا جایی که این روزها شاهد تذکر دادستان نسبت به این مساله هستیم.

سیاسی بازی های آقای مجری با تشکر از تیتر کلیدی!

خرداد ماه سال ۹۲ بود که روزنامه ورزشی- فرهنگی تماشا با تیتری دو پهلو، برد ایران مقابل لبنان را بهانه‌ای برای حمایت از حسن روحانی کرد. «تماشا» در حالی تیتر زد «حالا کلید دست ماست» که «کلید» نماد انتخاباتی حسن روحانی بود.

سیامک رحمانی سردبیر بخش ورزشی روزنامه تماشا امروز در صفحه فیس بوکش با اشاره به اینکه انتخاب این تیتر با هدف حمایت از حسن روحانی بوده از تشکر عادل فردوسی پور به خاطر انتخاب این تیتر خبر داد و نوشت: «صبح با اس‌ام‌اس عادل فردوسی‌پور از خواب بلند شدم: «دمتون گرم! با این تیترتون ترکوندین!» به نظرم کاری بود که باید برای روحانی و انتخابات می‌کردیم و خودمون ناراضی نیستیم. خدا راضی باشه!»

فردوسی پور و حاشیه‌های امنیتی برای کشور

در سال‌های گذشته بسیاری از گزارش‌های جانب‌دارانه فردوسی‌پور باعث به وجود آمدن حاشیه‌ها و درگیری میان هواداران تیم‌ها شده که منجر به فضای دوقطبی در کشور می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال در  بازی پرسپولیس و تراکتور تیمی که از برنامه نود برای تهیه گزارش حاشیه‌ها به استادیوم یادگار امام رفت، عامدانه بخش‌هایی از مصاحبه‌های هم‌وطنان ترک را منتشر کرد که در آن هم‌وطنان با لهجه صحبت می‌کردند که کلیپ‌های معروف آن در فضای مجازی هم منتشر شد.
در این کلیپ برخی هواداران درصد طرفداران تراکتور را بالای ۱۰۰ درصد عنوان کرده و برخی دیگر هم می‌گفتند تراکتور بعد از تیم منچستر اول است. این گفتگو اگرچه از برخی هواداران هیجان‌زده تهیه شده بود اما پخش آن در فضای جدی برنامه نود و تمسخر آن‌ها، منجر به واکنش شدید پان‌ترک‌ها شد.

اظهارات غیر کارشناسی آقای کارشناس درباره پلاسکو

بعد از حادثه پلاسکو، فردوسی پور یک اپیزود ۴۵ دقیقه‌ای از برنامه خود را به فاجعه پلاسکو اختصاص داد و با دعوت از یک داور فوتبال کشورمان که گفته شد عضوی از خانواده آتش‌نشانی است، به تحلیل و بررسی فاجعه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو پرداخت.

وی صحبت‌هایی را مطرح کرد که در افکار عمومی به مثابه قضاوت درباره علت وقوع فاجعه و تکرار صحبت‌های اصلاح‌طلبان مبنی بر متهم کردن مدیریت شهری تهران در این حادثه تلقی شد. و بعد از روشن شدن ابعاد ماجرا سطح غیر کارشناسی بودن اظهارات فردوسی پور مشخص شد.

حاشیه های رفتاری فردوسی پور در جام جهانی هم مشخص شد؛ پیش از شروع فینال جام جهانی میان تیم های کرواسی و فرانسه، مطابق معمول مراسم رونمایی از جام برگزار شد که به خاطر صحنه های زیادی که این مراسم داشت تعدادی تصاویر آن دچار ممیزی تلویزیون شد.

این در حالی بود که مرتضی میرباقری و ناصر کریمان مدیر اجتماعی شبکه سه به عنوان میهمان در پشت صحنه آخرین برنامه بیست هجده حضور داشتند و عادل فردوسی‌پور گفت: کاش جام را هم ببینیم. الان هم که این همه مهمان داریم و می توانند مجوز بدهند که این تصاویر ایرادی ندارد و می تواند پخش شود.
روند ادامه دار حاشیه سازی فردوسی پور برای صدا و سیما حاکی از آن است که اگرچه سال ها تلاش شده است بهترین زمان در بهترین شبکه به این مجری تعلق پیدا کند اما وی از این فرصت برای مطرح کردن خود هرچند با حاشیه سازی بهره جسته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا