توسعه اقتصادی کشاورزان در گرو خروج از زراعت تک محصولی

به گزارش بصیرنیوز، محمد هادی زاده مدیر جهادکشاورزی فریدونکنار در چهارمین جلسه شورای اداری این شهرستان با اشاره به عملکرد این اداره از ابتدای سال ۹۷ تاکنون اظهار کرد: سطح زیر کشت در فریدونکنار ۶ هزار و ۲۲ هکتار با بهره‌برداری ۵ هزار و ۳۰۰ نفر است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و ترویج یکی از زیربناهای مهم در جهاد کشاورزی و دیگر بخش‌ها می‌تواند باشد، خاطرنشان کرد: برگزاری ۵ سایت بهره‌وری آب، تعیین لاین‌های مقاوم به شوری، بذرگیری از ارقام بومی محلی و انعقاد تفاهم‌نامه همیار کشاورز در هفت مدرسه از اقداماتی بوده که در بخش آموزش و ترویج جهاد کشاورزی شهرستان انجام شد.

مدیر جهادکشاورزی فریدونکنار تصریح کرد: برگزاری ۳۶۴ دوره مهارتی با بیش از ۹ هزار و ۴۸۱ نفر شرکت کننده، ایجاد صندوق‌های خرد زنان روستایی در ۸ روستا با ۱۴ صندوق و حدود ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال در خانوارهای روستایی و همکاری با شبکه بهداشت برای تولید محصولات سالم در روستاها از جمله اقدامات دیگر جهادکشاورزی فریدونکنار بوده است.

هادی‌زاده بر لزوم تنوع بخشی در کشاورزی تاکید کرد و گفت: متاسفانه پایه اقتصادی فریدونکنار فقط کشت برنج است که لازم است با تنوع بخشی در کشت‌ها مانند پرورش گل و گیاه زینتی از تک محصولی بودن خارج شویم و به دنبال توسعه اقتصادی باشیم.

وی یادآور شد: ۱۳۰ هکتار مرکبات در فریدونکنار وجود دارد و اگر هر کشاورز در خانه خود چند درخت مرکبات داشته باشد می‌تواند در تنظیم بازار شهرستان موثر باشد.

مدیر جهادکشاورزی فریدونکنار افزود: در سال زراعی ۹۶-۹۷ به میزان ۲ هزار و ۸۹۹ تن نهاده‌های زراعی توزیع شد و در سال جاری هم تاکنون ۲ هزار و ۷۵۹ تن توزیع شد.

هادی‌زاده ادامه داد: در زمینه توزیع سوخت ۲ میلیون و ۶۶۴ هزار لیتر از انواع سوخت به کشاورزان تحویل داده شد.

وی اظهار کرد: در توزیع اعتبارات شهرستانی ۱۷ و نیم میلیارد تومان اعتبار به فریدونکنار تزریق شد که از این مبلغ ۱۶ میلیارد تومان برای تسهیلات مختلف بین کشاورزان توزیع شد، ۱۵۰ میلیون تومان از محل تملک و مابقی برای تجهیز و نوسازی اراضی هزینه شد.

هادی‌زاده با اشاره به تعیین تکلیف چاه‌های شهرستان، خاطرنشان کرد: سه هزار و ۲۷۶ حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد ۶۲۹ پرونده تشکیل و ۶۹ پروانه برای چاه‌های کشاورزی صادر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا