کشتی لوچو در فدراسیون کشتی ایران باید ثبت شود

به گزارش بصیرنیوز، پتار پتروف کارشناس ورزش‌های سنتی یونسکو در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص وضعیت کشتی لوچو و شاخص‌های مورد نظر برای ثبت در یونسکو اظهار کرد: کشتی لوچو مازندران از نظر تکنیکی موجب شگفت‌زدگی هر فرد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سبک کشتی لوچو نزدیک به سبک کشتی ساحلی است که در جهان برگزار می‌شود و آنچه که ضروری به نظر می‌رسد ثبت کشتی لوچو در فدراسیون کشتی ایران است.

کارشناس ورزش‌های سنتی یونسکو تصریح کرد: اگر کشتی لوچو به ثبت ملی در ایران برسد می‌توان در بلندمدت اقداماتی را انجام داد تا به ثبت جهانی برسد.

پتروف با بیان اینکه توجه به تکنیک در ورزش‌های سنتی قابل توجه نیست، یادآور شد: تکنیک بخشی از فعالیت ورزشی است که در ورزش‌های سنتی زیاد اهمیت ندارد اما عوامل اجتماعی و نوع ارتباط ورزش با مردم، برگزاری یک رشته ورزشی در فستیوال‌ها برای یونسکو اهمیت بیشتری دارد.

وی تاکید کرد: نگاه یونسکو به ورزش‌های سنتی رقابت برای قهرمانی نیست بلکه شاخصه‌های اجتماعی باید در یک ورزش سنتی رعایت شود.

کارشناس ورزش‌های سنتی یونسکو افزود: در حالی که کشتی “شال” برای منطقه کردکوی استان گلستان بوده اما کره‌ای‌ها با رعایت عوامل اجتماعی آن را با نام “کشتی سریم” به ثبت جهانی رساندند.

پتروف تاکید کرد: مناطقی که دارای ورزش‌های سنتی هستند باید در ابتدا این رشته ها را به ثبت ملی کشور خود رسانده و با کار تشکیلاتی آن را سپس به ثبت جهانی برسانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا