اندازه‌گیری و کنترل فشارخون بیش از ۲۵ هزار نفر در فریدونکنار

به گزارش بصیرنیوز، عبدالله محمدی در گفت‌وگو با بصیرنیوز با اشاره به اجرایی شدن طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در فریدونکنار، اظهار کرد: در طرح ملی کنترل فشارخون بالا، تمامی افراد ۳۰ سال و بالاتر ایرانی و غیرایرانی ساکن در کشور، بیماران کلیوی و زنان باردار در همه گروه‌های سنی از نظر فشار خون بررسی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه زمان اجرای این طرح در دو مرحله است، خاطرنشان کرد: مرحله نخست این طرح از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد و مرحله دوم از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر ماه ۹۸ است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار تصریح کرد: مرحله اطلاع‌رسانی و حساس‌سازی مردم با برگزاری جلسات درون بخشی و برون بخشی با سازمان‌ها و ادارات مختلف اعم از بیمارستان، هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی، و رابطین ادارات شهرستان انجام شد.

محمدی با بیان اقدامات تبلیغی برای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، یادآور شد: طرح موضوع در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در فرمانداری، نصب بنر و پوستر در سطح شهر، اطلاع رسانی در فضای مجازی، برگزاری جلسه با دهیاران و شوراها در روستاها برای جلب مشارکت مردمی از جمله اقدامات تبلیغی برای این طرح بوده است.

وی با اشاره به اقدامات اجرایی این طرح گفت: اجرای نمادین برنامه با برگزاری کارناوال در سطح شهر از شبکه بهداشت تا پایگاه بهداشتی و سپس مراجعه به ساختمان شهرداری و اندازه‌گیری فشارخون کارکنان و مراجعین به ساختمان شهرداری، برپایی چادر در سطح شهر و اندازه‌گیری فشارخون داوطلبین و مسافران همراه با توزیع رسانه آموزشی و ارجاع افراد در معرض خطر به پزشکان خانواده و برنامه‌ریزی درخصوص مراجعه حضوری به ادارات برای کنترل و اندازه گیری فشارخون کارکنان و مراجعین به آن اداره از جمله برنامه‌های اجرایی برای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بوده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار افزود: مراجعه به بانک‌ها در سطح شهرستان برای اندازه‌گیری کارکنان بانک‌ها و مراجعین، فعال کردن دو بخش از بیمارستان شهرستان برای اندازه‌گیری فشارخون و فعال کردن آزمایشگاه شبکه بهداشت برای انجام آزمایش اندازه گیری فشارخون از دیگر اقدامات اجرایی در این طرح است.

محمدی تاکید کرد: تمامی افراد می‌توانند تا تاریخ ۱۵ تیرماه با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و پزشکان خانواده شهری و خانه‌های بهداشت مورد بررسی و کنترل فشارخون قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه در فریدونکنار جمعیتی به میزان ۳۶ هزار و ۶۵۰ نفر دارای ۳۰ سال سن و بالاتر هستند، اذعان داشت: تا تاریخ هشتم تیرماه فشارخون حدود ۲۵ هزار و ۲۹۷ نفر در فریدونکنار اندازه گیری شده که از این تعداد ۲۴۳ مورد بیمار جدید فشارخون شناسایی شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار اظهار کرد: تا تاریخ چهارم تیرماه تعداد ۱۹ هزار و ۹۵۸ غربالگری در واحدهای بهداشتی و درمانی و دو هزار و ۹۷۱ غربالگری در ایستگاه‌ها انجام گرفت که از این میزان ۸۲ درصد مربوط شبکه‌های بهداشت در روستاها و ۴۸ درصد در حوزه شهری بوده است.

محمدی با اشاره به نتایج غربالگری فشارخون در فریدونکنار، گفت: بنابر طبقه‌بندی تشخیصی ۴۳۲ مورد فشار کنترل نشده، سه هزار و ۹۲۹ مورد کنترل شده، چهار هزار و ۳۶۱ مورد شناخته شده قبلی، ۴۷۸ موارد مشکوک، ۲۷۸ مورد مشکوک، چهار هزار و ۷۵۴ تعداد پیش فشارخون و ۱۰ هزار و ۶۳۶ مورد طبیعی بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا