برنج و ماهی؛ ظرفیت یا محدودیت برای صنعتی شدن فریدونکنار

به گزارش بصیرنیوز، صنعت یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر منطقه برای پیشرفت است چراکه می تواند سهم زیادی در تولید اشتغال و همچنین استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده داشته باشد.

فریدونکنار یکی از شهرهایی است که به واسطه دارا بودن زمین‌های شالیزاری ناب و برنج باکیفیت، بحث صنعتی شدن و ایجاد شهرک صنعتی را به حاشیه برده و تقریبا می‌توان گفت که مسئولان و مردم این شهرستان در یک اتفاق نظر جمعی موضوع استفاده از صنعت را رد می‌کنند.

اما آنچه که به عقیده بسیاری از کارشناسان در فریدونکنار جای اجرایی شدن دارد استفاده از ظرفیت‌های موجود مانند برنج و ماهی در زمینه صنعتی و جلوگیری از خام‌فروشی است که این امر می‌تواند در رشد شاخص‌های توسعه این شهرستان بسیار موثر باشد.

ایجاد صنایع فرآوری در زمینه برنج و ماهی رشد فریدونکنار را به دنبال دارد

حسین رحمانی دانشیار گروه شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اینکه بخواهیم به خودکفایی برسیم خوب است اما نباید موضوع خودکفایی در یک محصول موجب شود ما نسبت به زمینه‌های دیگر دچار عقب ماندگی شویم و از ظرفیت‌های موجود استفاده نکنیم.

وی با اشاره به اینکه به خطرافتادن سفره‌های آب زیرزمینی و آسیب‌پذیری به اراضی از جمله خطرات تکیه بر کشت برنج است، خاطرنشان کرد: باید نسبت به فرآوری محصولاتی مانند برنج و شیلات که در فریدونکنار پررونق هستند اقداماتی صورت گیرد تا این شهرستان بتواند در زمینه صنعتی و استفاده از محصولات بومی خود گام بلندی را بردارد.

دانشیار گروه شیلات دانشگاه علوم کشاورزی ساری تصریح کرد: خام‌فروشی محصولاتی مانند برنج و ماهی هیچ بهره‌وری اقتصادی را برای کشاورزان و ماهیگیران به دنبال ندارد و باید زمینه ای فراهم شود تا این محصولات سودآوری داشته باشد.

رحمانی منابع آبی دریای خزر را محدود دانست و افزود: درحالی که منابع دریای خزر محدود است اما متاسفانه هنوز هیچ اقدامی برای تجدیدپذیری این منابع آبی انجام نگرفته که نشان از عدم مدیریت مناسب نسبت به این موضوع است.

وی با بیان اینکه از نظر صنعت شیلاتی بسیار عقب هستیم گفت: در بسیاری از زمان ها هیچ برنامه کارشناس محوری نداریم و مسئولان در مقاطع مختلف زمانی طرح هایی که بر روی آن آینده‌نگری صورت نگرفته را اجرایی می‌کنند و پس از خارج شدن از آن مسئولیت تازه آسیب‌های آن طرح متوجه مسئولان و مردم می‌شود.

ناممکن شدن شنا در دریا بابت اجرای طرح پرورش ماهی در قفس!

دانشیار گروه شیلات دانشگاه علوم کشاورزی ساری با انتقاد از طرح پرورش ماهی در قفس اظهار کرد: درحالی که ابتدای این طرح قرار بر پرورش ماهیان بومی دریای خزر بود اما هم‌اکنون در بسیاری از قفس‌ها ماهیان قزل‌آلای رنگین کمان در حال پرورش است که این کار آسیب جدی را به دریای خزر می‌زند و چند سال آینده به خاطر بوی نامطبوعی که از پرورش این ماهیان به وجود می‌آید حتی شناکردن در دریا را ناممکن می‌کند.

رحمانی خاطرنشان کرد: اگر صنعت فرآوری در شهرهای مازندران به ویژه در فریدونکنار که در آینده نزدیک تبدیل به منطقه آزاد می‌شود به وجود آید می‌توان بسیاری از محصولات این شهرستان را صادر کرد که این امر ارزآوری خوبی را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: بسیاری از مسئولان بدون اینکه کار کارشناسی بر روی شرکت‌های صنعتی انجام دهند همچنان بر این باورند که این شرکت‌ها آلاینده زیادی دارند و آلوده شدن محیط زیست را به همراه دارند، درحالی که هم‌اکنون شرکت‌ها با استانداردهایی همراه هستند که می‌توانند وضعیت آلایندگی را مشخص کنند.

دانشیار گروه شیلات دانشگاه علوم کشاورزی ساری با اشاره به اینکه صنعت فرآوری در کشور ایران یک صنعت ضعیف است یادآور شد: برای مثال بسیاری از کشورها زعفران ایران را می‌خرند و با یک فرآوری و بسته‌بندی دوباره آن را به کشور ما می‌فروشند که این حاصل ضعف در صنایع فرآوری کشور ما است.

وضعیت فریدونکنار در زمینه صنعت مثبت است!

مهدی نصیری فرماندار فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: باتوجه به اینکه فریدونکنار از اراضی درجه یک شالیزاری برخوردار است برای ایجاد شرکت‌های صنعتی باید نسبت به این موضوع و همچنین عدم ایجاد آلایندگی زیست محیطی توجه جدی صورت گیرد چراکه محیط فریدونکنار بسیار ترد و شکننده است.

وی با اشاره به اینکه زمانی به دنبال ایجاد لکه صنعتی در فریدونکنار بودیم، خاطرنشان کرد: در منطقه جنوب شرق فیروزآباد به دلیل وجود زمین های شور قابلیت کشت برنج نیست که به همین سبب چندین سال قبل به دنبال ایجاد لکه صنعتی در این منطقه بودیم که این امکان فراهم نشد.

فرماندار فریدونکنار با بیان اینکه به دنبال ایجاد صنایع تبدیلی یا های‌تک در این شهرستان بودیم تصریح کرد: با وجود تحریم‌های موجود به نظر نمی‌رسد که امکان ایجاد لکه صنعتی در فریدونکنار درحال حاضر وجود داشته باشد.

نصیری وضعیت فریدونکنار را در زمینه صنعت مثبت ارزیابی کرد و گفت: درحال حاضر با وجود چند شرکت بزرگ که دارای برند فراملی هستند وضعیت صنعت فریدونکنار مثبت است اما جا دارد این شرایط ارتقا پیدا کند.

به گزارش بصیرنیوز، درحال حاضر صورت مسئله ایجاد صنایع کوچک و بزرگ به بهانه وضعیت اقلیمی فریدونکنار به کلی از سوی مسئولان پاک شده است و این درحالی است که بسیاری از جوانان این شهرستان به غیر از فصل کشاورزی به خاطر نداشتن شغل ثابت عمدتا بیکار یا مجبور به حضور در شهرهای همجوار برای پیدا کردن شغلی هستند تا بتوانند مایحتاج زندگی خود را تامین کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا