قلم؛ تجلی آگاهی و اندیشه/نویسندگی نگاه نو می‌خواهد

به گزارش بصیرنیوز، روز چهاردهم تيرماه به پيشنهاد انجمن قلم ايران و تصويب شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان (روز قلم) در تقويم رسمی جمهوري اسلامي ايران به ثبت رسيد که البته توجه به قلم در سرزمین ما پیشینه‌ای دیرینه دارد.

تاریخ نوشتار، حداکثر به بیست هزار سال پیش باز می‌گردد و با محدود ساختن به نظام‌های نوشتاری مدوّن، رقمی حدود ۶ هزار سال پیش را نشان می‌دهد.

قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان‌ها و بیان کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است؛ در آغاز قرن بیستم، کسی این تردید را به خود راه نمی‌داد که قلم و کاغذ را مهم‌ترین و مؤثرترین ابزار ذخیره‌سازی اطلاعات بداند؛ زیرا در آن زمان جوامع از نظر اقتصادی و فکری به جامعه‌های کاغذمدار تبدیل شده بود اما پایه های این باور پس از چندی به لرزه درآمد و با ظهور رایانه، رشد سریع فناوری اطلاعات، تلویزیون، استفاده‌های گوناگون از میکرو فیلم، میکرو فیش و ابزارهای الکتریکی، برتری بی رقیب کاغذ و قلم سنتی، به طور جدی به مبارزه طلبیده شد.

سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست آن است: «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُون؛ سوگند به قلم و آنچه نویسند.» در جایی که خداوند، صاحب هستی به آفریده‌ای از آفریده‌های خود قسم یاد می‌کند، بشر در چه جایگاهی می‌تواند از ارج و منزلت آن سخن براند.

به بهانه این روز مهم با تنی چند از بانوان نویسنده فریدونکنار که دستی بر قلم دارند به گفت‌وگو نشسته‌ایم؛

زینب بابکی یکی از نویسندگان فریدونکناری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از کودکی با مشاهده علاقه خواهرم نسبت به مطالعه، من هم او را الگوی خود قرار دادم و از کودکی علاقه زیادی به کتاب خواندن پیدا کردم.

وی با اشاره به اینکه تشویق‌های معلمان در مدرسه که من را به عنوان شاعر و نویسنده خطاب می‌کردند در این زمینه تاثیرگذار بود، تصریح کرد: به دلیل سطح سواد مادرم و برخی مشکلات دیگر، کسی را در خانه نداشتم که در این راه مرا تشویق کنند؛ اما من با نوشتن انشاهای مختلف و خواندن کتاب‌ها فعالیت خودم را ادامه دادم که البته در آن دوران بیشتر در حال و هوای شاعری بودم و فکر می‌کردم که می‌توانم یک شاعر خوب باشم.

این نویسنده فریدونکناری با بیان اینکه علاقه زیادی به رشته علوم انسانی داشتم، خاطرنشان کرد: به دلیل عدم وجود این رشته تحصیلی در آن زمان مجبور به ادامه تحصیل در رشته علوم تجربی شدم و فعالیت خودم را در دانشگاه در زمینه‌های مختلف مانند خاطره‌نویسی، دلنوشته و داستان نویسی ادامه دادم.

بابکی ادامه داد: درحالی که از سوی هیچ نهادی حمایت نشده بودم اما در سن ۲۴ سالگی نخستین رمان به نام “تبعیدی از بهشت” را در انتشارات سبزان تهران با مشارکت خودم به چاپ رساندم.

وی با اشاره به اینکه نگارش یکی از کتاب‌ها چهار سال به طول انجامید، گفت: پس از مدتی دامنه مطالعاتم در زمینه علوم سیاسی بیشتر و طی این سال‌ها قلمم بهتر از قبل شد و با فضاهای جدیدتر و افراد مختلف آشنا شدم که راه‌های زیادی را برای پیشرفت من معرفی کردند و از من خواستند در زمینه تاریخ شفاهی، خاطره شفاهی و دفاع مقدس ورود پیدا کنم.

این نویسنده فریدونکناری که خود از خانواده شهید و خواهر شهید روح‌الله بابکی است، یادآور شد: از رزمندگان و فرمانده‌هان دفاع مقدس، امدادگران، پرستاران و همسران شهدا کتاب‌های مختلفی نوشته و به چاپ رساندم.

بابکی اظهار کرد: کتاب “جنگ فرخنده” یکی از کتاب‌هایی است که خاطرات یکی از پرستاران آبادانی را روایت می‌کند و خانم نُخِشتی که یک زندگی پر فراز و نشیبی را در جنگ تجربه کرده بود، راوی این کتاب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌های دیگری را با نام کتاب آسمان من که با موضوع امیر خلبان گزوف و خاطرات سردار شهید رحیم بردبار که از سرداران بزرگ استان مازندران است به ثبت رساندم.

این نویسنده فریدونکناری با اشاره به اینکه علت چاپ نشدن بعضی از کتاب‌ها گرانی کاغذ و هزینه‌های مربوط به آن است، افزود: یکی از کتاب‌هایی که شاید برای مردم فریدونکنار جذاب باشد،خاطرات حجت‌الاسلام جعفری دادستان سابق مرکز مازندران و کتاب خاطرات سردار رستمی از فرمانده‌هان سابق لشکر ۲۵ کربلا و کتاب خانم حمیدیان همسر شهید آقاجانی از بابل نوشته شده و در نوبت چاپ قرار گرفته است.

بابکی با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب علاقه زیادی به کتاب‌خوانی دارند تصریح کرد: مطالبه‌ای که از فرماندار شهر و بقیه مسئولان دارم این است که با توجه به گرانی کتاب و مشکلات اقتصادی جامعه، جوان‌های زیادی علاقه به مطالعه و یا خریدن کتاب دارند که اگر کمک کنند و این فضا را برای آن‌ها فراهم کنند جوانان ما مجبور نمی‌شوند به شهرهای مجاور بروند.

وی با اشاره به اینکه مطالعه به زندگی شهدا و سفر به مناطق جنوب و راهیان نور تحولی در زندگی من داشته است،  افزود: در حال حاضر با مشکلاتی که وجود دارد و با تمام امید در حال جمع‌آوری خاطرات شهید مدافع حرم حسین مشتاقی از زبان خانواده و دوستان هستم که امیدوارم به زودی مقدمات چاپ این کتاب هم فراهم شود.

این بانوی موفق فریدونکناری با بیان اینکه من سه سال پشت سر هم رتبه برتر استان را به دست آوردم گفت: هر خانمی که کارمند یا خانه‌دار و یا دختر خانمی می‌تواند با مطالعه زیاد نویسندگی کند و نیاز به نقد دیگران ندارد و به هیچ عنوان ناامید نشوند.

سکینه عزتی‌راد یکی دیگر از نویسندگان فریدونکناری در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه فعالیت نویسندگی خود را از کار در نشریات آغاز کرده است، اظهار کرد: بعد از شهادت شهید علی عابدینی که از شهدای مدافع حرم بودند تصمیم گرفتم درباره این شهید قلم بزنم و کتابی منتشر کنم.

وی با اشاره به اینکه سپاه پاسداران در این راه از من حمایت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از مرداد ماه سال ۹۶ کار کتاب شهید عابدینی آغاز شد و تا اردیبهشت ۹۷ کار تدوین و ویرایش به پایان رسید و به دنبال چاپ آن هستیم.

این نویسنده فریدونکناری هدف از نگارش این کتاب را معرفی شهدای مدافع حرم قلمداد کرد و گفت: شهدای مدافع حرم کسانی هستند که فراتر از مرزهای جغرافیایی برای دفاع از ارزش ها و اعتفادات خود پا  در این عرصه می گذارند و جانشان را نثار می کنند که باید هر فرد با توانایی که دارد راه شهید را ادامه داده و از او الگویی را تعریف کند.

عزتی‌راد با بیان اینکه مسئولان باید زمینه نویسندگی را در هر شهر فراهم کنند تاکید کرد: درحالی که فریدونکنار از ظرفیت‌های خوب نویسندگی برخوردار است اما با توجه به سهل‌انگاری مسئولان از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود.

به گزارش بلاغ، باتوجه به اهمیت قلم و نویسندگی لازم است نگاه نویی در زمینه نویسندگی در شهر فریدونکنار از سوی مسئولان ایجاد شود تا از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده برده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا