برای جلوگیری از آتش‌زدن کاه و کلش به عزم ملی نیاز است

به گزارش بصیرنیوز، محمد هادی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به آتش‌زدن کاه و کلش پس از برداشت محصولات کشاورزی در فریدونکنار، اظهار کرد: برای این موضوع جلساتی از سوی پدافندغیرعامل برگزار شد که محیط‌زیست درصورت مشاهده وظیفه برخورد قانونی و معرفی به دادگاه و جهاد کشاورزی هم وظیفه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی را به عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از آتش‌زدن کاه و کلش نیاز به عزم ملی وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید زیرساخت‌هایی مانند کارخانه استفاده از کاه و کلش برای تهیه خمیرکاغذ، بسته‌بندی برای استفاده در دامداری‌ها و یا دستگاه‌های کاه خرد کن در کشور به صورت انبوه وجود داشته باشد تا کشاورزان از این راه‌ها استفاده کنند.

مدیرجهاد کشاورزی تصریح کرد: بسیاری از شهرستان‌های مازندران با این موضوع درگیر هستند که نیاز است دولت با حمایت‌های خود نسبت به ایجاد زیرساخت اقدام کند؛ باتوجه به اینکه کمباین‌های موجود که از کشور چین وارد می‌شوند از کاه خردکن برخوردار نیستند، کمپانی‌ها باید این موضوع را از شرکت‌ها بخواهند.

هادی‌زاده با بیان اینکه ۱۷ کشاورز فریدونکناری که اقدام به آتش‌زدن کاه و کلش کردند به دادگاه معرفی شدند، گفت: برنامه‌ای داریم تا به روستاها سهمیه دستگاه بیلر اختصاص داده شود اما برای این موضوع نیاز است تا جوانان مشتاق بوده و درخواست دریافت این دستگاه را داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز فرد یا افرادی برای دریافت دستگاه بیلر در فریدونکنار مراجعه نکردند و پیگیری‌های ما هم در این زمینه بی‌جواب مانده است.

مدیرجهاد کشاورزی فریدونکنار با اشاره به اینکه کلاس‌های توجیهی برای موضوع جلوگیری از آتش‌زدن کاه و کلش از فصل زمستان برای کشاورزان برگزار شده است، اظهار کرد: جلسات مختلفی با حضور کارشناس مربوطه برای همین امر برگزار شده اما خروجی موثری نداشته است.

هادی‌زاده خاطرنشان کرد: عجله کشاورزان برای آماده کردن مجدد زمین‌های کشاورزی پس از برداشت برای کشت دوم و فرار از کاه موجب می‌شود که آن‌ها راحت‌ترین کار را که همان آتش‌زدن است انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: آتش‌زدن کاه و کلش شاید آسانترین کار باشد اما کشاورزان باید توجه داشته باشند که این کار ضررهای بسیار زیاد و جبران‌ناپذیری را برای اراضی آن‌ها به همراه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا