از دلدادگی برای اباعبدالله(ع) تا قلبی پر از التماس

به گزارش بصیرنیوز، روزها از پی هم آمد و دوباره عاشورا رسید، وای که چقدر این روز سنگین است، وقتی که بعد از اذان صبح برمیخزی، این سنگینی و ابهت را حس می‌کنی.

ای صبح تیره دل به چه رو می‌شوی سپید…

رسمی دیرینه در برخی از نقاط مازندران به نام آئین “صبح تیره دل” به عنوان آغازگر برنامه های روز عاشورا است که مردم با نوای محزون از خدا می‌خواهند این شب صبح نشود چون عاشورا روزی است که سحرش از همه سحرهای دیگر تاریک‌تر است چراکه امام حسین(ع) با ۷۲ یار خود به مسلخ شهادت می‌روند و از این رو همصدا می‌سرایند “ای صبح تیره دل به چه رو می‌شوی سپید فریاد از این عزا، فردا حسین تشنه جگر می‌شود شهید در دشت کربلا “.

اما آفتاب این روز هم مانند آفتاب روزهای دیگر بالا می‌آید و عاشورایی دیگر فرا می‌رسد تا دلدادگان اباعبدالله الحسین(ع) به یاد حادثه خون بار این روز سوگواری کنند.

هر چه که از صبح می‌گذرد کم کم به جمع مشتاقان سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) اضافه می‌شود و به محل تجمعات سرازیر می‌شوند تا دسته‌های عزاداری شکل بگیرد.

شاید به راحتی می‌توان گفت تمام کسانی را که در خیابان‌ها می‌بینی که روز عاشورا برای سوگواری آمده‌اند به غیر از خردسالان، نیت و قلبی پر از التماس دارند که روز عاشورا را بهترین فرصت برای عرض ارادت و گدایی در محضر امام حسین(ع) می‌دانند و خوشا به‌حال آنانی که قدر این روز و این لحظات را دانسته و دست خالی بر نمی‌گردند.

اندیشه عاشورایی موجب ارادت دیگر مذاهب به امام حسین(ع)

ابتدای صبح است و هنوز دسته‌ها شکل نگرفته که مردی میانسال را در گوشه‌ای از خیابان میبینم و با او که هم صحبت می‌شوم، مشخص می‌شود که از برادران اهل سنت است.

وی که ۶۷ سال سن دارد و از اهالی کرج و ساکن شهر سرخرود است و به گفته خودش امروز به صورت اتفاقی به فریدونکنار آمد، درباره مراسمات محرم و واقعه عاشورا می‌گوید: اهل تسنن ارادت خاصی نسبت به اولاد علی(ع) دارند و واقعه عاشورا را گرامی می‌دارند.

این فرد خاطرنشان می‌کند: اندیشه حسین ابن علی(ع) و برادرش ابوالفضل العباس(ع) به خاطر اینکه در برابر ظلم و ستم کوتاه نیامدند و دارای معرفت بودند قابل ستایش است.

وی ادامه می‌دهد: اینکه فردی چند روز در تشنگی باشد و به آب برسد اما به خاطر کودکان تشنه‌لبی که در آن واقعه حضور داشتند جرعه‌ای از آب ننوشد واقعا یک درس معرفتی بزرگ است.

این شخص بر لزوم ترویج فرهنگ عاشورا تاکید کرد و گفت: باید فرهنگ عاشورایی جهانی شود تا همگان بدانند دین اسلام چه آموزه‌های خوبی دارد.

وی با اشاره به وجود برخی انحرافات در مراسمات عزاداری گفت: متاسفانه برخی از جریان‌ها به دنبال جدایی بین اهل سنت و شیعیان هستند درحالی که هر دو مذهب باهم برادر هستند، بنابراین باید برگزارکنندگان این مراسمات از اختلاف‌افکنی بپرهیزند.

داغ عاشورا دگرگون می‌کند

حال دیگر دسته‌های عزاداری به شهر وارد می‌شوند و به نوعی مراسم اصلی روز عاشورا شروع می‌شود و تجمعات شکل می‌گیرد.

کمی آنطرف‌تر خانم جوانی را میبینم که با صدای نوحه‌خوانی در خلوت خود آرام آرام عزاداری می‌کند؛ از او می‌پرسم که چه می‌شود که در این مراسمات حضور پیدا می‌کنید؟ وی در پاسخ می گوید: داغ حادثه عاشورا به حدی است که انسان‌ها را ناخودآگاه همراه خود می‌کند و ما از کودکی دوستدار حضرت اباعبدالله(ع) بودیم.

وی خاطرنشان می‌کند: ما اعتقاد داریم با حضور در مراسمات امام حسین(ع) زندگیمان بیمه می‌شود و اشک برای شهیدان کربلا موجب سعادت خواهد شد.

این خانم اضافه کرد: صبر و بردباری حضرت زینب(س) درس بزرگ روز عاشورا به‌ویژه برای بانوان است که باید آن را در طول زندگی خود و در سختی و مشکلات به کار گیرند.

درخواست از امام حسین(ع)…

با جوانی همکلام می‌شویم که خود را سهراب معرفی می‌کند و درحال پخش نذری است، وی که حدود ۳۰ سال سن دارد از ارادت قلبی خود به امام حسین (ع) می‌گوید و اظهار می‌کند: عشق و ارادت ما به امام حسین(ع) پایان ندارد و همه ساله به عزاداران حسینی آش نذری می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ما به واسطه اهل بیت(ع) مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم خاطرنشان کرد: شاید وضع مالی زیاد مناسبی هم نداشته باشیم اما هرچه در توان داریم می‌گذاریم تا از امام حسین(ع) شرمنده نشویم.

این جوان تصریح کرد: از امام حسین(ع) می‌خواهم تا جوانان این سرزمین را عاقبت به‌خیر کند و اگر خدای ناکرده درحال قدم گذاشتن به مسیر انحرافی هستند آنها را از این مسیر دور کند.

روز تمام نشدنی

هرچه که به اذان ظهر نزدیک می‌شویم کم کم دسته‌های عزاداری به کار خود خاتمه می‌دهند و آماده اقامه نماز ظهر عاشورا می‌شوند.

اما مردم دیار علویان به راحتی از عاشورا دست نمی‌کشند، عصر این روز در برخی از مناطق آئین سنتی بنی اسد(گروهی كه دو روز پس از شهادت شهدای دشت كربلا اقدام به جمع‌آوری بدن‌های مطهر آن‌ها کردند) برگزار می‌شود و پس از آن بعد از نماز مغرب اهالی مناطق مختلف با در دست گرفتن شمعی به سمت مزار امامزادگان و قبور شهدا رفته و شب شام غریبان را برگزار می‌کنند.

به گزارش بصیرنیوز، تمامی این آئین‌ها ابراز علاقه به بزرگمردی است که همه زمان‌ها و مکان‌ها را به نام خود کرد و چقدر خوب است که نسل‌ها این فرهنگ را به هم انتقال دهند چراکه به فرموده پیر خمین “این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا