زندگی را مجازی نسازیم!

به گزارش بصیرنیوز، در عصری قرار داریم که دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به زندگی حقیقی انسان‌ها گره خورده است و آن را نمی‌توان به آسانی کنار گذاشت.

در طول سال‌های گذشته با پدیدار شدن نرم‌افزارهای مختلف و همچنین تبلیغات وسیع از سوی نهادها به ویژه صدا و سیما برای اینکه مخاطبان به صفحات برنامه‌های آن‌ها مراجعه کنند، حجم استقبال افراد جامعه کشور ما به شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای موبایلی به چندین برابر رسیده که خود بعضا مشکلاتی را هم به وجود آورده است.

اما در این بین شاید نکته‌ای که تعجب یا تاسف هر انسانی را به همراه داشته باشد، وقتی است که به شبکه‌های اجتماعی و به ویژه صفحات اینستاگرامی مراجعه می‌کنیم و می‌بینیم که برخی افراد از خصوصی‌ترین لحظه‌های زندگی خود عکس و فیلم تهیه و آن را منتشر می‌کنند.

حفظ حریم خصوصی و عدم اشتراک‌گذاری جزییات زندگی شخصی مهمترین چیزی است که باید مدنظر کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گیرد و آن را در استفاده از این نرم‌افزارها به خاطر داشته باشند چراکه هر صفحه‌ شخصی حکم خانه هر فرد را دارد و وقتی کاربر به راحتی اجازه دسترسی به تمامی افراد را برای مشاهده صفحه خود را می‌دهد و در آن پست‌های خلاف شان خود را می‌گذارد به معنی این است که دیوار خانه‌ خود را برداشته‌ و به همه اجازه می‌دهد تا زندگی‌اش را تماشا کنند که این امر آسیب‌های زیادی را به همراه دارد که در زیر به چند نمونه از آن اشاره می‌شود.

پرده‌دری و عدم حفظ حیای زناشویی یکی از آسیب‌های مهمی است که این روزها حاصل انتشار عکس‌ها و فایل‌های شخصی در صفحات مجازی است؛ خانمی که خود را در بدترین وضعیت ممکن، معرض نگاه صدها آدم می‌گذارد چه انتظاری دارد که همسرش به او پایبند باشد و همچنین مردی که استفاده از مواد مخدر یا تفریحات ناسالم را با افتخار منتشر می‌کند نباید در انتظار همسری ایده‌آل باشد.

انتشار روابط خصوصی زناشویی از دیگر مواردی است که قلب هر انسان پایبند به ارزش‌های دینی را به درد می‌آورد و بدتر از آن که متوجه می‌شوی این افراد برای کسب درآمد به اینگونه کارها دست می‌زنند.

انتشار عکس و فیلم جشن‌های سالگرد ازدواج، تولد و غیره که به یک امر عادی تبدیل شده و به غیر از اینکه برخی کاربران با مدل‌های خاصی این مناسبت‌ها را جشن می‌گیرند که خلاف ارزش‌های انسانی و دینی است اما اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به این ماجرا بیاندازیم می‌بینم که هیچ لزومی ندارد یک مناسبتی را که شاید محدود به جشن دو نفره، چند نفره یا خانوادگی است را از محیط خود فراتر ببریم چراکه این موضوع، آسیب‌هایی را هم برای عاملان این کار و هم برای مخاطبان آن‌ها به همراه خواهد داشت.

فرض را بر این بگذاریم که یک زوجی که از نظر مالی در وضعیت زیاد مناسبی قرار ندارند، آیا با مشاهده این عکس‌ها حسرت چنین جشن‌هایی به دلشان نمی‌ماند؟ فقط کافی است خانمی با مشاهده این موارد، همسر خود را مورد سرزنش و مقایسه قرار دهد، آیا می‌دانیم چه بلایی بر سر آن مرد خواهد آمد و این رابطه به کجا ختم می‌شود؟

متاسفانه یکی دیگر از مواردی که در صفحات مجازی زیاد به چشم می‌خورد، عکس‌های با پوشش نامناسب و بعضا بی‌حجاب بانوان است که معمولا برای افزایش فالوور اینچنین کارهایی را انجام می‌دهند، اما وقتی به قسمت نظرات این صفحات می‌روی بوی ناامنی از همانجا به مشام می‌رسد و توهین و ناسزاهای افراد سودجو که منتظر چنین کارهایی هستند را می‌توان مشاهده کرد؛ منتشرکنندگان اینگونه تصاویر باید بدانند در وهله نخست آرامش فردی خود و در وهله بعدی با این کار آرامش اجتماعی را خدشه دار می‌کنند، چراکه ممکن است جوانان زیادی از روی همین تصاویر به بیراهه کشیده شوند.

نکته بعدی که مسئولان مربوطه باید به آن توجه کنند؛ نظارت بر روی آتلیه‌های عکاسی و سالن‌های زیبایی است که عکس‌های خصوصی مشتریان خود را منتشر و در معرض دیگران قرار می‌دهند که البته مشخص نیست صاحبان این عکس‌ها آیا از این موضوع مطلع هستند یا خیر که لازم است مسئولان دستگاه‌های مرتبط نگاه ویژه‌ای بر روی این موضوع داشته باشند.

در پایان باید گفت که شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی حاضر فرصتی است که می‌توان آن را به‌کار گرفت و از آن لذت برد، هیچ اشکالی ندارد که اگر فردی با رعایت موازین شرعی و اخلاقی احیانا به مسافرتی می‌رود یا هر از چندگاهی علاقه پیدا می‌کند تا عکس شخصی خود را به اشتراک بگذارد اما باید تاکید کرد که زندگی امری حقیقی است و ملزومات خاص خود را دارد که هیچیگاه نباید در بستر مجازی آن را تعریف کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا