اشاعه حقوق کودکان در دستور کار کانون پرورش فکری/ خانواده‌ها، فرزندان را حمایت عاطفی کنند

به گزارش بصیرنیوز، سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: ۱۶ مهرماه به مناسبت پیوستن ایران به کنوانسیون جهانی حقوق کودک در سازمان ملل به مناسبت روز ملی کودک در کشور ما نامگذاری شده و چند سالی است که برای ارج نهادن به این روز، هفته ملی کودک پایه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال از تاریخ ۱۳ تا ۱۹ مهر ماه به نام هفته ملی کودک است، خاطرنشان کرد: این هفته با شعار “آینده را باید ساخت” از سوی ستاد مرکزی هفته ملی کودک کشور آغاز به کار کرده است.

برگزاری بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته ملی کودک فریدونکنار

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فریدونکنار با تشریح برنامه‌های هفته ملی کودک در این شهرستان گفت: برنامه‌های این هفته در فریدونکنار با رویکرد اشاعه حقوق کودک برای جامعه به ویژه برای والدین و ادارات در کارگروه شورای هفته ملی کودک شهرستان تدوین شده که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری دو نشست کارگاه آموزش والدین با موضوع محبت و اقتدار و کودکان اساس ساخت آینده اشاره کرد.

حسینی تصریح کرد: ویژه برنامه برای دانش‌آموزان استثنایی، مهرواره نقاشی با موضوع کودکان، محیط‌زیست و گردشگری که در آب‌بندان روستای ازباران برگزار می‌شود، جشن جوانه‌ها، بهداشت کودکان، دیدار کودکان نخبه با فرماندار، بازدید مسئولان شهرستانی از مهدکودک و بازدید از بخش اطفال بیمارستان از مهمترین برنامه‌های هفته ملی کودک در فریدونکنار است.

کودکان کار در فریدونکنار کم شده‌اند

وی بر لزوم حفظ حقوق کودکان از سوی دستگاه‌ها و ادارات تاکید کرد و یادآور شد: تمام تلاش ما بر این است تا ادارات، نهادها و دستگاه‌های مختلف کشور، کودکان را به عنوان ارباب رجوع و شهروند بشناسند و برخورد مناسبی با آنها داشته باشند؛ متاسفانه مشاهده می‌شود که برخی از دستگاه‌ها کودکان زیر ۱۸ سال را به رسمیت نمی‌شناسند که به دنبال آن هستیم تا این امر اصلاح شود.

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فریدونکنار ادامه داد: گرامی‌داشتن حقوق کودکان در مدارس مانند بهداشت و آموزش رایگان از موضوعات دیگری است که باید به آن توجه شود.

حسینی با بیان اینکه درحال فاصله گرفتن از موضوع کودکان کار در فریدونکنار هستیم اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در سطح شهرستان به آنجایی برسیم که دیگر کودک کار نداشته باشیم که البته بخش زیادی از این موضوع به وزارت دادگستری مربوط می‌شود چراکه دبیرخانه حقوقی حقوق کودک در این وزارتخانه است.

دستگاه‌های متولی از حقوق کودکان دفاع کنند

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه تحصیل کودکان زیر ۱۸ سال به قانون تبدیل شده و ترک تحصیل یا کارکردن این کودکان غیرقانونی تلقی می‌شود نیاز است تا با همکاری وزارت دادگستری و دستگاه‌های قضایی به این مهم توجه بیشتری شود.

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فریدونکنار افزود: کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست هم از جمله مواردی هستند که نیاز به توجه بیشتری دارند و از دستگاه‌های متولی مانند بهزیستی، آموزش و پرورش و دیگر مسئولان انتظار می‌رود تا با همکاری بیشتر با کانون پرورش فکری فرآیند مفیدی را برای آن‌ها به وجود بیاوریم تا این کودکان در آرامش، از کودکی خود لذت ببرند و زندگی خوبی را داشته باشند.

کمبود جمعیت چالش سال‌های آینده

حسینی با اشاره به اینکه کشور ما درحال کاهش جمعیت است و این موضوع می‌تواند آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد تصریح کرد: در دهه ۷۰ و ۸۰ کشور دارای جمعیت جوان بسیار بالایی بود اما با توجه به کاهش جمعیتی که این سال‌ها گریبان کشور ما را گرفته پیش‌بینی می‌شود که در دهه ۱۴۱۰ به آنطرف شاهد جمعیت پیر باشیم که این امر مشکلاتی را به دنبال دارد.

وی رکود بازار مصرف و کمبود نیروی انسانی را از مهمترین چالش‌های کاهش جمعیت دانست و اضافه کرد: درحالی که دستگاه‌های مختلف درحال ساختن کشور و آبادانی آن هستند که امری بسیار پسندیده و ضروری است اما اگر هزاران سد، فرودگاه، ایستگاه‌های قطار، اتوبوس و جاده داشته باشیم اما در آینده جمعیت، فرزندان صالح و نیروی کار مفیدی نداشته باشیم که از آن‌ها استفاده کنند تمامی این موارد هیچ فایده‌ای ندارد.

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فریدونکنار با تاکید بر اینکه فرزندان بهترین جای کار برای ساختن آینده هستند، یادآور شد: اگر می‌خواهیم آینده را بسازیم باید بر روی فرزندان خود سرمایه‌گذاری کنیم و باید به این نکته توجه داشته باشیم که آینده یافتنی نیست بلکه ساختنی است؛ در زمینه دانش‌آموزان، فرزندان و به‌ویژه کودک و نوجوان باید تاثیرگذاری فرهنگی صورت گیرد تا آن‌ها با الگوی کار، تلاش و پیشرفت در زندگی آشنا شوند و مسیر آینده خود، خانواده و جامعه را هموار کنند.

حسینی مهمترین آسیب حوزه کودک و نوجوان را عدم توجه والدین به فرزندان ارزیابی کرد و گفت: این روزها بیشترین توجه والدین به فرزندان معطوف به مسائل اقتصادی است و این درحالی است که خانواده‌ها باید به موضوعات دیگری مانند محبت و حمایت عاطفی هم توجه بیشتری داشته باشند.

غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان به واسطه گسترش کتابخوانی مهمترین ماموریت کانون پرورش فکری کودکان

وی اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان از سال ۱۳۴۴ در کشور ایران تاسیس و از سال ۱۳۹۱ در فریدونکنار راه‌اندازی شد که وظیفه اصلی آن غنی سازی اوقات فراغت کودک و نوجوان به وسیله گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و شناسایی و پرورش استعدادها و تفکر کودکان است.

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فریدونکنار خاطرنشان کرد: امانت کتاب، معرفی کتاب، توسعه و ترویج کتابخوانی و لذت‌بخشی فعالیت‌های کتابخوانی برای کودکان از جمله فعالیت‌های این کانون است.

حسینی تصریح کرد: کارگاه‌های فرهنگی و هنری در کانون راه‌اندازی شده که با کمک گرفتن از هنرهای سفالگری، مجسمه‌سازی، نقاشی و سایر هنرهای تجسمی و کارگاه‌های نویسندگی، نگارش خلاق در زمینه کتابخوانی و توسعه مهارت‌های فکری و اندیشیدن کودکان کمک می‌شود.

وی ادامه داد: والدین می‌توانند فرزندان خود را برای غنی‌سازی اوقات فراغت در کانون پرورش فکری ثبت‌نام کنند که مرکز فریدونکنار در طول هفته سه روز در روزهای زوج برای پسران و سه روز در روزهای فرد برای دختران درنظر گرفته شده که با مبلغ ۳۵ هزار تومان شهریه به صورت سالانه می‌توانند در کارگاه‌های فرهنگی حضور پیدا کرده و استفاده کنند.

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فریدونکنار در پایان گفت: تمام تلاش ما بر این است که کودکان از سن نوزادی تا ۱۸ سالگی به کودکی خود مشغول باشند و دغدغه بزرگسالان را نداشته باشند چراکه اگر کودکان خوب کودکی کنند آینده کم دروغ، کم بزهکار و سالم‌تر را خواهیم داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا