تامین ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب دشت هراز با راه‌اندازی سد چالوس/ دهیاران، متجاوزان به حریم انهار را معرفی کنند

به گزارش بصیرنیوز، ولی‌الله ولیپور مدیر امور منابع آب آمل و محمودآباد اظهار کرد: ما متولی آب و به نوعی میرآب منطقه هستیم که به غیر از شهرستان‌های آمل و محمودآباد یک قسمتی از بخش دهفری فریدونکنار در حوزه استحفاظی و ماموریتی ما قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: ۹۸ هزار هکتار اراضی در دشت هراز وجود دارد که یک میلیارد مترمکعب آب برای آن مصرف می‌شود که از این میزان حدود ۷۰ درصد، از آب‌های به‌هنگام رودخانه هراز و آب‌بندان‌ها و ۳۰ درصد باقیمانده از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شد.

مدیر امور منابع آب آمل و محمودآباد با اشاره به اینکه برای اراضی فریدونکنار ۵۰ درصد از آب رودخانه هراز و آب‌بندان‌ها و ۵۰ درصد دیگر از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود، تصریح کرد: برای تامین آب زراعی، سد هراز را در دست احداث داریم که ظرفیت آن ۲۶۰ میلیون مترمکعب با حجم تنظیمی ۶۵۰ میلیون مترمکعب است.

ولیپور ادامه داد: باتوجه به اینکه ۱۰۰ میلیون مترمکعب در چشم‌انداز ۵۰ ساله برای آب شرب این منطقه اضافه شد، درحال حاضر ۴۵۰ میلیون مترمکعب کمبود آب در دشت‌های هراز وجود دارد که قرار است این کمبود از سد چالوس تامین شود.

وی با بیان اینکه نسبت به تامین آب زیرزمینی حساس هستیم و این موضوع مشکلاتی را به‌ویژه در زمان فصل کشاورزی با بهره‌برداری از چاه‌ها به‌وجود می‌آورد، تاکید کرد: کشاورزان از زمان‌های گذشته با حفر چاه‌های سطحی در زمین‌های کشاورزی آب زراعی خود را تامین می‌کردند که در سال ۸۳ تا ۸۵ بنابر قانون مصوب مجلس از چاه‌ها آماربرداری شده و افرادی که بدون مجوز اقدام به حفر چاه کردند باید نسبت به گرفتن مجوز اقدام می‌کردند.

مدیر امور منابع آب آمل و محمودآباد با اشاره به اینکه متاسفانه استقبال خوبی برای گرفتن مجوز چاه‌های کشاورزی از سوی کشاورزان به‌عمل نیامده است گفت: کشاورزان باید با گرفتن پروانه، چاه‌های خود را قانونمند کنند و پس از آن به سراغ کشاورزانی می‌رویم که چاه دارند اما در آمار نیستند و تعیین تکلیف می‌شوند.

این مسئول اظهار کرد: متولی آب‌بندان‌ها کسانی هستند که آن را احداث کردند و در زمینه تملک به منابع آب ارتباطی پیدا نمی‌شود اما چون آب در آن ذخیره می‌شود نظارت به عهده منابع آب بوده و اعتبار خوبی امسال برای لایروبی آب‌بندان‌ها اختصاص پیدا کرده که آب‌گیری به موقع انجام شده و در زمان زراعی مصرف بهینه شود.

ولیپور خاطرنشان کرد: بنابر کار کارشناسی صورت گرفته مشخص شد که دو درصد به شوری آب منطقه دشت هراز اضافه شده که این امر خطرناکی است و البته با بارندگی‌هایی که انجام شد ذخیره آب زیرزمینی به حد مطلوب رسید.

مدیر امور منابع آب آمل و محمودآباد تصریح کرد: انهاری دست‌ساز برای توزیع عادلانه آب احداث شدند و متولی آن کشاورزان هستند؛ دهیاران بنابر ماده ۲۴ قانون دهیاری‌ها موظف به حفظ و تنظیف و نگهداری انهار روستاها هستند و باید توجه داشته باشند کسانی که حریم انهار را رعایت نکردند به ما معرفی کنند تا پیگیری برای دستور قضایی انجام شده و تخریب صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا