معلولیت مسئولان در اجرایی کردن قانون حمایت از معلولان/ توانخواهان فریدونکناری از امکانات عمومی بی‌بهره هستند

به گزارش بصیرنیوز، هر ساله روز ۳ دسامبر برای ارتقا رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت‌های مختلف به نام روز جهانی معلولان نامگذاری شده است.

معلولان افرادی هستند که بر اثر نقص جسمی و ذهنی مادرزادی یا بر اثر یک اتفاق دچار اختلال سلامت و کارآیی عمومی شده‌اند.

ابتدایی‌ترین موضوعی که در ارتباط با معلولان باید مدنظر داشت احترام به آن‌ها است و همچنین از ترحم و دلسوزی پرهیز کرد، چراکه بسیاری از این معلولان در صورت احترام، توجه و آموزش می‌توانند نقش موثری در جامعه داشته باشند.

در کنار همه مشکلاتی که گریبان‌گیر معلولان است شاید بتوان گفت عدم مناسب‌سازی شهرها در این سال‌ها مهمترین چالش و دغدغه این قشر است که انگار مسئولان برای تحقق این کار دچار اختلال هستند.

فریدونکنار از جمله شهرهایی است که هنوز در زمینه مناسب‌سازی شهری اتفاق خاصی را به خود ندیده و برای همین امر بسیاری از معلولان چندین سال است که رنگ و بوی شهر را به خوبی حس نکرده‌اند.

عدم برخورداری معلولان فریدونکنار از امکانات عمومی

طاهره گیلانی از معلولان و توانخواهان فریدونکناری است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در هیچ جایی از فریدونکنار اعم از بازار، بیمارستان، داروخانه، مغازه‌ها و خیابان‌های آن مناسب‌سازی برای معلولان انجام نگرفته است، اظهار کرد: درحالی که بیش از ۵ داروخانه در این شهر وجود دارد اما هیچکدام از آن‌ها مناسب ورود و خروج یک معلول نیست که بتواند به تنهایی نیازهای دارویی خود را تامین کند و همچنین مغازه‌ها و بازارهای آن هم به هیچ عنوان مناسب‌سازی نشده و فقط معلولان می‌توانند از بازار هفتگی شنبه بازار مایحتاج خود را تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه معلولان نیاز به حضور در اماکن تفریحی و سرگرمی دارند اما متاسفانه به خاطر عدم مناسب‌سازی حتی نمی‌توانیم به پارک و دریا برویم.

مشاور فرماندار فریدونکنار در امور معلولان با بیان اینکه مشکلات نامناسب‌سازی شهری چندین بار به مسئولان انعکاس داده شده است، تصریح کرد: بارها به مسئولان شهری به ویژه شخص فرماندار درباره عدم مناسب‌سازی توضیح داده شد اما هنوز اتفاق خاصی صورت نپذیرفته و این درحالی است که همین امر موجب جلوگیری از ورود مسافرانی که دارای معلول هستند به این شهر توربستی می‌شود.

این بانوی توانخواه فریدونکناری یادآور شد: نه تنها در شهر بلکه در بسیاری از ادارات و حتی خود فرمانداری فریدونکنار هنوز با وضعیت مطلوب مناسب‌سازی برای معلولان فاصله دارد.

گیلانی با اشاره به اینکه از سال ۸۶ به علت تصادف دچار معلولیت شده است گفت: درحالی که پس از حادثه تصادف و اتفاق‌های صورت گرفته نگاه من به زندگی تغییر پیدا کرد اما مسئولان بهزیستی فریدونکنار توانستند مرا به زندگی برگردانند که جای قدردانی از آن‌ها دارد.

وی ادامه داد: هرگز نگذاشته‌ام معلولیت برای من محدودیت ایجاد کند و در همین وضعیت به فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و خانه‌داری مشغول هستم.

مشاور فرماندار فریدونکنار در امور معلولان اظهار کرد: در نشستی که با شهردار فریدونکنار انجام شد، ایشان قول دادند تا در حد توان خود نسبت به مناسب‌سازی شهر اقدامات لازم را انجام دهند و هم‌اکنون هم در همسان‌سازی خیابان بسیج از میدان درنا تا پارک لاله این امر انجام شد.

خانه‌نشینی معلولان در پی سهل‌انگاری مسئولان

این بانوی توانخواه فریدونکناری خاطرنشان کرد: برای کمک به مناسب‌سازی شهر نیاز است که یک عزم همگانی صورت گیرد چراکه در بعضی از مواقع بازاریان و برخی از کسبه مخالفت‌هایی با اینگونه طرح‌ها انجام می‌دهند.

گیلانی با بیان اینکه نباید حق حضور در اجتماع از معلولان سلب شود، تصریح کرد: متاسفانه برخی از مسئولان با سهل‌انگاری موجب می‌شوند که معلولان خانه‌نشین شوند.

لزوم اجرای قانون حمایت از معلولان برای مناسب‌سازی شهری

مهدی طالب‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بنابر بند دوم قانون جامع حمایت از معلولان تمامی ابنا، اماکن، ساختمان عمومی و خصوصی در طراحی، تولید و احداث باید امکان دسترسی و بهره‌مندی برای معلولان، سالمندان، کودکان و زنان باردار فراهم شود که در غیر این‌صورت شهرداری‌ها موظفند از صدور پروانه احداث و یا پایان کار برای آن تعداد از ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوطه را رعایت نکرده باشند خودداری کنند.

وی با قدردانی از اقدامات شهردار فریدونکنار که گام‌های اولیه برای مناسب‌سازی شهر را برداشته است، خاطرنشان کرد: شهرداری اقداماتی را در پیاده‌روها سطح شهر برای مناسب‌سازی درحال انجام دارد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

رئیس اداره بهزیستی فریدونکنار تصریح کرد: درحالی که جلسات متعددی با بازاریان و پاساژداران انجام شد اما متاسفانه موانعی وجود دارد که موجب عدم اجرای مناسب‌سازی می‌شود.

طالب‌نژاد با بیان اینکه آمارگیری برای تمامی اماکن شهرستان فریدونکنار در زمینه مناسب‌سازی انجام گرفته است، یادآور شد: برخی از ادارات در این شهرستان از جمله اداره بهزیستی به دلیل استیجاری بودن هنوز مناسب سازی نشده است.

وی افزود: اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران، شهرداری و فرمانداری از جمله دستگاه‌هایی هستند که مناسب‌سازی برای رفت و آمد معلولان را انجام داده‌اند.

مناسب‌سازی شهری از عوامل موثر در جذب توریست

رئیس اداره بهزیستی فریدونکنار مناسب‌سازی شهری را یکی از عوامل جذب توریست برشمرد و گفت: درحالی که بزرگترین جاذبه توریستی در فریدونکنار دریا است اما به علت عدم مناسب‌سازی هیچ فرد معلولی نمی‌تواند از آن استفاده کند و همین امر موجب می‌شود که خانواده‌های دارای معلول از سفر به این شهر صرف نظر کنند.

این مسئول با بیان اینکه برای مناسب‌سازی باید عزم جدی وجود داشته باشد اظهار کرد: بحث مناسب‌سازی یک امر قانونی است که باید اجرا شود و لازم است مسئولان مربوطه نظارت بیشتری بر اجرایی شدن این موضوع داشته باشند.

طالب‌نژاد با اشاره به برنامه‌های هفته معلولان از سوی بهزیستی فریدونکنار، خاطرنشان کرد: نواخته شدن زنگ معلولان، عطرافشانی مزار شهدا، راه‌اندازی کارناوال شادی، افتتاحیه رسمی مکان دورهمی و آئین صدمین برنامه دورهمی “زیر چتر نارنجی” معلولان در پارک جزیره، دیدار با مسئولان، آیین بزرگداشت روز جهانی معلولین ویژه معلولین بابلسر و فریدونکنار، حضور در نماز جمعه، افتتاحیه دو واحد مسکن معلولان، همایش معلولان روستاهای بخش مرکزی از جمله برنامه‌های مهم این هفته در فریدونکنار است.

به گزارش بصیرنیوز، درحالی که این روزها بسیاری از معلولان محدودیت‌های خود را به دست فراموشی سپرده‌اند و به ایفای نقش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی می‌پردازند، لازم است مسئولان حمایت‌های خود را از آن‌ها دریغ نکنند و مسیر حضور آن‌ها را در جامعه هموار کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا