بذرپاشی چهار هزار هکتار از اراضی شالیزاری فریدونکنار/ صندوق بیمه کشاورزی فشل است

به گزارش بصیرنیوز، محمد هادی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در فریدونکنار ۶ هزار و ۲۲ هکتار اراضی شالیزاری وجود دارد که درحال حاضر ۶ هزار و ۱۹ هکتار خزانه‌گیری و حدود چهار هزار هکتار بذرپاشی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون هزار و ۱۴۵ کیلوگرم بذر اصلاح شده بین کشاورزان توزیع شده که بیشترین ارقام از نوع طارم و هاشمی بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار تصریح کرد: بر اساس قوانین مطالعاتی جهاد کشاورزی، بذرپاشی باید پس از سرمای فروردین ماه که پس ازدهه اول است انجام شود اما کشاورزان بر اساس تجربه‌های فردی و برای اینکه کشت مجدد انجام دهند اقدام به خزانه‌گیری و بذرپاشی زودهنگام می‌کنند.

هادی‌زاده با بیان اینکه بذرپاشی زودهنگام مشمول تامین خسارت از سوی بیمه نمی‌شود گفت: بیمه محصولات کشاورزی از ابتدای هر سال محاسبه می‌شود که اگر کشاورز قبل از آغاز سال بذرپاشی کرده باشد و خزانه آن دچار آسیب شود بیمه غرامتی پرداخت نمی‌کند.

وی یادآور شد: ۲۵۱ کشاورز فریدونکناری حدود ۲۹۶ هکتار از اراضی شالیزاری خود را بیمه کرده‌اند که این میزان بسیار پایین است.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با انتقاد از عدم وجود صندوق بیمه محصولات کشاورزی فعال در این شهرستان عنوان داشت: درحالی که مدت دو سال، مکاتبات متعددی با بانک کشاورزی صورت گرفته و همچنین جلسات و پیگیری‌های زیادی حتی در سازمان جهاد کشاورزی انجام گرفته اما همچنان صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سطح شهرستان فعال نشده است.

هادی‌زاده با ابراز نگرانی از وضعیت بیمه محصولات کشاورزی در فریدونکنار اظهار کرد: به خاطر فشل بودن صندوق بیمه کشاورزی در فریدونکنار بسیاری از مساحت شالیزاری این شهرستان بیمه نشده که اگر خسارتی به محصولات وارد شود، کشاورزان ضرر بسیاری خواهند دید که به هیچ عنوان این خسارت‌ها تامین نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۸۰۰ هکتار از مساحت اراضی شالیزاری بیمه بوده که در زمان سیل و آب‌گرفتگی تمام خسارت‌ها پرداخت شد اما متاسفانه امسال این عدد به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار تصریح کرد: اگر صندوق بیمه فعال در شهرستان باشد می‌تواند با آموزش و تبلیغات موجب پشتیبانی محصولات کشاورزان شود.

هادی‌زاده یادآور شد: قرارداد پروژه مرمت و بازسازی آب‌بندان‌های روستاهای بزرگ‌بیشه‌محله و شیرمحله، حیدرکلا و دریاچه مدرن غرب فریدونکنار به زودی منعقد می‌شود.

وی گفت: لایروبی ۲۰ کیلومتر از انهار سطح شهرستان امسال انجام شده و همچنین قرارداد سردهنه روستای کلاگرسرا و میا‌ محله هم به زودی منعقد و تجهیز چاه روستای طوله‌سرا انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار افزود: نقشه‌برداری روستاهای کاردگرمحله، شیرمحله و کوچک‌بیشه‌محله از پروژه‌هایی است که انجام می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا