تحقق “جهش تولید” نیازمند تغییر جهش رفتاری/ مسئولان و مردم تولید ایرانی را باور کنند

به گزارش بصیرنیوز، سال ۹۸ که از سوی رهبر انقلاب به نام “رونق تولید” نامگذاری شده بود با تمام فراز و نشیب‌ها به پایان رسید و با آغاز سال ۹۹ مقام معظم رهبری در امتداد سال گذشته شعار این سال را “جهش تولید” نامیدند تا همچنان جمهوری اسلامی در مسیر اقتصادی باشد.

حرکت آهسته اقتصادی نیازمند جهش
راهبرد مشخص رهبری در این شعار‌ها غالباً اقتصادی بود و تولید یکی از محورهایی است که بسیار بر روی آن تاکید شده است.اقتدار ملی و اشتغال‌آفرینی، همت مضاعف و کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه ایرانى، حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید یک دهه را حول محور شعارهای اقتصادی رقم زد و امسال هم با نامگذاری “جهش تولید” شاید رهبری به همگان تکلیف کرده باشند که حرکت آهسته ۱۰ ساله اقتصادی دیگر نیاز به جهش دارد.

جهش تولید فرصتی برای تغییر شرایط اقتصادی
مهدی بشارتده استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: چند سالی است که شعار انتخاب شده از سوی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد است و با نامگذاری سال ۹۹ به عنوان جهش تولید می‌توان این برداشت را کرد که باید سرعت کارهای اقتصادی و تولید داخلی افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه به فرموده رهبری “یک دهم رونق تولید در سال ۹۸ عملی نشده است” خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه رهبری یک عقب‌ماندگی را در زمینه رونق تولید مشاهده کردند بازهم در این زمینه به همگان تاکید کردند که باید در بخش تولید داخلی جهش صورت گیرد.

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران تصریح کرد: جهش تولید می‌تواند فرصتی باشد تا شرایط اقتصاد ایران را که در دهه ۹۰ به واسطه نرخ رشد اقتصادی منفی و راهکارهای نامناسب برای بهبود رفاه اجتماعی با مشکلاتی رو به رو شد تغییر دهد.

اقتصاد دولتی فسادزا است
بشارتده با بیان چالش‌های پیش روی سیستم اقتصادی کشور، گفت: درحال حاضر سیستم راستی‌آزمایی در زمینه اقتصادی فراهم نیست و به خاطر اینکه سیستم اقتصادی کشور دولتی است با مشکلاتی رو به رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد متکی بر دولت می‌تواند فساد را به همراه داشته باشد یادآور شد: در هر کشوری که دولت پایه اقتصادی را در اختیار داشته باشد فساد بیشتر از اقتصاد آزاد به وجود آمده که این امر در کشور ما معظل‌آفرین شده است.

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه جهش تولید خسارت‌های به وجود آمده از اختلال‌های جزیی در برخی کسب و کارها را برطرف می‌کند بیان کرد: در چند ماهه اخیر به علت شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی دچار مشکل شده که سرعت بخشیدن به تولید می‌توانست این کمبودها را جبران کند.

جدا شدن از وابستگی نفتی با تمرکز در تولید
استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با بیان اینکه شانس تحقق درآمد مالیاتی با جهش تولید افزایش پیدا می‌کند افزود: در سال‌های قبل بودجه کشور بر اساس درآمد نفتی بسته می‌شد اما امسال بودجه بر پایه درآمدهای مالیاتی تمرکز کرده و باتوجه به استمرار محیط تورمی که در اقتصاد ایران وجود دارد، جهش تولید می‌تواند از عمیق‌تر شدن رکود تورمی جلوگیری کند.

بشارتده ادامه داد: باتوجه به اینکه درآمدهای نفتی کشور کاهش پیدا کرده، اگر جهش تولید صورت گیرد قابلیت‌ها و ظرفیت های اقتصادی کشور برای اقتصاد بدون نفت افزایش پیدا کرده و می‌توان در زمینه‌های صنعت، کشاورزی و خدمات نفتی تمرکز کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: تمرکز در زمینه تولید، امکان تقویت صادرات غیرنفتی را به‌دنبال دارد که می تواند با رونق در مسیر کشورهای همسایه، بخشی از کمبودهای ارزی را جبران کرد.

نبود عزم کافی برای حمایت از تولید داخلی
وی با انتقاد از روند پیچیده اداری که موجب دلسردی تولیدکنندگان و عدم سرمایه‌گذاری آن‌ها در کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: درحالی که واردات به کشور ما به راحتی انجام می‌شود اما اگر فردی بخواهد یک شرکت یا کارگاه تولیدی تاسیس کند باید مراحل پیچیده اداری را طی کند که این موضوع یکی از دلایل کاهش تولید و افزایش واردات است.

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران تصریح کرد: متاسفانه برخی از مسئولان دغدغه‌ای نسبت به کم شدن ارزش پول کشور و کاهش اشتغال نداشته و فقط به‌دنبال تامین نیاز کشور با واردات هستند.

بشارتده با اشاره به اینکه دولت باید برای رفع نیازهای کشور نگاه خود را به تولید داخلی معطوف کند گفت: درحال حاضر هیچ عزمی برای حمایت از تولید داخل وجود ندارد و دولت با واردات به‌دنبال راحت‌ترین راه برای جبران کمبودها است.

لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان
کارشناس مسائل اقتصادی بر لزوم توجه به اقتصادمقاومتی تاکید کرد و یادآور شد: شاید کلمه اقتصادمقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابداع شده باشد اما این الگو که تاکید آن بر روی حمایت از تولید داخل بوده سرلوحه اقتصادی بسیاری از کشورهای توسعه یافته است.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از دستگاه‌های دولتی وارد کننده نهاده‌ها هستند که همین امر موجب درآمدزایی برای دولت و فشار به مردم می‌شود و همچنین یارانه‌ها درحالی که باید به سمت تولید برود به مصرف کننده اختصاص پیدا می‌کند که بدترین نوع آن است.

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با بیان اینکه تولیدکنندگان نیاز به سیستم‌های تشویقی دارند اظهارکرد: از تولیدکنندگان باید حمایت‌های لازم صورت گیرد تا درگیر بازارهای سیاه و پنهانی نشده و مواد اولیه را با قیمت بسیار بالا تهیه نکنند که موجب زیان‌دهی تولیدات شود.

بشارتده خاطرنشان کرد: کاهش قیمت مواد اولیه، حمایت در حامل‌های انرژی و تعرفه‌های صادراتی، کمک در زمینه دریافت مالیات ازجمله مواردی است که دولت می‌تواند انجام دهد تا تولیدکننده به سمت تولید ترغیب شود.

سودهای بانکی، مانع سنگین تولیدکننده ایرانی
حسین محمدی از فعالان اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در سال‌های اخیر باتوجه به بیانات رهبری و تمرکز ایشان و مسئولان نسبت به مسائل اقتصادی به‌ویژه در زمینه تولید وضعیت حمایت از تولیدات بهتر شده است.

وی با اشاره به اینکه البته همچنان مشکلاتی گرببان‌گیر تولیدکنندگان داخلی است خاطرنشان کرد: هنوز مسئولان و مردم نسبت به تولیدات داخلی باور پیدا نکرده‌اند و نگاهشان به کالای خارجی است.

این تولیدکننده پوشاک تصریح کرد: دولت باید از واردات بی‌رویه محصولات خارجی مانند پوشاک که شاید مشابه داخلی آن از نظر کیفیت بهتر هم باشد جلوگیری به‌عمل آورد.

این فعال اقتصادی که با کشورهای خارجی در ارتباط است با بیان اینکه یکی از مشکلات تولیدکنندگان ایرانی تسهیلات بانکی با سود و جریمه‌های سنگین است، افزود: در کشورهای خارجی، دولت‌ها برای اینکه از تولیدکنندگان خود حمایت کنند ضمانت وام آن‌ها را می‌کنند اما در ایران متاسفانه تولیدکنندگان به خاطر سیستم‌های پیچیده بانکی بخش زیادی از دغدغه خود را باید معطوف به بانک‌ها کنند و به محض اینکه مشکلی برای تولیدکننده به‌وجود آید کارخانه مصادره می‌شود که این موضوع ضربه سنگینی به تولیدکننده و کارگران وارد می‌کند.

محمدی، فرهنگ‌سازی را عامل دیگر کمک به جهش تولید بیان کرد و گفت: اگر فرهنگ صحیح استفاده از کالای ایرانی در کشور پیاده شود و تمام مسئولان و مردم مقید به استفاده از کالای داخلی باشند شاهد جهش تولید خواهیم بود.

به گزارش بصیرنیوز، عزم همگانی برای تحقق شعار سال نیاز است و در این بین دستگاه‌های متولی به ویژه مسئولان اقتصادی و مردم باید شرایطی را فراهم کنند تا شاهد جهش تولید از سوی تولیدکنندگان بوده و از جنگ اقتصادی با موفقیت عبور کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا