روزه تکلیف الهی برای تمامی مکاتب توحیدی است/ رهایی از بیماری و سختی با توسل به معنویت و دعا

به گزارش بصیرنیوز، حجت‌الاسلام غلامرضا آقاجانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به ابعاد فقهی روزه‌داری اظهار کرد: روزه یک امر واجب بوده که به صراحت در قرآن به آن اشاره شده و نه تنها بر مسلمانان واجب است بلکه این امر الهی قبل از اسلام هم وجود داشت.

وی با اشاره به آیه ۱۸۳ سوره بقره که خداوند دستور روزه‌داری به مومنان را می‌دهد، خاطرنشان کرد: در این آیه خداوند میفرمایند” ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما واجب شد، همانطور که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود، شاید که با تقوا شوید” که نشان می‌دهد روزه یک موضوع عمومی برای تمام مکاتب توحیدی است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه هیچ فرد یا جریانی نمی‌تواند در هیچ عصری به مردم دستور سرپیچی از روزه را بدهد، گفت: باتوجه به اینکه روزه یک امر الهی و وجوبی بوده و بر هر مسلمانی واجب است که روزه بگیرد هیچکس نمی‌تواند به میل شخصی به افراد دیگر حکم کند که روزه نگیرید چراکه اگر فرد بداند که توانایی روزه گرفتن دارد باید این امر را انجام دهد و همچنین هیچکس نمی‌تواند به فردی که توانایی روزه گرفتن ندارد اجبار به روزه‌داری کند.

آقاجانی بر لزوم مراجعه افراد به متخصصان دین برای امور مهم دینی تاکید کرد و یادآور شد: هیچ متخصص دین نمی‌گوید که روزه نگیرید، مگر افرادی که دچار بیماری و ناتوانی در امر روزه‌داری هستند.

وی تصریح کرد: دشمنان در هر زمان به‌دنبال ایجاد تبلیغات رسانه‌ای برای ضربه‌زدن به اسلام و کشورهای مسلمان هستند و درحال حاضر با شیوع بیماری کرونا و نزدیکی ماه رمضان، برای اینکه مسمانان را از روزه بازدارند با ایجاد شبهه به‌دنبال ایجاد فاصله بین انسان‌ و دین هستند.

این کارشناس مذهبی افزود: باتوجه به هجمه زیاد دشمن در فضای مجازی علیه باورهای دینی، لازم است افراد اهل دین و متخصصان فضای مجازی در زمینه‌های مختلف با هنرمندی پاسخ به هجمه دشمنان دهند و از مباحث دینی دفاع کنند.

آقاجانی اظهار کرد: درحالی که دنیای غرب با تمام توان در طول سالیان مختلف به دنبال القا پوچی معنویت بود اما با وجود بیماری کرونا همه آن‌ها حتی رئیس جمهور آمریکا که بوی از انسانیت نبرده به دعا و نیایش متوسل می‌شود و اعلام می‌کند که به قدرت خدا روی می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که باوری به دین و خدا و پیامبر ندارند، زمانی که دستشان از مسائل مادی دنیا کوتاه شد به ذات انسانی خود که ذات توحیدی و معنوی است برگشتند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه معنویت و دعا برای انسان در هر مکتب و ترازی تاثیرگذار است، تصریح کرد: باتوجه به اینکه ذات توحیدی انسان، گرایش به دعا و معنویت دارد، هیچ فرقی نمی‌کند که در کدام نقطه از دنیا و به چه بیماری یا سختی مبتلا شده باشد بلکه با دعا به آرامش، قدرت و شادابی دست پیدا می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا