روزه‌داری و رعایت اصول تغذیه در مقابله با کرونا موثر است

به گزارش بصیرنیوز، مهزاد صفی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اصول تغذیه در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: رعایت اصول صحیح تغذیه نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه مقابله با بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری کووید_۱۹ دارد.

وی خاطرنشان کرد: اضافه وزن و چاقی موجب ایجاد التهاب در بدن و تغییرات هورمونی و بالا بردن خطر ابتلا به عفونت شده و باید با رعایت تعادل و ایجاد تناسب میان دریافت و مصرف کالری، وزن خود را به محدوده طبیعی رسانده و آن را حفظ کنیم.

کارشناس مسائل تغذیه با اشاره به انواع مختلف مواد غذایی تصریح کرد: ۶ گروه اصلی مواد غذایی شامل نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات بوده که با استفاده از این مواد می‌توان نیاز بدن به ریزمغذی‌ها (ویتامین‌ها و مواد معدنی) را تأمین کرده و ایمنی بدن را در مقابله با بیماری‌ها افزایش داد.

صفی‌نیا افزود: برخی از این ریزمغذی ها مانند ویتامین‌های A،E،C،D، املاح آهن، روی و منیزیم نقش بیشتری در سیستم ایمنی بدن دارند.

وی با بیان اینکه رعایت تعادل و تنوع غذایی در ماه مبارک رمضان برای حفظ سلامتی ضروری است، گفت: با رعایت تعادل، ۲۰ درصد از کالری مصرفی خود را کم کرده و نسبت به مصرف بیش از حد قند، شکر و چربی پرهیز کنیم.

کارشناس مسائل تغذیه با اشاره به اینکه وعده سحر نقش مهمی در تامین انرژی و موادمغذی مورد نیاز روزانه دارد، یادآورشد: وعده‌های غذایی در روزه‌داری شامل سه وعده غذای اصلی افطار، شام و سحری است که برای افراد دارای فعالیت زیاد مانند یک ناهار و برای افرادی که فعالیت زیادی ندارند مانند یک صبحانه است.

صفی‌نیا با تأکید بر اینکه کم شدن آب بدن زمینه را برای ابتلا به بیماری‌ها فراهم می‌کند، افزود: روزه‌داران هنگام سحری به جای استفاده از مصرف چای پررنگ که موجب دفع آب و کم‌آبی بدن می‌شود از کاهو، خیار و گوجه استفاده کنند.

وی بیان کرد: به دلیل طولانی بودن ساعات روزه‌داری، بدن نیاز فوری به یک منبع انرژی مانند قند دارد که باید افطار را با یک لیوان آب گرم یا چای کم‌رنگ همراه با عسل شروع کرد.

کارشناس مسائل تغذیه یادآور شد: لازم است غذاهای سبک مانند فرنی، شیر برنج، سوپ کم چرپ، نان و پنیر و سبزی و یا حلیم بدون روغن در وعده‌های افطار قرار گیرد و غذای گوشتی(مرغ، ماهی و جبوبات) در کنار غلاتی مانند نان و برنج سبوس‌دار و سبزیجات پخته یا خام به عنوان شام استفاده شود.

صفی‌نیا در پایان با اشاره به اینکه برای جبران کم‌آبی بدن به میزان کافی از مایعات استفاده شود، گفت: برای جلوگیری از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در ماه رمضان باید نیاز بدن به مایعات و ریزمغذی ها (ویتامین‌ها و مواد معدنی) تامین شده و مصرف قند، شکر، چربی و نمک به حداقل برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا