ضربه سنگین بازار چینی‌ها بر صنایع دستی ایران/ وضعیت هنرهای دستی در فریدونکنار مطلوب نیست

به گزارش بصیرنیوز، سیده اشرف متولیان از هنرمندان صنایع دستی فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص اهمیت هنر صنایع دستی اظهار کرد: صنایع دستی هنری دیرینه است که از هزاران سال پیش در ایران رواج داشته و برای نخستین بار توسط یک بانو در دوره تیموریان به وجود آمده که با دیدن پرندگان با نخ‌ها برای ساختن خانه چله‌کشی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۱ نوع  صنایع دستی وجود دارد که  شامل حصیربافی، سوزن دوزی، گلیم بافی و غیره است، خاطرنشان کرد: صنایع دستی هنری با ارزش بوده که همه بانوان به‌ویژه جوانان می‌توانند در مدت کوتاه یک ماهه آموزش دیده و کسب درآمد کنند.

این هنرمند صنایع دستی با بیان اینکه از سن ۱۰ سالگی در شهر سمنان شروع به فعالیت کرده و برای نخستین بار یک قالی سنتی را به تنهایی بافته است، تصریح کرد: بعدها به شمال آمده و در نهادهایی همچون هلال‌احمر، جهادسازندگی، میراث فرهنگی، آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای شروع به تدریس کرده و در حال حاضر ۴۰ سال در رشته صنایع دستی مشغول به فعالیت هستم.

متولیان با اشاره به اینکه مواد اولیه از جمله  جنس نخ، طرح (طرح سنتی) و رنگ  نقش مهمی در بافت قالی دارند، گفت: برای بافت قالی در ابتدا باید پشم را بدست آورده و شروع به نخ ریسی و رنگ کرد، و از ابزارهایی مانند دارقالی، شانه، کاردک، سیخ پودکشی در بافت فرش یا گلیم استفاده می‌شود و برای فروش این قالی حدود سه الی چهار ماه زمان لازم است.

وی تاکید کرد: در نسل‌های قبل یک دختر برای ازدواج بخش زیادی از جهیزیه را با دستان خود درست می‌کرد اما امروزه متاسفانه با ورود وسایل چینی در بازار ایران به دلیل زرق و برق ظاهری، ضربه سنگینی به صنایع دستی ایران وارد شده است.

این هنرمند صنایع دستی در ادامه با بیان اینکه مردم و مسئولان از تولیدات داخلی حمایت نمی‌کنند، افزود: لازم است که مسئولان با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و تبلیغات مناسب، از صنایع دستی و هنرمندان حمایت‌های بیشتری انجام دهند.

متولیان ادامه داد: وضعیت هنرهای دستی در فریدونکنار به‌دلیل عدم شناخت مردم و مسئولان از این هنرها ضعیف بوده اما این امر در در شهرهای دیگر رشد قابل توجهی دارد.

وی اظهارکرد: معضل اصلی در صنایع دستی، فروش آن بوده چراکه متأسفانه مردم و مسئولان در نمایشگاه‌ها به صورت گذری از کنار این هنرها رد می‌شوند و هنوز تشویقی از سوی مسئولان در این امر صورت نگرفته است.

این هنرمند صنایع دستی با بیان اینکه درآمد اصلی من از طریق هنرهای دستی است، گفت: خانم‌ ها می‌توانند برای شروع فعالیت هنرهای دستی با کمترین هزینه شروع کرده و بیشترین منبع درآمد را برای خودشان کسب کنند.

متولیان با بیان اینکه گردشگران خارجی به هنرهای صنایع دستی علاقه دارند، یادآور شد: یک بانوی خارجی از کشور فنلاند از هنرهای دستی من استقبال کرده و هر ساله برای خرید این وسایل به ایران آمده حتی مهمانان دیگری را هم با خود همراه و از این کارهای هنری دیدن می‌کنند که یکی از راه‌های فروش من از طریق این مهمانان خارجی است.

وی با تاکید بر اینکه علاقه زیادی به طراحی طرح منحصر به فرد دارم، افزود: حدود سه هزار هنرجو را آموزش داده که کوچکترین عضو در بین هنرجوهای صنایع دستی یک کودک ۶ ساله بوده که گلیم رو به خوبی یاد گرفته و معتقدم در هر سنی می‌توان هنر را یاد گرفت و خودم هم همچنان علاقه زیادی به این رشته دارم.

بانوی هنرمند فریدونکناری با بیان اینکه بسیاری از جوانان به‌ویژه بانوان وقت خود را در فضای مجازی صرف می‌کنند که می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد، افزود: بانوان می‌توانند با آموزش این هنرها نقش مهمی در اقتصاد خانواده داشته و همچنین بهترین سرگرمی برای اوقات بیکاری آن‌ها باشد.

متولیان گفت: از مسئولان می‌خواهیم نگاه ویژه‌ای به صنایع دستی داشته و با قرار دادن امکانات در اختیار بانوان از آن‌ها حمایت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا