موازی‌کاری، بلای جان صنایع دستی/ بیمه فعالان صنایع‌دستی لنگ اعتبار

به گزارش بصیرنیوز، ژاله غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص اهمیت هنر صنایع دستی با بیان اینکه صنایع دستی به آن رشته از صنایع گفته می‌شود که تمام یا قسمتی از مراحل ساخت فرآورده‌های آن با دست انجام گرفته است، اظهار کرد: در چارچوب فرهنگ و بینش‌های فلسفی، ذوق و هنر انسان‌های هر منطقه با توجه به میراث‌های قومی آنان ساخته و پرداخته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه از کودکی در خانواده‌ فرهنگ و هنر پرورش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: دانشجوی ترم چهارم صنایع دستی دانشگاه دولتی بوده و علاوه بر تحصیلات دانشجویی، با نهادهایی همچون پایگاه‌های بسیج، هلال‌احمر و همچنین برای آموزش این هنر هم فعالیت می‌کنم.
کارشناس صنایع دستی با اشاره به اینکه حمایت و پشتیبانی لازمه کار تولید صنایع و هنرهای دستی است، تصریح کرد: در شهرستان فریدونکنار برای هنر فرهنگ‌سازی نشده و به صورت معمول مخاطبین ارتباط قابل توجهی نسبت به آنچه یک هنرمند انتظار دارند برقرار نمی‌کنند.
غلامی شناخت بازار هدف را یکی از مسائل مهم در حوزه صنایع دستی دانست و گفت: مطالعات برای سلیقه‌یابی و تنوع در طراحی متناسب با جامعه هدف حتی در ارتباط با گردشگران خارجی می‌تواند در رونق صنایع دستی به‌ویژه در جامعه امروز ما مؤثر واقع شود.
کارشناس صنایع دستی مطرح کرد: در همین راستا بازتعریف کاربری صنایع دستی ضرورت دارد به نوعی که می‌توانیم فرهنگ استفاده از صنایع دستی در زندگی روزمره به عنوان وسیله کار و زندگی و نه به عنوان کالای لوکس را ترویج دهیم که در جذب مخاطب تأثیر بسیاری دارد.
بانوی هنرمند فریدونکناری با تاکید بر اینکه تقویت بازاریابی، فروش و رفع موانع کسب و کار در حوزه صنایع دستی استان‌های شمالی بسیار دارای اهمیت است، افزود: با بازسازی مکانیسم تنظیم بازار و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین می‌توان واسطه‌گری را مهار و با توسعه دیپلماسی صادرات صنایع دستی را رونق بخشید.
غلامی گفت: سازمان‌های دخیل به‌جای موازی‌کاری باید به دنبال تعامل و هم‌اندیشی و هم‌افزایی باشند که در نهایت بهره‌وری کار، افزایش پیدا کند.
وی اظهار کرد: بیشتر مردم با شنیدن نام فریدونکنار، بابلسر، محمودآباد و سرخرود به یاد زیبایی ، سرسبزی و دریا و جنگل می‌افتند اما واقعیت آن است که این شهرها یکی از قطب‌های گردشگری هستند و می تواند بازار صنایع دستی خوبی به شمار آید.
کارشناس صنایع دستی با بیان اینکه صنایع‌دستی به خوبی می‌تواند موجب رونق اقتصاد روستا و جلوگیری از مهاجرت شود خاطرنشان کرد: علاوه بر این، صنایع‌دستی در مقایسه با بسیاری از زمینه‌های دیگر اشتغال قابل ‌توجهی ایجاد می‌کند.
غلامی افزود: در صنایع بالادستی مثل صنعت خودروسازی باید میلیاردی هزینه کنید تا یک شغل ایجاد شود اما در زمینه صنایع‌دستی با هزینه ۲۰ یا در نهایت ۵۰ میلیون تومان می‌توان اشتغال‌آفرینی کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه بازار صنایع‌دستی اکنون با رکود مواجه شده است، تصریح کرد: من معتقدم در این شرایط، یکی از کمک‌هایی که دولت می‌تواند ارائه کند به موضوع نمایشگاه‌ها مربوط می‌شود.
کارشناس صنایع دستی با بیان اینکه درآمد صنایع دستی تامین کننده مخارج یک زندگی است، یادآور شد: دولت در این زمینه‌ها می‌تواند یاری‌رسان باشد و با حمایت مالی، زمینه حضور هنرمندان صنایع دستی را در نمایشگاه‌ها را فراهم آورد.
غلامی با تاکید بر اینکه بخشی از فرهنگ هر کشور در صنایع دستی آن کشور تجلی پیدا می‌کند، تصریح کرد: فراموش نکنیم که هنرمند و صنعت‌گر صنایع دستی در جبهه فرهنگی کار می‌کنند و هزینه‌های این کار باید در قالب یارانه حمایت از تولید، توسط دولت تامین شود.
وی گفت: کم‌شدن هزینه تمام‌شده در نهایت، فرهنگ استفاده از صنایع‌دستی را تقویت می‌کند و هزینه تولید به یک چالش جدی تبدیل شده که باید فکری برای آن شود.
کارشناس صنایع دستی با اشاره به اینکه برخی از رشته‌های صنایع‌دستی ذاتاً پاره ‌وقت هستند و ماهیت تولید خانگی دارند افزود: رشته‌های مانند گلیم‌بافی یا قالی‌بافی سخت و طاقت‌فرسا هستند و نمی‌توان انتظار داشت که فرد بتواند در هشت ساعت از روز آن را انجام دهد.
بانوی هنرمند فریدونکناری، یکی دیگر از مشکلات هنرمندان صنایع دستی را مربوط به موضوع سلامتی و بیمه دانست و اظهارکرد: قانون در سال ۹۶ بیمه استادکاران و فعالان صنایع‌دستی را تصویب کرد که دولت باید منابع مالی لازم را اختصاص دهد تا بتوان شاهد اجرایی شدن این قانون بود چراکه آینده شغلی هنرمندان صنایع‌دستی بسیار بااهمیت است.
غلامی با تاکید بر اینکه یکی از لذت‌های زندگی این است که همیشه کیف و لوازم چرمی خاص و دست‌دوز خودتان همراهتان باشد خاطرنشان کرد: لذت بخش تر از آن هدیه دادن دست ساخته‌های خودتان به دوستانتان است چراکه هدیه‌ای که با عشق ساخته شده باشد بسیار ارزشمند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا