پیشرفت هنرمندان صنایع دستی در گرو صبوری و ارتباط بیشتر است/ تصویب ایجاد بازارچه صنایع دستی در فریدونکنار

به گزارش بصیرنیوز، محمد شیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: یکی از سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حمایت از صنعت‌گران برای فروش محصولات آن‌ها بوده که در راستای این سیاست، اداره گردشگری فریدونکنار با همکاری اعضای شورای اسلامی شهر مکانی به‌عنوان بازارچه صنایع دستی در اختیار فعالان این عرصه قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: فریدونکنار نخستین شهرستان در مازندران بود که بازارچه صنایع دستی در آن راه‌اندازی شد و پس از ما بابلسر و شهرستان‌های دیگر این کار را انجام داده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدونکنار تصریح کرد: برای حمایت از فروش محصولات صنایع دستی هنرمندان فریدونکناری با رایزنی انجام شده در استان، هر هنرمندی محصولاتی را تولید کرد این امکان وجود دارد که در بازارچه و فروشگاه صنایع دستی استان عرضه کند.

شیاری با اشاره به برگزاری چندین نمایشگاه صنایع دستی گفت: دو مرحله نمایشگاه صنایع دستی هنرمندان فریدونکناری در سال‌های گذشته برگزار شد و امسال هم قصد برگزاری نمایشگاه در سطح ملی را داشتیم اما متاسفانه به علت شیوع بیماری کرونا این امر محقق نشد.

وی با بیان اینکه چهار مرحله کلاس‌های آموزشی صنایع دستی در فریدونکنار برگزار شده است، یادآور شد: کلاس‌های آموزش صنایع دستی در رشته‌های گلیم بافی، معرق چوب و تریکوبافی برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد به صورت رایگان برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدونکنار افزود: کلاس‌های حصیربافی، جاجیم‌بافی و ساخت عروسک در روستاهای ازباران و کاردگرمحله با هزینه اداره کل برگزار شد که این امر بین شهرستان‌های استان مازندران فقط در فریدونکنار انجام شد.

شیاری تاکید کرد: توجه به روستاها به خاطر این است که موضوع اشتغال‌آفرینی در روستاها دوباره زنده شود.

این مسئول با بیان اینکه صنایع دستی در فریدونکنار پیشرفت داشته اما با وضعیت مطلوب فاصله دارد گفت: درحالی که حمایت‌های لازم از اهالی صنایع دستی انجام می‌شود اما شاهد حضور کمرنگ و ارتباط ضعیف این هنرمندان با مجموعه اداره گردشگری هستیم که اگر این امر انجام شود می‌توانیم پیشرفت‌های بیشتری را شاهد باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدونکنار ادامه داد: عدم حضور هنرمندان در بازارچه صنایع دستی موجب شد تا شورای شهر مکانی که واگذار کرده بود را بازپس گیرد.

وی خاطرنشان کرد: درحالی که راهکارهای مختلفی به اهالی صنایع دستی برای جذب مشتری ارائه شده بود اما متاسفانه هیچ اقدامی از سوی آن‌ها صورت نگرفت.

شیاری با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز فرهنگ توجه به صنایع دستی در بین مردم وجود ندارد اظهارکرد: عدم توجه مردم به صنایع دستی موجب دل‌سردی هنرمندان این رشته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدونکنار تصریح کرد: حدود ۵۰ نفر در این شهرستان با مجوز ما مشغول به فعالیت صنایع دستی هستند که از این میزان ۸۵ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند و البته شاید بسیاری از افراد دیگر درحال فعالیت باشند که مجوزهای لازم را ندارند که از آن‌ها دعوت می‌کنیم تا برای دریافت مجوز و ارائه خدمات به اداره گردشگری و صنایع دستی مراجعه کنند.

این مسئول با بیان اینکه صنایع دستی در جذب توریست موثر بوده و به‌عنوان یکی از عوامل جاذبه گردشگری محسوب می‌شود یادآور شد: گردشگران زمانی که یک مکان را برای سفر انتخاب می‌کنند، بخش اصلی این سفر مربوط به خرید مرتبط می‌شود که بسیاری از این گردشگران علاقه زیادی به صنایع دستی آن منطقه دارند.

وی تاکید کرد: بافته‌های حصیری در مناطق شمالی به‌ویژه در فریدونکنار به‌عنوان محصول شاخص معرفی می‌شود که متاسفانه درحال فراموشی است و ما با برگزاری کلاس‌های آموزشی به‌دنبال احیای آن هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدونکنار ادامه داد: باتوجه به اینکه چینی‌ها از بازاریابی خوبی بهره‌مند هستند به‌ راحتی می‌توانند محصولات خود را عرضه و حتی جایگزین وسایل با کیفیت کشورهای دیگر کنند.

شیاری با اشاره به اینکه عدم فرهنگ‌سازی و تبلیغات مناسب سبب بی‌توجهی مردم و مسئولان به امر صنایع دستی شده است گفت: متاسفانه در امر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی ضعیف عمل می‌کنیم که نتیجه این موضوع در برخی از زمینه‌ها مانند کاهش استقبال مردمی از صنایع دستی خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه حمایت‌های خوبی از سوی اداره گردشگری فریدونکنار برای هنرمندان صنایع دستی انجام گرفته است تاکید کرد: علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی در هر مناسبتی که شهرستان جشنواره یا مسابقه‌ای برگزار کرده، فرصت حضور و برپایی نمایشگاه برای اهالی صنایع دستی را فراهم کردیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدونکنار از مصوب شدن ایجاد بازارچه صنایع دستی در فریدونکنار خبر داد و یادآور شد: طی جلسه‌ای که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان، فرماندار و جمعی از مسئولان در فریدونکنار برگزار شد، موضوع ایجاد بازارچه صنایع دستی مصوب شد که البته مکان این بازارچه باید توسط شهرداری و فرمانداری مشخص شود.

شیاری با اشاره به اینکه به‌دنبال ایجاد بازارچه صنایع دستی در ساحل هستیم گفت: باتوجه به حجم بالای مسافر در سواحل، وجود بازارچه صنایع دستی می‌تواند رونق خوبی داشته باشد که البته زمان اجرایی شدن آن مشخص نیست.

وی اظهارکرد: برای پیاده راه سبز ساحلی، مبلغی که مصوب سال ۹۸ است قرار است از سوی اداره ما به شهرداری واگذار شود و همچنین مدیرکل میراث فرهنگی استان قرار است مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای همین پروژه به شهرداری در قالب بودجه استانی اختصاص دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: یک میلیارد تومان از بودجه ملی به اداره گردشگری فریدونکنار اختصاص پیدا می‌کند که البته برای پروژه پیاده راه سبز ساحلی است که امیدواریم شهردار و مسئولان مربوطه مدیریت لازم را برای این اعتبارات داشته و زیرساخت های خوبی را آماده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا