وقتی قدرت محافظه‌کاری بر نظریه‌های تخصصی غلبه می‌کند/ آیا فرماندار فریدونکنار با کرونا شوخی دارد؟

به گزارش بصیرنیوز، بیماری کرونا که پدیده جدید از نوع بیماری‌ها است، بسیاری از کشورهای دنیا را با خود درگیر کرده و سرعت همه‌گیری بالایی دارد که این بیماری از روزهای نخست اسفند ماه سال ۹۸ وارد کشور ایران شد و درحالی که از اواسط اردیبهشت ماه با همکاری مردم و مسئولان شاهد کاهش سراسری ابتلا به کرونا بودیم اما متاسفانه این روزها دوباره این بیماری اوج گرفته است.

استان مازندران هم که مدتی بود چهره آرامی از ویروس کرونا را به خود می‌دید اما در روزهای پایانی خرداد ماه دوباره زنگ خطر افزایش این بیماری به صدا درآمد و در نهایت دوباره مازندران به یکی از استان‌های قرمز کرونایی تبدیل شد.

۱۲ برابر شدن میزان بیماران کرونایی در فریدونکنار

بسیاری از کارشناسان پزشکی ورود مسافران در تعطیلی‌های نیمه خرداد به مازندران، بازگشایی تالارها و برپایی مراسمات مختلف عروسی و عزایی و در نهایت ساده‌انگاری همگانی را علت اوج‌گیری دوباره کرونا در مازندران می‌دانند.

فریدونکنار که از شهرهای مسافرخیز مازندران است و روزی بیش از ۳۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان را هم تجربه کرده بود، رفته رفته با تلاش کادر درمانی و اجرای محدودیت‌های اجتماعی و رعایت مسائل بهداشتی میزان بیماران بستری شده به سه نفر رسید اما این روزها دوباره بیمارستان امام خمینی(ره) شاهد ۱۲ برابر شدن بستری بیماران کرونایی نسبت به گذشته است.

تنفاض‌گویی مسئولان استانی و سهل‌انگاری شهرستانی سبب قرمز شدن وضع کرونا در فریدونکنار

محمدحسن ساتری در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اعلام این خبر که فریدونکنار در وضعیت قرمز بیماری کرونا قرار دارد اظهارکرد: درحالی که فریدونکنار شاهد شیوع بیماری کرونا و افزایش تعداد بیماران در هر روز است و از نظر ما وضعیت این شهرستان به حالت قرمز درآمده اما متاسفانه برخی از تنقاض‌گویی‌ها توسط مسئولان استانی، فریدونکنار را از لیست شهرهای قرمز جدا کرده که این امر مشکلات زیادی را برای مسئولان و مردم به‌وجود آورده است.

وی بر لزوم مراقبت و رعایت پروتکل‌ها توسط شهروندان تاکید و خاطرنشان کرد: برگزاری جشن تولد، عروسی و عزایی بدون رعایت پروتکل، عدم فاصله‌گذاری اجتماعی در رستوران‌های برگزار کننده مراسمات که مشاهده شده تالارها به جای تقسیم ظرفیت، برای پذیرایی راحت‌تر مهمانان را در یک جا جمع می‌کنند که این موارد فریدونکنار را دوباره به حالت قرمز بیماری کرونا برگرداند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار تصریح کرد: تعاملات آسان‌تر و سهل‌انگاری در برخوردها از دیگر عوامل پیشرفت شیوع بیماری کرونا است.

عدم توجه مسئولان تصمیم‌گیرنده به توصیه‌های بهداشت

ساتری با بیان اینکه نگاه مسئولان هم باید درخصوص بیماری کرونا یک نگاه جدی باشد گفت: اینکه فقط ما مردم را ملزم به رعایت مسائل بهداشتی کنیم اما مسئولان به مواردی که از سوی بهداشت اعلام می‌شود بی‌توجه باشند و به شیوه خودشان عمل کنند یک امر ناصحیحی است چراکه شکست کرونا یک عزم همگانی می‌خواهد.

وی با اشاره به اینکه کادر درمانی کشور بسیار محدود است یادآور شد: در کشور ما اگر تمام پزشکان را درنظر بگیریم به میزان کمتر از ۲۰۰ هزار نفر و همچنین کمتر از ۲۰ هزار نفر متخصص داخلی، بیهوشی و عفونی وجود دارد که این میزان در مقابل حجم بالای بیماران کرونایی بسیار کم است و رعایت نکردن مسائل بهداشتی موجب خستگی و کاهش توان کادر درمانی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در زمینه زیرساخت‌های درمانی هم با کمبودهایی مواجه هستیم، افزود: میزان تخت بیمارستان‌ها در وضعیت محدود قرار دارد و با افزایش میزان بستری بیماران کرونایی در بیمارستان امام خمینی(ره) فریدونکنار شاهد تکمیل ظرفیت این بیمارستان هستیم و حال آنکه ما باید برای بیماران دیگر هم امکان بستری داشته باشیم.

کمبود ۱۲۰ پرستار در بیمارستان فریدونکنار

مدیر شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار ادامه داد: تعداد مرگ و میر بیماری کرونا شاید نسبت به بیماری های دیگر مانند آنفلوآنزا کمتر باشد اما قدرت شیوع و سرایت این بیماری بالا است که اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود خدمات‌دهی را با مشکل مواجه می‌کند و امکان دارد بحران‌های جدی را به‌وجود آورد.

ساتری اظهارکرد: درحال حاضر بیمارستان فریدونکنار حدود ۱۲۰ نفر پرستار کم دارد و پرستاران موجود با جانفشانی خدمت می‌کنند.

وی بر زدن ماسک توسط افراد تاکید و خاطرنشان کرد: ماسک زدن حدود ۷۰ درصد از انتقال بیماری جلوگیری می‌کند و راهی ساده برای پیشگیری کرونا است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار تصریح کرد: زمانی که وضعیت شهر به حالت قرمز در می‌آید محدودیت‌های بهداشتی باید برگردد و وظیفه ما این است که این تغییر وضعیت‌ها را به گوش مردم و مسئولان برسانیم و تصمیم‌گیری‌ها به عهده این مسئولان است.

عدم جدیت مسئولان، مردم را بیخیال کرده است

یکی از شهروندان فریدونکناری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: مسئولان فریدونکنار عزم جدی را در کنترل بیماری کرونا ندارند و فقط به برگزاری جلسات بسنده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: درحالی مسئولان بهداشت فریدونکنار وضعیت بیماری کرونا را قرمز اعلام می‌کنند که تمامی مکان های تجمعی در این شهرستان دایر و در حال فعالیت است.

این شهروند فریدونکناری تصریح کرد: وقتی که هیچ محدودیتی از سوی مسئولان اعمال نمی‌شود مردم هم نسبت به این بیماری جدیت به خرج نمی‌دهند، این عوامل موجب می‌شود که شاهد افزایش مبتلایان به بیماری کرونا باشیم.

مصوبات سطحی برای دردی عمیق!

به گزارش بصیرنیوز، بنابر اخبار واصله درحال حاضر ۳۶ نفر مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان امام خمینی(ره) بستری هستند و در ۴۸ ساعت گذشته دو بیمار فوت شدند.

اما با این حال همچنان عزم جدی از سوی مسئولان فریدونکنار دیده نمی‌شود و درحالی که وضعیت بیماری کرونا به صورت خیره کننده‌ای رو به رشد است اما تصمیماتی سطحی از جمله اعلام پروتکل های بهداشتی مربوطه از سوی شبکه بهداشت به هر واحد صنفی، برگزاری جلسه اداره صمت با اتاق اصناف و معرفی واحدهای متخلف از سوی شبکه بهداشت به دادستانی، مشخص کردن مکان‌های پرخطر و ارائه پروتکل‌ها، معرفی افراد کرونایی ادارات و معرفی قاچاق و گران‌فروشی ماسک توسط مسئولان ادارات و نهادهای مربوطه به فرمانداری در این شهرستان اتخاذ می‌شود.

جلوگیری از حضور والدین در دفتر مدارس برای ثبت‌نام، انجام هماهنگی توسط شهرداری برای ضدعفونی معابر، تشکیل کمیته پدافند زیستی از سوی بخشداران، ممنوعیت برگزاری مراسمات در مساجد و مراجعه فقط برای انجام نمازهای یومیه، تعطیلی آرامگاه‌ها، استفاده از استند و بنر برای آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی کرونا در سطح شهرستان از دیگر مصوبات ستاد مقابله با کرونا فریدونکنار بوده است.

در آخرین جلسه ستاد مقابله با کرونا که با مدیریت فرماندار فریدونکنار برگزار شد مصوباتی به تصویب می‌رسد که شاید اندازه یک بحران جدی نباشد و بوی مماشات و محافظه‌کاری می‌دهد و این درحالی است که کرونا با کسی شوخی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا