مشاوره قبل از ازدواج برای زوجین جدی گرفته شود/ تربیت خانوادگی و شباهت اجتماعی از شاخصه‌های مهم ازدواج

به گزارش بصیرنیوز، راضیه اختیاری در گفتگو با خبرنگار ما به‌مناسبت هفته ازدواج با بیان اینکه در سالهای اخیر ازدواج و انتخاب همسر از شیوه سنتی به شیوه مدرن تغییر پیدا کرده است، اظهارکرد: حضور جوانان در دانشگاه‌ها و حضور بانوان در اجتماع، به‌ویژه در سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی جهان به دهکده‌ای تبدیل شده که موضوع ازدواج هم از این تغییرات بی‌نصیب نمانده است.

وی با اشاره به اینکه نوع انتخاب و ملاک‌ها در ازدواج‌های امروزی تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: با وجود تغییرات در نوع ازدواج شاهد افزایش آمار طلاق نسبت به گذشته هستیم که توجه به ملاک‌های انتخاب همسر بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد.

دکترای مشاوره خانواده بر ضرورت مشاوره پیش از ازدواج برای زوجین تاکید کرد و گفت: باتوجه به دسترسی آسان به فضای مجازی که منجر به تغییراتی در انتخاب افراد برای ازدواج شده، باید نسبت به انتخاب همسر دقت بیشتری صورت گیرد.

وی نخستین و مهمترین مسئله در انتخاب همسر را نوع تیپ شخصیتی پسر و دختر اشاره و تصریح کرد: مهمترین شاخصه‌های اصلی ازدواج تربیت خانوادگی، وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده‌ها، تحصیلات، نوع فرهنگ، سن، شغل است که در برخی از این زمینه‌ها شباهت و تفاوت وجود دارد.

دکترای مشاوره خانواده با تاکید براینکه شباهت زوجین می‌تواند در سازگاری و درک بالاتر زندگی تاثیرگذار باشد، افزود: در زندگی برخی از تفاوت‌هایی وجود دارد که طبیعی است اما می‌تواند زندگی موفقی را برای جوانان رقم بزند.

اختیاری با بیان اینکه اگر زوجین نسنجیده وارد زندگی شوند دچار مشکل می‌شوند، تاکید کرد: هر انداره که زوجین توانایی کنترل هیجان و مهارت زندگی را داشته باشند، موفق‌تر خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه همه زندگی‌ها دارای مسائل و مشکلاتی است، یادآور شد: فرق بین مسئله و مشکل در این است که مسئله راه حل دارد اما مشکل زمانی رخ می‌دهد که گره در زندگی می‌افتد و آن زمان باید از یک متخصص در آن زمینه کمک گرفته تا اوضاع بهتر ‌شود.

دکترای مشاوره خانواده با بیان اینکه یک زندگی موفق به نوع شخصیت زوجین، فرهنگ، مذهب و موضوعات سیاسی، اجتماعی و انتخاب درست بستگی دارد، گفت: انتخاب درست زوجین موجب می‌شود در زندگی لذت بیشتری را برخوردار شوند و در نتیجه فرزندان سالم‌تری را تحویل جامعه دهند.

اختیاری با تاکید بر اینکه خانواده‌ها به مشاوره پیش از ازدواج که یک نوع خدمات تخصصی است اهمیت دهند، افزود: متاسفانه در فرهنگ ما مشاوره پیش از ازدواج را هزینه اضافه دانسته و برای شناخت شخصی که قرار است یک عمردر کنارش زندگی کند وقت نمی‌گذارند.

وی در ادامه یادآورشد: اگر انتخاب ما درست نباشد زندگی زجرآور شده و در مسیر زندگی مسائل و مشکلات زیادی به‌وجود می‌آید که موجب دل‌زدگی، طلاق عاطفی و در نهایت منجر به طلاق قانونی می‌شود.

دکترای مشاوره خانواده از نقش مهم و پررنگ مادر و همسر در خانواده گفت و اظهارکرد: در روانشناسی هر کودکی که در خانواده‌ای به دنیا آمد نوع ازتباطش با مادر را دلبستگی گویند وقتی نوزادی گریه می‌کند یا گرسنه است مادر با در آغوش گرفتن نوزاد پاسخگوی نیازهای فرزندش می‌باشد و این رابطه جسمانی در دلبستگی بسیار موثر است.

اختیاری ادامه داد: رسیدگی مادر به نوزاد سبب می‌شود که فرزند بعد از پای گذاشتن در این جهان می‌تواند دنیای بیرون خود را دنیای امن احساس کند و این امنیت از نگاه کودک در سراسر عمر در نوع شخصیت، نوع انتخاب همسر، هیجانات و تربیت موثر است.

وی با اشاره به مادرانی که به دلایل مختلف و موقعیت شغلی به کودک خود رسیدگی نمی‌کنند، یادآورشد: این کودکان، جهان اطراف خود را ناامن احساس می‌کنند و در بزرگسالی به لحاظ شخصیتی نمی‌توانند بر هیجانات کنترل داشته و زود عصبانی شده و اضطراب بالایی را تجربه می‌کنند که از زمینه‌های وسواس و اضطراب است.

دکترای مشاوره خانواده افزود: کودکی که ارتباط خوبی از نظر عاطفی با مادر دارد در بزرگسالی به لحاظ شخصیتی دارای اعتماد به نفس بالا، آرام‌تر، عزت نفس بالا، موفق بوده و می‌تواند هیجانات ناملایمات زندگی را بهتر کنترل کند.

اختیاری با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم(ص) درباره سابقه خانوادگی همسر و لزوم تحقیق برای شناخت بیشتر خاطرنشان کرد: مراتب ایمانی و اخلاقی باید در نظر گرفته شود زیرا این اصالت خانوادگی در زندگی جدید و نسل بعد تأثیر خواهد گذاشت و همچنین در حدیثی دیگر از پیامبر(ص) در این رابطه می فرمایند: «برای نطفه‌های خود، بهترین را گزینش کنید.»

وی تاکید کرد: برخی از دختران و پسران قبل از ازدواج از لحاظ روح و روان گره‌هایی در شخصیت خودشان دارند که نمی‌توانند سازگاری خوبی داشته باشند و این افراد باید به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کرده تا گره‌هایی که از گذشته دارند را ترمیم کرده و اگر با همان زخم‌ها و گره‌ها وارد زندگی شوند انتخاب درستی نخواهد داشت.

دکترای مشاوره خانواده با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از مردم تفاوت‌های بین روانپزشک، روانشناس و مشاور را نمی‌دانند، گفت: زمانی که دچار اختلالات شدید شده باشیم نیاز به دارو داریم و باید به روانپزشک مراجعه کنیم و در بسیاری از این موارد حدود ۸۰ درصد با مراجعه به مشاور یا روانشناس مسائل خود را می‌توانیم برطرف کنیم.
اختیاری افزود: برای اینکه زندگی با موفقیت، سازگار و لذت بخش داشته باشیم که در نتیجه فرزندان خوبی را بتوانیم تحویل جامعه بدهیم حتما قبل از هر نوع انتخاب و ازدواج به یک متخصص مراجعه کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا