ترکیب بدنی مناسب در گرو تغذیه و فعالیت ورزشی است

به گزارش بصیرنیوز، سیداسماعیل حسینی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: سبک زندگی سالم به ابعاد مختلفی در زمینه‌های تغذیه، کار، فعالیت‌های روزمره، فعالیت‌های ورزشی و مسائل روحی روانی و عاطفی اجتماعی بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های ورزشی در سلامت بدن و زندگی بسیار موثر است، خاطرنشان کرد: بدون فعالیت بدنی مناسب، افراد دچار آسیب‌ها و ناهنجاری‌هایی می شوند که در درازمدت و با افزایش سن می‌تواند موجب ناراحتی‌ها، دردها از جمله مشکلاتی مانند دیسک کمر، ساییدگی مفاصل و غیره شود.

دکترای تخصصی بیومکانیک ورزشی با بیان اینکه انسان باید از ترکیب بدنی مناسب برخوردار باشد، تصریح کرد: بدن از بخش چربی و عضلانی تشکیل شده و فرد سالم باید از درصد مناسب چربی که در آقایان ۱۸ درصد و در بانوان ۲۵ درصد است برخوردار باشند.

عضو هیات علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران ادامه داد: افرادی که دارای درصد چربی بالاتری نسبت به درصد عضلانی باشند مستعد بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و غیره هستند.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه وزن ملاک تشخیص ترکیب بدن نیست گفت: وزن شاخص خام بوده چراکه امکان دارد افرادی وزن بالایی داشته باشند اما دارای ترکیب بدنی مناسبی باشند.

وی تاکید کرد: حفظ ترکیب بدنی مناسب علاوه بر تغذیه نیاز به فعالیت‌های ورزشی مناسب در طول هفته دارد و کاهش وزن بدون فعالیت ورزشی امکان آسیب به عضلات را در پی دارد که به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

دکترای بیومکانیک ورزشی افزود: روش مناسب برای کاهش وزن و کسر کالری این است که همراه با کنترل تغذیه، فعالیت ورزشی مناسبی انجام شود تا تعادل مصرف و سوخت کالری ایجاد شده و همچنین موجب تضمین سلامت باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه بخشی از سبک زندگی سالم به سلامت سیستم عضلانی و اسکلتی مرتبط می‌شود یادآور شد: سیستم عضلانی و اسکلتی افراد در زندگی روزمره و محیط کار به صورت مداوم در فشار نیروهایی است که به آن وارد می‌شود و این فشارها می‌تواند موجب بروز ناهنجاری‌ها و اعمال فشار در بخش‌هایی از بدن شوند که آسیب‌هایی را به همراه دارد.

حسینی‌نژاد اظهارکرد: افزایش یا کاهش قوس کمر، زانوی ضربدری یا پرانتزی، کف پای صاف یا گود نتیجه سبک زندگی ناسالم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا