قیام امام حسین(ع) مرز تاریخ و جغرافیا را درنوردیده است/ خروج از تفکر حسینی منجر به دست دادن با یزیدیان

به گزارش بصیرنیوز، حجت‌الاسلام محمداسماعیل قاسمی طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: اگر بخواهیم کربلا، محرم و قیام امام حسین(ع) را به درستی درک کنیم باید فراتر از تاریخ گذشته و سرزمین عراق و حتی فراتر از تعلقات شیعیان و مسلمانان به این موضوع نگاه بیاندازیم.

وی با اشاره به اینکه قیام امام حسین(ع) مرز تاریخ و جغرافیا را درنوردیده است، خاطرنشان کرد: این قیام دارای ارکان، اجزا، ظرفیت‌ها و اصولی است که تبدیل به یک جریان تاریخ‌ساز، ابدی و ماندگار شد.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران تصریح کرد: برخی افراد این موضوع را مطرح می‌کنند که شیعیان به خاطر تعصب مذهبی قیام کربلا را بزرگ جلوه می‌دهند اما بسیاری از افرادی که به امام حسین(ع) اعتقاد چندانی ندارند فضیلت او را شهادت می‌دهند.

دکترای تخصصی معارف اسلامی با بیان اینکه واقعه عاشورا یک اتفاق فرامرزی است یادآور شد: قیام امام حسین(ع) دارای پیام‌ها و شعارهایی بود که موجب شده بسیاری از اندیشمندان و رهبران شرق و غرب جهان درباره آن، مقالات، کتاب‌ها و سخنرانی‌های زیادی از خودشان داشته باشند.

قاسمی طوسی یادآور شد: برخی از اندیشمندان حتی درباره فناناپذیری نام حسین(ع) بحث می‌کنند و قیام این امام را برخاسته از دل تاریخ می‌دانند و همه تاریخ بشریت را زیر چتر خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه برخی دیگر از اندیشمندان معتقد به ارتقای منطق بشریت به واسطه شهادت امام حسین(ع) هستند گفت: ماهاتما گاندی پس از پیروزی بر استعمار انگلیس که موجی از تبریکات را برای او به همراه داشته، می‌گوید: ” به من تبریک نگویید بلکه به حسین مسلمانان تبریک بگویید چراکه من این درس را از ایشان آموختم”.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران با بیان اینکه یک قیام باید دارای ظرفیت باشد که بتواند تمام تاریخ را تحت پوشش خود قرار دهد، تاکید کرد: نخستین اصل ابدی که قیام امام حسین(ع) از آن برخوردار بوده خدامحوری و اخلاص بالا است.

دکترای تخصصی معارف اسلامی اظهارکرد: همچنان که مسلمانان و دیگر ادیان الهی معتقد به همیشگی بودن وجود خدا هستند، این حسین(ع) هم که به نام خداوند و برای او قیام خود را شروع کرده ازلی و ابدی است.

قاسمی طوسی با اشاره به اینکه بنابر روایات اگر کسی برای خدا حرکتی کند خداوند همه امکانات و ظرفیت خود را در اختیار او قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: تعامل بالا بلند حسین(ع) با خداوند موجب ابدی شدن این امام شده است.

وی با بیان اینکه مردم‌مداری اصل دوم در قیام امام حسین بوده است، تصریح کرد: انگیزه شروع قیام برای پاسخگویی و فریاد استغاثه مردم در برابر ظلم یزیدی بوده و در مسیر هدایت برای انتخاب صحیح حرکت می‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران افزود: آزادی، آزادگی، ظلم‌ستیزی، دفاع از مظلوم، تکریم انسان، عدالت، مواسات و همدلی، دست ندادن به ظالم زمان ازجمله شعارهای دیگر امام حسین(ع) بوده است.

دکترای تخصصی معارف اسلامی ادامه داد: در طول تاریخ هر کسی مانند حسین(ع) فکر کند نمی‌تواند به مثل یزید دست دهد و نمی‌تواند با او بیعت کرده و زیر چتر او قرار گیرد.

قاسمی طوسی با اشاره به درگیر بودن بسیاری از کشورها با بیماری کرونا گفت: درحالی که کشور ایران و همزمان بسیاری از کشورهای دیگر به مناسبت فرارسیدن محرم مراسم عزاداری باشکوهی را برگزار می‌کردند اما امسال به دلیل وجود این بیماری نمی‌توان به شیوه سابق این برنامه‌ها را برگزار کرد اما عزاداری امام حسین(ع) تعطیل شدنی نیست.

وی ادامه داد: عزاداران حسینی بنابر نظر متخصصان پزشکی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌توانند نسبت به برپایی مراسم سوگواری اقدام کنند و همچنین استفاده از ظرفیت صدا و سیما، رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی بسیار موثر است.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران افزود: اطعام‌دهی یکی از رسوم ماه محرم درکنار برنامه‌های فرهنگی بوده که امسال می‌توان همان رسم را البته با رعایت مسائل بهداشتی به نیازمندان هدیه کرد.

دکترای تخصصی معارف اسلامی با بیان اینکه امام حسین(ع) نیازی به برگزاری مراسم عزاداری ندارد، خاطرنشان کرد: این ما هستیم که بیشتر نیازمند برپایی مراسم برای اهل بیت هستیم چرا که هرچه داریم از وجود آن‌ها است و به واسطه اباعبدالله(ع) آبرو، حیثیت و عزت پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا