برخی افرادی خاص با ایجاد انحراف مانع راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌شوند/اطلاعات مردم نباید دست بیگانگان باشد

به گزارش بصیرنیوز،حسین ظفری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: شبکه ملی اطلاعات در ذهن‌های برخی افراد به حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود درحالی که اینگونه نبوده و چیزی فراتر است.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که در فضای مجازی مرز مجازی وجود نداشته باشد دیگر تسلطی در این زمینه نخواهیم داشت و استقلال مجازی از بین می‌رود، این درحالی است که یکی از شعارهای اصلی جمهوری اسلامی ایران، استقلال و عدم وابستگی در عین تعامل با جهان است.

دکترای آینده‌پژوهی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نکات مثبتی برای کشور به ارمغان خواهد آورد، تصریح کرد: یکی از نکات مثبتی که شبکه ملی اطلاعات برای مردم به همراه خواهد داشت و متاسفانه به آن پرداخته نشده، اینترنت باکیفیت بالا، سرعت بالا و قیمت پایین است.

رئیس مرکز رسانه و جنگ نرم دانشگاه امام حسین(ع) یادآور شد: اگر دیتای یک استان در فضای کشور بچرخد هزینه‌ای آن به حداقل می‌رسد اما از کیفیت و سرعت بالاتری برخوردار است و اینکه برخی از کشورها از اینترنت‌هایی با کیفیت و سرعت بالا برخوردار هستند به علت اینکه از این سیستم استفاده می‌کنند.

ظفری با بیان اینکه قرار نیست با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات درهای اینترنت جهانی به روی کشور ما بسته شود گفت: نه تنها با شبکه ملی اطلاعات محصور نمی‌شویم بلکه می‌توانیم تعامل با جهان و ترافیک اینترنتی با کشورهای مختلف داشته باشیم اما در عین حال این ترافیک مدیریت شده است.

استادیار مدیریت بحران دانشگاه امام حسین(ع) تاکید کرد: اتفاقاتی که در دی ماه سال ۹۶ یا آبان ماه سال ۹۸ رخ داد ضرورت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را مشخص کرد که حتی دولت به این نتیجه رسید که این امر انجام شود.

وی ادامه داد: دولت به زعم خودش اذعان می‌کند که ما شبکه ملی اطلاعات را با تعریف و استانداردهای خودمان راه‌اندازی کردیم اما این استانداردها از سوی خبرگان و اساتید این حوزه پذیرفته شده نیست.

دکترای آینده‌پژوهی دانشگاه تهران افزود: متخصصان امر معتقدند شبکه ملی اطلاعات باید دارای شاخصه‌های مشخصی در تسلط بر فضای اینترنت و قابل جلوگیری از ولنگاری و مدیریت کردن باشد تا بتوانیم از آن کسب درآمد کنیم و اگر به خوبی استفاده شود بسیار بسیار می‌توان از آن درآمد بیشتر داشت.

رئیس مرکز رسانه و جنگ نرم دانشگاه امام حسین(ع) گفت: دولت آماده کردن زیرساخت را به معنای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌داند درحالی که داده‌های ارزشمند مردم باید در کشور نگهداری شود و دست بیگانگان نباشد.

ظفری اظهارکرد: لازم است افرادی از دولت و دانشگاهیان در جلساتی به اتفاق نظر رسیده و تعاریف خود را از این شبکه یکی کنند.

استادیار مدیریت بحران دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به عدم توجه دولت و وزارت ارتباطات به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات خاطرنشان کرد: برخی از مسئولان دولتی تصور می‌کنند که می‌توانند از فضای اینترنت در برخی از زمان‌ها مانند ایام انتخابات استفاده سیاسی داشته باشند درحالی که نه تنها به سودشان نشد بلکه حتی به ضررشان تمام شد و خودشان به این موضوع اعتراف کردند.

وی تصریح کرد: کشورهایی مانند چین و روسیه درحالی که از ما دیرتر شروع کردند اما اینترنت داخلی و شبکه ملی اطلاعات را در کشور خود راه‌اندازی کردند اما مدیران ما هنوز جسارت این مهم را پیدا نکردند.

دکترای آینده‌پژوهی دانشگاه تهران با بیان اینکه مطامع سیاسی نادرست موجب می‌شود که ما از شبکه ملی اطلاعات برخوردار نباشیم یادآور شد: سیاسیون و مسئولان دولتی باید بدانند با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات حتی در زمان انتخابات رقابت سالم‌تری بین کاندیدا شکل خواهد گرفت.

رئیس مرکز رسانه و جنگ نرم دانشگاه امام حسین(ع) تاکید کرد: درصورتی که ما از اینترنت داخلی و شبکه ملی اطلاعات برخوردار نباشیم و کشورهای ارائه دهنده اینترنت ما را تحریم کنند کشور ما به‌صورت کامل فشل می‌شود.

ظفری افزود: فرصت‌های شبکه ملی اطلاعات به نحوی زیاد است که حتی در زمینه معیشت مردم می‌تواند اثرگذار باشد و حتی بسیاری از کالاهای داخلی در کشورهای همسایه به‌صورت اینترنتی فروخته شود.

استادیار مدیریت بحران دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: درحالی که بسیاری از جوانان ایرانی نرم‌افزارهای داخلی تولید می‌کنند اما باید به اسم غیرایرانی و به قیمت بسیار پایین به فروش برسانند که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات موجب هویت و درآمدزایی برای جوانان می‌شود.

وی با بیان اینکه احتمال می‌رود برخی افراد خاص برای منافع اقتصادی خودشان از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات جلوگیری کنند خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات بیشتر دچار سوءتفاهمی با عنوان قطع اینترنت شده اما اگر مردم به واقع با فرصت‌های این بستر آشنا شوند مطالبه آن‌ها از دولت، سریعتر راه انداختن شبکه ملی اطلاعات می‌شود و البته بعید نیست که افرادی به‌دنبال انحراف این مطالبه باشند تا منافع خود را حفظ کنند.

دکترای آینده‌پژوهی دانشگاه تهران تصریح کرد: بهره‌وری اقتصادی و افزایش سطح امنیت ازجمله مزیت‌های شبکه ملی اطلاعات است که امیدواریم به‌زودی در کشور ما راه‌اندازی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا