۵۰ روز نذر روزه برای رفتن به جبهه/روایت پرستار دیروز و پزشک امروز از جبهه‌ها

به گزارش بصیرنیوز،جنگ تحمیلی و ۸ سال دفاع مقدس صحنه ایثارگری و ازخودگذشتگی برای هدف‌هایی بود که آن روز رزمندگان خط مقدم در مناطق عملیاتی و گروه‌های پشتیبانی در پشت جبهه‌ها انجام دادند.

پس از جنگ تحمیلی، جمهوری اسلامی با اتفاقات و چالش‌های مختلفی رو به رو شد که افراد زیادی ایستادند یا فدا شدند تا مردم ایران در آرامش بوده و انقلاب اسلامی از آرمان‌های خود دور نشود.

این روزها چهلمین سالگرد ۸ سال دفاع مقدس مصادف شده با هفت ماه مبارزه با ویروس منحوس کرونا که مدافعان سلامت با تمام وجود درحال تلاش هستند تا مبتلایان به این بیماری را نجات دهند.

درحالی که ویروس کرونا یک بیماری با سطح انتقال بسیار بالا و مرگ و میر زیادی هم دارد اما پرستاران و پزشکان امروز در مسیر ایثارگری‌های رزمندگان دیروز گام برداشته، برای نجات جان هموطنان خود در بیمارستان ها مانده و حتی مدت‌های زیادی از دیدار با خانواده خود محروم شدند.

برخی از بانوان ایرانی که در زمان دفاع مقدس با حضور در مناطق عملیاتی با پرستاری از مجروحان یا تهیه غذا ایثارگری‌های زیادی انجام داده بودند امروز هم در جبهه سلامت نقش مهمی ایفا کردند.

خانم کبری روحی گیلانی اهل فریدونکنار استان مازندران از جمله بانوانی بود که در روزهای جنگ اقداماتی همچون تهیه، بسته‌بندی و توزیع غذا و همچنین پرستاری از مجروحین را انجام داده بود و هم‌اکنون هم در کسوت پزشکی مشغول فعالیت است.

کبری روحی گیلانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به  نقش مثال‌زدنی بانوان در دفاع مقدس اظهارکرد: مقام معظم رهبری در بیانات خودشان در این باره فرمودند “اگر زن‌ها حماسه‌ جنگ را نمی‌سرودند، اگر زن‌ها در میان خانه‌ها جنگ را به‌عنوان یک ارزش تلقّى نمی‌کردند، مردها اراده و انگیزه‌ رفتن به میدان جنگ را پیدا نمی‌کردند.”

وی خاطرنشان کرد: مهرماه سال ۵۹ که عراق جنگ را شروع کرده بود من فقط ۱۵ سال داشتم و به اتفاق دوستان در انجمن اسلامی مدرسه فعالیت می‌کردم که یک مجموعه به اسم ساحل دانش با مدیریت آقای “عباس سلامی” در تکیه معصوم‌زاده تشکیل شده بود و من به اتفاق تعدادی از دوستان نوجوان فعالیت فرهنگی انجام می‌دادیم.

این بانوی رزمنده فریدونکناری با اشاره به اینکه گروه‌های مختلفی از جمله چریک‌های فدایی و مجاهدین خلق از عمده مخالفین نظام جمهوری اسلامی در آن زمان بودند، تصریح کرد: شروع جنگ در کشور موجب شور و هیجان عجیبی در میان بچه‌های مذهبی شده بود که مردها و پسرها عاشقانه اعزام جبهه می‌شدند و همچنین بچه‌های انجمن اسلامی هم علاقه زیادی برای رفتن داشتند تا بتوانند در پیروزی جنگ و حمایت از انقلاب نقش داشته باشند.

وی که عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و دارای مدرک فوق تخصص غدد است، گفت: زمانی که یکی از روحانیون شهر درخواست نیرو برای کمک به پشت جبهه، امدادرسانی در بیمارستان‌های اطراف جبهه و یا هر کمک دیگه کرده بود و ما که دل‌مان در تب و تاب این نوع فعالیت‌ها می‌تپید سر از پا نشناخته، تصمیم رفتن به جبهه را گرفتیم.

روحی با بیان اینکه ۵۰ روز روزه نذر کردم تا اینکه پدرم برای رفتن من به جبهه موافقت کند، یادآور شد: پدرم فردی مذهبی و انقلابی بود اما برای رفتن من به جبهه اصرار داشت که مادربزرگم را باید همراه خودم ببرم تا موافقت خودش را اعلام کند.

این بانوی رزمنده فریدونکناری افزود: از تهران با قطار به سمت اهواز حرکت کردیم که در این مسیر شهید حسین محمدعلی‌پور زحمات زیادی را برای ما کشیدند و بعد از اهواز با لنج به سمت آبادان راهی شدیم، وقتی آنجا استقرار پیدا کردیم زمزمه‌هایی از حصر آبادان به گوش می‌رسید و با کمک خواهران آبادانی که یکی از آن‌ها دختران امام جمعه آن زمان بود مشغول بسته‌بندی و توزیع غذا در پشت جبهه‌ها برای رزمندگان شدیم.

روحی خاطرنشان کرد: پس از چند روز ماندن در آبادان سردار شهید حاج حسین بصیر پیش ما آمدند و شرایط آنجا را برای ما توضیح داد و از ما خواسته بود که به اهواز برگردیم  و بعد چند روز با توجه به شرایط حصرآبادان که نزدیک بود به اشغال عراقی‌ها در بیاید مجبور به برگشت شدیم و یک مدت کوتاهی را در بیمارستان ماهشهر به پرستاری از مجروحین مشغول بودیم.

وی با اشاره به اینکه زنان آبادانی در پشت جبهه‌ها خدمات زیادی را انجام می‌دادند، گفت: در روزهای نخست جنگ در خرمشهر بانوان نقش مدافع نظامی و امدادگر را همزمان داشته و همه کارهای شهر را خودشان انجام می‌دادند و در این راه شهیدان زن فراوانی در آن روزها تقدیم انقلاب  و وطن شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه بانوان در جبهه و پشت جبهه نقش اساسی  داشتند، تصریح کرد: بیشتر بانوان به عنوان پزشک، پرستار و بهیار در جبهه حضور داشته و برخی دیگر که در شهرهای دور از جبهه بودند در تهیه مواد غذایی و ارسال آن برای جبهه‌ها فعالیت می‌کردند.

این بانوی رزمنده فریدونکناری با اشاره به نقش مهم زنان در دفاع مقدس که باید برای تبیین آن به تاریخ مقاومت هشت ساله پرداخت، گفت:  بانوان با پذیرش همه شرایط سخت در آن زمان اما آرامش را برای رزمندگان فراهم می‌کردند و مردان،همسران و پسران خود را برای رفتن به جبهه و برای دفاع از دین و انقلاب تشویق می‌کردند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مذهبی و سیاسی خود گفت: در طول دوران دبیرستان با توصیه معلم زبان که فردی انقلابی بود و گفته بود در عرصه پزشکی نیاز به نیرو داریم من و یکی از دوستان وارد این عرصه شدیم و توانستم تخصص خود را در این زمینه بگیرم و بعد با داشتن فرزند در رشته فوق تخصصی غدد پذیرفته شوم و در ادامه به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران فعالیتم را ادامه دهم.

روحی با بیان اینکه علاقه زیادی به خانه‌داری دارم و معتقدم که ظرافت زنانه مطابق با تربیت فرزند و همسرداری است، افزود: اولین وظیفه زن در خانه ایجاد یک محیط امن و پرشور برای خانواده است. و در ادامه با اشاره به توان خود در زمینه کسب دانش و به‌عنوان چهره مذهبی در این راه اگر بتوانم خدمت کنم و در این عرصه باشم احساس وظیفه می‌کردم.

فوق تخصص غدد داخلی تاکید کرد: به‌عنوان یک پزشک از مردم انتظار دارم اصول بهداشتی را رعایت کرده و توجه به جسم و جان خود داشته باشند و ورزش، رعایت اصول اخلاقی و تغذیه سالم را برای همیشه در زندگی خود لحاظ کنند.

وی با تاکید بر اینکه نقش اصلی یک بانو فراهم نمودن محیط آرام وسالم برای خانواده است، افزود: بسیاری از بانوان امروز ما مشغول روزمرگی شدند و هدفشان داشتن یک زندگی پر زرق و برق و مملو از ظاهر دل فریب است و البته بسیاری از بانوان هم در پی رسیدن به تکامل فردی، اجتماعی و الهی هستند که باید بیشتر شود.

روحی در ادامه گفت: سطح بالایی از این شرایط ناشی از بد عمل کردن ما، مسئولین و میزان زیادی هم ناشی از از رفتار دشمنان است، ما باید دختران و بانوان و در پی آن مردان را متوجه اهداف اعلا تکاملشان کمک کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا