اختصاصی/ کریم طالبی

فلسطین، پاره تن اسلام….

یادداشت، کریم طالبی

بصیر/ این روزها و شبها دنیا زانوی غم بغل گرفته است…این روزها و شبها وجدان های آزادی خواهان و صلح طلبان جهان به درد آمده است..کم تر انسانی است که با دیدن شهادت کودکان و زنان بی گناه در فلسطین، عراق و سوریه اشک بر چشمانش جاری نشود و از اعماق دل غصه، وجودش را تسخیر نکند.

امّا در این میان افرادی پیدا می شوند که با پاشیدن بذر شبهه و با برجسته کردن برخی از مشکلات و نارسایی ها در کشورمان، اینطور القاء کنند که چرا باید از مردم کشورهای فلسطین، لبنان، عراق و سوریه حمایت کنیم؟ اصلا مگر نمی گویند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؟

در این باره چند نکته قابل تامل است:

۱٫اصول و اهداف سیاست خارجی کشور ما مانند سایر کشورهای دیگر جهان براساس عوامل متعددی نظیر ارزش ها و اعتقادات، تامین امنیت منافع ملی، نیازهای داخلی شکل گرفته است.مضافاً این که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دلیل اصول و مبانی مکتبی خویش اهمیت ویژه ای برای دفاع از سایر مسلمانان و مستضعفان جهان قائل است چرا که براساس آیات قرآن جامعه اسلامی پیکره واحدی است. در آیه ۵۲ سوره شریف مومنون آمده است:” ان هذه امتکم امه واحده و انان ربکم فاعبدون”. بنابراین همدردی، هم نوایی، همدلی و همصدایی با کشورهای مظلوم و مسلمان یکی از خصائص و نکات بارز و برجسته نظام اسلامی است. این همان است که معتقدیم می بایست از مرزهای عقیدتی که همان بلاد مسلمین است به مانند مرزهای جغرافیایی خودمان دفاع کنیم و برای آن ارزش قائل شویم.

۲٫تامین امنیت ملی یکی دیگر از فواید دفاع از کشورهای مسلمان است. امروزه استراتژیست های دفاعی در جهان معتقدند برای تامین امنیت ملی کشورها باید تا آنجایی که مقدور و میسر است جنگ را از کشور خود دور نگه داشت؛ چرا شکست در محدوده ی خود یعنی از دست دادن همه دارایی ها و هتک شدن همه حرمت ها و خسارت هایی که براحتی قابل جبران نخواهد بود. بنابراین هرچه میدان های جنگ دورتر، بهتر. به همین علت است که آمریکای جنایتکار برای حفظ امنیت و منافع ملی خود جنگ را از قاره ای به قاره دیگر می کشاند و کشورهای مورد تهاجم را میدانی برای ارضای خوی استکباری و دردمنشانه ی خود به حساب می آورد.پس عاقلانه است که تا آنجایی که می شود جنگ را از مرزوبوم خود دور نگه داریم.نظام جمهوری اسلامی ایران با حمایت هایی از گروه های مقاومت و با تامین بخشی از نیازهای هم پیمانان خود بدنبال تامین امنیت پایدار و گسترش حوزه نفوذ خود در منطقه است. علیهذا نباید این کمک های محدود را هزینه برای کشور به شمار آورد بلکه فایده های آن به مراتب بیشتر خواهد بود.

۳٫نکته مهمتری که می توان به آن اشاره کرد مبانی فقهی دفاع از سرزمین های اسلامی است. ما به هرحال مسلمانیم و براساس آموزه های دینی و اعتقادی خود و با استناد به آیات و روایات و ادله عقلی نمی توانیم در قبال تهاجم بیگانگان به سایر هم کیشان خود بی تفاوت باشیم. بارها این روایت را شنیده ایم که پیامبر مهربانی فرمودند: همه مسلمانان برادر یکدیگرند و به همدیگر ظلم نمی کنند و در مقابل دشمنان همدیگر را رها نمی کنند و به خود وا نمی گذارند.

دستور نورانی امیر بیان حضرت امیر المومنین(ع) مبنی بر این که ” کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا” بر این نکته تاکید دارد که باید مقابله با نهدید و ارعاب دشمنان وظیفه ای همگانی است و همه باید از ظلم رویگردان باشند و در مقابل ظالم ایستادگی نمایند. بنابراین بر همه ما فرض است در زمینه های اقتصادی، سیاسی و نظامی حمایت همه جانبه ی خود را از کشورهای مظلوم و مسلمان به عمل آوریم و تعصبات قومی قبیله ای و نژادی را کنار بگذاریم.

و سرانجام انکه اسراییل غده سرطانی است اگر ما با او کاری نداشته باشیم ، او با ما کار خواهد داشت و زهرش را در کشورهای اسلامی بالاخص ایران خواهد ریخت. اگر اسراییل در فلسطین پیروز شود،به تفکر شیطانی از نیل تا فرات می اندیشد و به پیشروی های خود ادامه خواهد داد.آنها سعی دارند تا با نفوذ در کشورهای منطقه و حضور فعال در حیاط خلوت ایران روز به روز بر فشارهای خود به نظام بیافزایندو در نهایت جبهه مقاومت را در هم بشکنند.

حضور پرشور ما در راهپیمایی روز قدس به عنوان قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران می تواند خوابهای آشفته آن ها را آشفته تر کند و تمام نقش های پلید آنها را نقش بر آب نماید. یادمان نرود حضور باشکوه ما می تواند به تقویت نیروهای مقاومت و باعث دلگرمی رزمندگان اسلام در خط مقدم نبرد حق علیه باطل شود.ان شاء الله

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا